چهارشنبه / ۴ آذر ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۳
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۶۱۹۵۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس

بخش خصوصی و تعاونی پیشتاز معاملات ذرت در بورس کالا

در پی آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی ذرت خوزستان در بورس کالای ایران طی دو روز اخیر، بخش خصوصی و تعاونی پیشتاز معاملات بوده‌اند.

معاملات مذکور با فعالیت قابل قبول بخش های خصوصی و تعاونی در دو سمت عرضه و تقاضا آغاز شد که در نهایت این بخش خصوصی بود که توانست نخستین معاملات مربوط به سیاست جدید دولت در راستای افزایش بهره وری بخش کشاورزی را به نام خود رقم بزند و نخستین محموله ذرت دانه‌ای استان خوزستان در راستای اجرای معاملات قیمت تضمینی خرید ذرت از کشاورزان در بورس کالای ایران، توسط بخش خصوصی خریداری شد.

گفتنی است بخش تعاونی نیز فعالیت مناسبی در نخستین روز معاملات در این بورس داشته است که براساس اعلام آمادگی مناسب بخش تعاونی جهت حضور در این عرصه، در روزهای آینده شاهد فعالیت موثرتر این بخش در عرصه معاملات مربوط به سیاست قیمت تضمینی خرید ذرت خواهیم بود.

در همین راستا وزارت جهاد کشاورزی و به ویژه سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان و شرکت پشتیبانی امور کشور در کنار اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی کشور و واحدهای استانی و شرکتها و تعاونی های تحت نظر آنها نیز فعالیتهای مثبتی را در این عرصه آغاز کرده‌اند که در روزهای آینده و در ادامه معاملات این طرح شاهد ثمر بخشی بیشتر این فعالیت‌ها در راستای رضایت بیشتر کشاورزان و تخصیص بهتر نهاده های کشاورزی و بخصوص به مصرف کنندگان خواهیم بود.

به نظر می رسد انگیزه بخش خصوصی و تعاونی جهت نقش آفرینی در این عرصه با ورود محصولات مشمول سیاستهای حمایتی دولت به بورس کالای ایران افزایش یافته است که سیاستها و حمایتهای اصولی وزارت جهاد کشاورزی و سازمانها و شرکتهای تابعه در کنار اقدامات اصولی سازمانهای متولی بخش تعاون در حوزه کشاورزی در این عرصه توانسته است این انگیزه را ارتقا بخشد. استمرار این اقدامات اصولی در این بخش از سوی سازمانهای ذی ربط می تواند به گسترش فرهنگ مشارکت بخش خصوصی در بازار اینگونه محصولات علاوه بر تولید آنها بیانجامد.

فروش 1083 تن ذرت خوزستان در قالب گواهی سپرده کالایی در دومین روز معاملات
این گزارش حاکی است، در دومین روز از اجرای سیاست قیمت تضمینی ذرت خوزستان در قالب گواهی سپرده کالایی، یک هزار و 83 تن ذرت دانه ای به ارزش بیش از 6 میلیارد و 896 میلیون ریال متعلق به 79 کشاورز مورد معامله قرار گرفت.

شایان ذکر است در نخستین روز این معاملات، بیش از 376 تن ذرت به ارزش 2.4 میلیارد ریال از سوی 21 کشاورز عرضه و مورد معامله قرار گرفت. اما امروز سرعت معاملات بیشتر شد و محموله های ذرت از چهار انبار مورد تایید بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت. براساس آمار معاملات، در دومین روز اجرای معاملات گواهی سپرده ذرت خوزستان، 656 هزار و 260 کیلوگرم ذرت انبار دانه طلایی به ارزش 4 میلیارد 200 میلیون ریال،227 هزار و 837 کیلو ذرت انبار بنوت به ارزش یک میلیارد و 447 میلیون ریال، 138هزار و 679 کیلو ذرت انبار آبگرمک به ارزش 870 میلیون ریال و همچنین 60 هزار و 252 کیلو ذرت انبار عقیلی به ارزش 379 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب در مجموع یک هزار و 83 تن ذرت دانه ای به ارزش بیش از 6 میلیارد و 896 میلیون ریال متعلق به 79 کشاورز دادوستد شد که به گفته مسوولان سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، این حجم معامله تنها در دو روز نخست اجرای این طرح ملی آن هم بدون سابقه معاملات گواهی سپرده کالایی بسیار رضایت بخش است.

بنا بر اعلام بورس کالا همچنین گفتنی است قیمت ذرت های معامله شده در چهار انبار بسته به انبار، کیفیت و محل تحویل بین 6 هزار و 275 ریال تا 6 هزار و 400 ریال در هر کیلو معامله شد.

کارشناسان حوزه کشاورزی عنوان می‌کنند، با اجرای سیاست قیمت تضمینی ذرت خوزستان از طریق معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالا، مشکلات سال‌های اخیر کشاورزان برای دریافت طلب‌هایشان از دولت که بعضا تا 6 ماه به طول می‌انجامید برطرف شده و براساس مکانیسم شفاف و مدرن بورس، وجه معاملات انجام شده در بورس تنها ظرف دو روز کاری به حساب کشاورزان واریز می شود. همچنین اگر قیمت معاملات ذرت در بورس از قیمت تضمینی اعلامی از سوی دولت (960 تومان) کمتر باشد، دولت ظرف دو هفته مابه التفاوت قیمت را به کشاورزان پرداخت می‌کند./ ایسنا
(چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴) ۰۹:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها