پنج شنبه / ۵ آذر ۱۳۹۴ / ۱۱:۱۳
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۶۱۹۷۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

سالانه 2 هزار میلیارد تومان از محل ضایعات نان هدر می رود

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با وجود اقدام های مهمی که در زمینه افزایش کیفی نان تولیدی صورت گرفته، سالانه دو هزار میلیارد تومان سرمایه ملی از محل ضایعات این ماده غذایی هدر می رود.

علی قنبری عصر چهارشنبه در همایش تجلیل از گندمکارن استان مرکزی که به مناسبت روز ملی نان در اراک برگزار شد، افزود: سالانه حدود 9 میلیون تن نان در کشور تولید می شود که از این میزان حدود 10 درصد دورریز است و به ضایعات تبدیل می شود.
وی اظهار کرد: با اصلاح ساختار تولید و مصرف، آزادسازی قیمت نان و ارتقای کیفیت نان های تولیدی، علاوه بر جلوگیری از هدر رفت سرمایه ملی، مبلغ پنج هزار میلیارد تومان دیگر که در حال حاضر به عنوان یارانه پنهان به نان داده می شود، صرفه جویی خواهد شد.
وی اظهار کرد: از محل این صرفه جویی ها، علاوه بر حمایت از اقشار آسیب پذیر، می توان برای اجرای برنامه هایی همچون آموزش نانوایان، بهسازی تجهیزات و محل های تولید، تامین سرمایه در گردش صنایع مرتبط با این حوزه و در نهایت حفظ امنیت و سلامت غذایی کشور استفاده کرد.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: متاسفانه دوگانگی قیمت گندم باعث رانت و فساد می شود و به اقتصاد کشور آسیب وارد می کند بنابراین برای جلوگیری از این مشکلات باید به سمت تک نرخی شدن قیمت نان قدم برداریم.
قنبری افزود: امسال هر کیلوگرم گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان 12 هزار و 500 ریال خریداری شد و این رقم در سال آتی به 12 هزار و 700 ریال افزایش پیدا خواهد کرد و دولت همین گندم را با یارانه 6 هزار و 65 ریال در اختیار کارخانه های آرد قرار می دهد.
وی با بیان اینکه خرید گندم در کشور نسبت به سال گذشته 23 درصد رشد داشته است، گفت: امسال از گندمکاران هشت میلیون و 800 هزار تن گندم خریداری شد که از نظر میزان تولید رکورد قابل توجهی است و کشور با این میزان تولید به خودکفایی در تولید گندم نزدیک می شود.
وی گفت: دولت تدبیر و امید با وجود همه مشکلات اقتصادی و موانع پیش رو، از طریق شرکت بازرگانی ایران و سیستم بانکی توانست هرچند با تاخیر ولی طلب گندمکاران را پرداخت کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تقدیر از گندمکاران استان مرکزی گفت: 400 هزارتن گندم تولیدی در این استان با حجم خرید 276 هزار تن و 22 درصد رشد نسبت به سال گذشته، همگی از قابلیت مناسب این استان حکایت دارد.
وی ادامه داد: در سال زراعی آینده در صورت بارش نزولات جوی پیش بینی می شود بیش از 10 میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شود.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: یکی از وظایف مهم این شرکت تامین نیازهای اساسی در کالاهای استراتژیک از جمله گندم و برنج است و در این زمینه موفق به تثبیت قیمت شده و حتی تا اندازه ای آن را کاهش داده است.
وی گفت: همچنین این شرکت امسال 300 تا 400 هزار تن گندم ' درون' که در صنعت ماکارونی و پاستا کاربرد دارد خریداری و به خارج کشور صادر کرده و نیز شکر خام را وارد و پس از فرآوری به شکر سفید تبدیل و به کشورهای همسایه صادر کرده است.
مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی نیز گفت: این استان ظرفیت خوبی در تولید گندم دارد و رتبه متوسط کشور را در بین 10 تا 12 استان کشور با خرید 400هزار تن به خود اختصاص داده است.
جواد حسنی با بیان اینکه در مجموع ظرفیت ذخیره گندم استان مرکزی 650 هزار تن است افزود: ظرفیت مناسب ذخیره گندم در استان باعث شده تا 400 هزار تن محصول گندم استان در سیلوهای مکانیزه ذخیره و نگهداری شود.
وی اظهار کرد: امسال 26 مرکز خرید تضمینی گندم با 50 انبار تحت پوشش با مدیریت واحد و یکپارچه به کشاورزان استان مرکزی خدمات ارائه کردند .
حسنی گفت: سالانه 150 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان از استان مرکزی خارج و به سایر استانها ارسال می شود و گندم های ذخیره شده در اختیار کارخانه های آرد قرار می گیرد تا در خبازیها به نان تبدیل و در اختیار مصرف کنندگان این استان قرار داده شود.
در این آئین از جمعی از فعالان عرصه تولید و توزیع آرد، نان، صاحبان سیلو و نانوایان استان مرکزی با اهدای لوح تقدیر شد./ ایرنا
(پنج شنبه ۵ آذر ۱۳۹۴) ۱۱:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها