جمعه / ۲۲ آبان ۱۳۹۴ / ۱۱:۱۳
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۶۱۷۰۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم

مصرف نوشابه های انرژی زا تهدیدی برای سلامت قلب و عروق

پژوهشگران در بررسی های خود دریافتند که در بدن افراد مصرف کننده نوشابه های انرژی زا، تغییراتی عمده صورت می گیرد که به طور بالقوه برای قلب و عروق انسان، خطرناک است.

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که حتی مصرف یک بطری نوشابه انرژی زا برای افزایش هورمون های استرس و بالا رفتن فشار خون کافی بوده و این موضوع در همه افراد، حتی افراد بالغ، سالم و جوان نیز دیده می شود.

«آنا سواتیکوا»، از پژوهشگران مرکز درمانی مایو در ایالت مینه سوتا آمریکا به همراه تیمی از دانشجویان خود، به صورت تصادفی ۲۵ فرد داوطلب که در طیف سنی ۱۸ سال به بالا بودند را جهت انجام این پروژه انتخاب کرد. در این آزمایش به صورت تصادفی و در دو روز متفاوت به افراد نوشابه انرژی زا داده شد و به مدت دو هفته ادامه داشت. نوشابه انرژی زای استفاده شده برای همه افراد شرکت کننده در این پژوهش، یکسان بوده و از نظر برند و ترکیبات داخلی آن تفاوتی وجود نداشت.

پژوهشگران با بررسی شرایط جسمی شرکت کنندگان، شاهد بالا رفتن سطح برخی هورمون ها و افزایش فشار خون در همه افراد مصرف کننده نوشابه های انرژی زا بودند. در تمامی مدت زمان آزمایش فوق، هیچ یک از شرکت کنندگان اجازه استفاده از محصولات حاوی کافئین و الکل را نداشتند.

در این پژوهش، محققان اقدام به اندازه گیری و ثبت میزان سرمی کافئین، قند خون و نورپی نفرین یا نورآدرنالین افراد کرده و فشار خون و ضربان قلب این شرکت کنندگان طی مدت زمان ۳۰ دقیقه پس از مصرف نوشابه های انرژی زا بررسی و ثبت شد.

پژوهشگران با بررسی این نتایج دریافتند که سطح کافئین خون شرکت کنندگان پس از مصرف نوشابه های انرژی زا، به شدت افزایش داشته و این میزان به طور متوسط به اندازه ۶.۲ درصد در مقیاس سیستولیک ثبت شده است. میزان فشارخون دیاستولیک نیز در شرکت کنندگان به میزان ۶.۸ درصد افزایش داشت و متوسط میانگین فشارخون شرکت کنندگان نیز ۶.۴ درصد افزایش نشان داد.

مطالعه و مقایسه ضربان قلب افرادی که از نوشابه های انرژی زا استفاده کرده بودند تفاوت محسوسی با سایر افراد نداشته و در عوض تغییرات همودینامیک و آدرنرژیک حاد در گروه مصرف کننده نوشابه های انرژی زا مشاهده شد که ممکن است به افزایش خطر بیماریهای قلبی عروقی، منجر شود./ مهر
(جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴) ۱۱:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها