جمعه / ۶ آذر ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۵
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۱۹۷۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

کاهش چشمگیر قاچاق میوه/ قاچاق 25 هزار رأس دام

با وجود ممنوعیت واردات، جولان میوه‌های‌ خارجی قاچاق در بازار همچنان ادامه دارد و در این میان، قاچاقچیان به راحتی میوه‌های ممنوعه را وارد کشور و در بازار توزیع می‌کنند، جالب اینجاست میوه‌های خارجی بیشتر شامل اقلامی هستند که در کشور تولید می‌شود مانند سیب و پرتقال؛ با این حال مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف از کاهش چشمگیر میزان قاچاق میوه در شش ماهه ابتدای امسال خبر می دهد.

 این روزها میوه‌های خوش رنگ و لعاب‌ خارجی در خیلی از میوه فروشی‌های سطح شهر خودنمایی می کند که در این میان می‌توان به سیب فرانسوی، پرتقال مصری و ترکی یا گلابی چینی اشاره کرد که علی‌رغم ممنوعیت واردات، در مغازه‌های سطح شهر یافت می‌شوند و با قیمت های بالا به فروش می‌رسند.

عباس نخعی - مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز - در این باره به خبرنگار ایسنا، گفت: در نیمه ابتدای سال میزان کشفیات محصولات باغی به ویژه پرتقال، ليموترش، گلابی، نارگیل و شلیل حدود 2000 تن بود و بسیار کاهش یافته است.

به گفته وی، در سه ماهه ابتدای امسال قاچاق محصولات باغی بیشتر بود و تقریبا اواخر سال گذشته با توجه به این‌که این محصولات به بازار کم تزریق شده بود و عرضه مطابق با تقاضا نبود، قاچاق افزایش یافت ولی از اردیبهشت‌ امسال قاچاق کنترل شد و در حال حاضر از غرب کشور هیچ وارداتی صورت نمی‌گیرد و از مرزهای جنوبی نیز به میزان بسیار ناچیزی این واردات انجام می‌شود.

نخعی با بیان اینکه کشفیات دستگاه‌های کاشف شامل نیروی انتظامی، بخش بازرسی سازمان حمایت، گمرک یا اتحادیه‌هاست، افزود: کشفیات کالاهایی هستند که با احتمال قاچاق توقیف می‌شوند.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: بخشی از قاچاق میوه که از کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین یا مصر صورت گیرد اغلب به مقصد ایران بارگیری نمی‌شود و قرار است به کشورهای حوزه خلیج فارس قاچاق شوند.

وی افزود: در حال حاضر قاچاق میوه‌هایی مانند پرتقال، انبه، لیموترش، گلابی و سیب بسیار محدود شده و میوه‌های خارجی که وارد کشور می‌شوند نیز نوعا آلوده است.

نخعی در عین حال تاکید کرد: مواردی که در رابطه با افزایش قاچاق مرکبات مطرح می‌شود مربوط به اواخر سال 1393 است و حداقل از خرداد‌ امسال به بعد قاچاق چنین میوه‌هایی را نداشتیم یا بسیار ناچیز و اندک بود.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 80 درصد میوه‌های گرمسیری با مجوز تعاونی‌های مرزنشینی وارد می‌شود و بخشی هم قاچاق است، تاکید کرد: همه دستگاه‌های مربوطه از جمله نیروی انتظامی و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت موظفند حتی اگر یک پرتقال یا سیب قاچاق را در بازار مشاهده کنند و احتمال 100 درصدی برای واردات آن را بدهند صاحب کالا را مورد پیگرد قانونی قرار دهند.

وی درباره گفته اخیر رییس سازمان حفظ نباتات مبنی بر اینکه " آفت مگس میوه مدیترانه که در پی قاچاق میوه، امسال هم به کشور وارد شده و در سه استان مازندران، کردستان و آذربایجان غربی کنترل شده است"، گفت: آفت مگس مدیترانه‌ای مربوط به اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری بود و با توجه به جلوگیری از قاچاق واردات میوه، طبیعی است که نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

قاچاق 25 هزار رأس دام زنده

همچنین نخعی از کشف حدود 170 هزار کیلوگرم سم و 331 هزار کیلوگرم کود شیمیایی طی این مدت خبر داد و گفت: میزان قاچاق خروجی پرندگان شکاری و دام زنده نسبت به سال‌های قبل به دلیل کنترل مرزها به خصوص مرز سیستان و بلوچستان کاهش یافته است که این کنترل بیشتر به دلیل پیشگیری از انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بود.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا با بیان اینکه حدود 25 هزار رأس دام زنده به صورت قاچاق وارد کشور شده بود، اظهار کرد: در شش ماهه ابتدای سال جاری حدود 3000 قطعه انواع پرندگان شکاری که صید و خروج آنها غیرقانونی است به ثبت رسیده است که قاچاق بیشتر به کشورهای حوزه خلیج فارس صورت می گیرد و این پرندگان بیشتر به طبیعت بازگردانده می‌شوند./ ایسنا
(جمعه ۶ آذر ۱۳۹۴) ۱۰:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها