سه شنبه / ۳ آذر ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۱۹۲۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

وقتی قاچاق موادغذایی خارجی طعم تولید داخلی ما را تلخ می‌کند

مواد غذایی قاچاق خوش رنگ و آب در فضای بازار موادغذایی ما جولان می دهند و این نشان از دست‌های پنهان و نامرئی قاچاقچیان اصلی مواد خوراکی و غذایی می دهد و بدیهی است،نظارت کارآمدی در این راستا اتخاذ نمی‌شود.

محمد مقدم فر: با نگاهی به بازار مواد غذایی در ایران می‌توان این موضوع را دریافت که بسیاری از کالاهای خارجی موجود بدون بارکد وزارت بازرگانی و گمرک و مهر تائید وزارت بهداشت به فروش می‌رسند و شورای‌های صنفی نیز به این واحدها رسیدگی نمی‌کنند.

بیش از صدها کالای خارجی در بسته‌بندی‌های متنوع و قیمتهای ارزان نسبت به تولیدات مشابه داخلی در بازار عرضه می‌شوند که دربرخی  شبهه حرام بودن وجود دارد، کنسروهای خرچنگ یا رشته‌های سوپی با گوشت‌های ذبح اسلامی نشده از این دسته هستند.
 

تحریم‌های اقتصادی،افزایش قیمت‌های داخلی و جهانی، نوسان در تعرفه‌های گمرک،نبود امکانات و تجهیزات مناسب درمبادی ورودی و گمرک‌های کشور،نبود نرم‌افزارهای مناسب در اخد اسناد گمرکی بخشی از چالش‌های موجود در عرصه مبارزه با قاچاق است که مدیر کل امور دستگاه‌های اقتصادی و پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به آن اشاره می کند.
 
اگرتصور کنیم با پایین آوردن تعرفه ازمیزان قاچاق شکلات و بیسکوییت و آدامس خارجی کم می شود، تصورغلطی است،چرا که بسیاری از واردکنندگان این محصولات به دلیل اعمال حقوق گمرگی و نیز مالیات و بیمه از سوی دولت،واردات رسمی را مقرون به صرفه نمی‌دانند.
از سوی دیگر تمایل به خرید کالای خارجی در بین مردم زیاد است و این مساله موجب شده است، واردات غیررسمی  کالا های از جنس  مواد غذایی به کشور زیاد باشد و این درحالی است که  فرآورده‌های خوراکی و غذایی قاچاق که مهم‌ترین تهدید سلامت جامعه هستند از دیرباز معضلی برای بازار مصرف به شمار می‌روند.

 
برخی  از شکلات های خارجی از مبادی قاچاق وارد کشور می شوند
عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس با بیان اینکه  برخی ازشکلاتهای خارجی ازمبادی  قاچاق وارد کشور می شوند،گفت:قاچاق کالاهای خارجی ازجنس مواد غذایی سلامت مردم  را به خطر می اندازد.

محمد بیاتیان  درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره  قاچاق مواد غذایی به کشور،خاطرنشان کرد:کم کاری دستگاه‌های نظارتی  دراین راستا محرز است و این درحالی است که مبادی ورودی قاچاق به کشور نیزمشخص است که باید  دراین  راستا نظارت کارآمدی صورت گیرد.

نماینده مردم بیجار درمجلس شورای اسلامی،ادامه داد: قرار بود  صندوق‌های دیجتال درکشور مستقر شود   تا بررسی ارزش افزوده کالا و درنهایت چگونگی مالیات و جلوگیری از ورود کالای قاچاق با اصول کاربردی پیگیری شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس،یادآورشد: متاسفانه  برای  اجرایی شدن این صندوق به نحو مطلوب اقدامات کارآمد انجام نشده است ما می توانیم  برای  مغازه دارانی که این صندوق را تشکیل می دهند،مشوق های ایجاد کنیم

سیستم جدید گمرک درآستانه عملیاتی شدن است


عضوکمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سیستم جامع جدید گمرک طراحی و در راستای عملیاتی شدن قرار دارد،گفت:کد رهگیری با سیستم جدید گمرک می تواند از ورود کالای قاچاق به کشور جلوگیری کند.

محمدحسین میرمحمدی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه  ملت درباره وضعیت قاجاق کالای خارجی از جنس مواد غذایی به کشور،خاطرنشان کرد: اگرسیستم جدید گمرک به نحو مطلوب عملیاتی شود کالاهای که از مبادی رسمی کشور قاچاق می شوند به سادگی شناسایی می شوند.

نماینده مردم گلپایگان  درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید نظارت جامع  برکالاهای خارجی و داخلی  از زمان توزیع  تا فروش لحاظ شود،تاکید کرد:ما باید مخصوصا در زمینه کالاهای مشابه برای پاسداری از تولید داخلی کالاهای بومی  را حمایت کنیم.

وی ادامه داد: کنترل نرخ  و کیفیت کالا باید بطورکامل توسط دستگاه‌های  نظارتی بررسی شود بدیهی است باید کالای قاچاق ازچرخه اقتصاد کشور حذف شود.

نماینده مردم گلپایگان درمجلس یادآورشد:کالاهایی که ازمبدا به سمت کشورمان حرکت می کند و در حقیقت محموله هایی که  توسط  کشتی  وارد کشور می شوند بطور کامل بررسی و  با نصب هولوگرام رهگیری وارد بازار اقتصادی می شوند.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس،خاطرنشان کرد:با عملیاتی شدن سیستم جدید گمرک،کالا بطور کامل در تمام مقاطع ورود،توزیع و فروش تحت کنترل اقتصادی  قرار می گیرد و این درحالی است که با اجرایی شدن سیستم گمرک  به سادگی   می توانیم از ورود کالا قاچاق به کشور  جلوگیری کنیم.

حذف کالاهای غیراستاندار خارجی نیاز امروز بازار اقتصادی کشور است

عضوکمیسیون برنامه و بودجه محاسبات مجلس با بیان اینکه کالاهای خارجی که ازجنس مواد غذایی  وارد  کشور می شوند،باید بررسی شوند که ازچه  مبادی وارد کشور می شوند،گفت:کالای خارجی که تحت استانداردهای  کالا وارد نمی شوند،نباید جایگاهی  در بازار اقتصادی ما داشته باشد.

 قاسم عزیزی درگفت و گو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت درباره قاچاق کالاهای  خارجی  از جنس مواد غذایی درکشور،خاطرنشان کرد:سیستم پرداخت دولتی و حقوق گمرگی با ورود کالای قاچاق به کشور حذف می شود که این امر به هیچ وجه  نمی تواند ازمنظراقتصادی به نفع کشور تمام شود.

کالاهای قاچاق بیش ازهر موضوعی تولید داخلی را هدف می گیرند

نماینده مردم شازند درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واحدهای تولید داخلی با حمایت شوند تا دچار رکود اقتصادی  نشوند،تاکید کرد:کالاهای قاچاق بیش ازهر موضوعی تولید داخلی را هدف می گیرند.

وی ادامه داد:برای خارج شدن از رکود اقتصادی باید به سمت تولید داخلی و درحقیقت افزایش آمار تولیدات داخلی برحسب کیفیت  نسبت به  تولیدات  خارجی حرکت کنیم.

عضوکمیسیون برنامه و بودجه محاسبات مجلس ،یادآورشد: مصرف کردن کالاهای خارجی اقتصاد داخلی را تحت تاثیر قرارمی دهد و ما اگرمی خواهیم نرخ بیکاری درکشورکاهش یابد،باید سیستم‌های تولید داخلی را فعال کنیم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛انواع نوشیدنی‌ها درصدر مواد غذایی قاچاق هستند که از گذشته نیز از مرزهای جنوبی کشور وارد می‌شدند ضمن اینکه در سالهای اخیر قاچاق خشکبار همچون گردو و بادام به علت افزایش قیمت داخلی رکورد زده و بعد از این دو نیز کنسروجات و سپس شکلات و شیرینی و در نهایت برنج و چای نیز از مواد غذایی اصلی هستند که بیشترین واردات قاچاق را دارند.

همچنین به گفته مدیر کل امور دستگاه‌های اقتصادی و پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛یکی از مواردی که در قاچاق کالا بسیار موثر است حلال یا حرام بودن مواد غذایی است اما با این حال در دو سال قبل چند مورد فروشگاه در رشت دیده شد که کنسرو خوک می‌فروختند که آنها را تعطیل کردیم یا هم اکنون موضوع کنسرو خرچنگ که حرام است، وجود دارد که میزان آن بالا نیست اما با این حال تذکر جدی برای جمع آوری آن داده ایم و سازمانهای بازرگانی و کمیسیون های استانی را در جریان گذاشته ایم که با این مورد برخورد جدی داشته باشند.

علاوه بر لزوم وضع قوانین دقیق در مجلس شورای اسلامی  و تلاش ارگان های مختلف در زمینه مبارزه با قاچاق کالا اما باید مجازات های موجود در کشور بازدارنده باشد و همین موضوع زمینه تلاش مجدد قاچاقچیان مواد غذایی برای ورود غیرقانونی کالا به کشور را نیز وارد می‌کند پس لزوم مجازات سنگین‌تر برای افراد خاطی یک ضرورت است.
دیده شده برخی مغازه‌های لوکس که عمدتاً در بالای شهر و معابر پرتردد قرار دارند به فروش تنقلات و خوراکی‌های خارجی بدون تأیید بهداشتی مبادرت می‌کنند عمدتاً تنقلات خوش آب و رنگی هستند که در فروشگاه‌های بزرگ با قیمت بالا فروخته می‌شوند؛ تنقلاتی مثل آدامس، پاستیل، شکلات، آب نبات و انواع چیپس‌ها که  به طریق  قاچاق وارد کشور شده و هیچ پروانه‌ای ندارند
(سه شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴) ۰۹:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها