جمعه / ۲۲ آبان ۱۳۹۴ / ۱۱:۰۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۱۷۰۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

هندوانه هم سیاسی شد

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: پس از پیگیری های مکررمسئولان برگشت هندوانه از امارات به دلیل برخی مسائل سیاسی بوده است.

عراق تا سال گذشته با خرید بیش از 325 هزار و 193 تن هندوانه نخستین مشتری این محصول کشورمان به شمار می رفت، اما هندوانه صادراتی کشورمان به عراق در سال جاری ازسوی این کشور بازگردانده شد، این در حالیست که طبق نظر مسولان وزارت جهاد کشاورزی تا کنون دلیلی برای توقف صادرات از سوی طرف عراقی عنوان نشده است.

لازم به ذکر است که هرچند گاهی خبرهایی از بی کیفیت بودن و آلودگی هندوانه صادراتی به عراق نیز به گوش می رسید که این موضوع دلیل اصلی کاهش صادرات به این بازار عنوان می شد اما نباید فراموش کرد که هندوانه ایرانی به بسیاری از کشورهای اروپایی صادر می شود که این امر نشان دهنده کیفیت و سلامت این محصول است.

براساس آمار گمرگ طی نیمه نخست سال جاری بالغ بر 473 هزارو 800 تن هندوانه به ارزش 106 میلیون و 700 هزاردلار به 28 کشور جهان صادر شده، که از نظر وزنی 33.49 درصد و از نظر ارزشی 35.52 درصد کاهش نسبت به شش ماهه سال گذشته را نشان می دهد.

براین اساس با توجه به حجم انبوه تولید هندوانه ایرانی که جز محصولاتی است که با آب فراوان تولید می شود باید گفت که تولیدکنندگان حالا که بزرگترین مشتری خود را از دست دادند با هندوانه باقی مانده روی دستشان چه کار باید بکنند؟

محمد علی باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: با توجه به اینکه صادرات هندوانه عمدتا به عراق و امارات صورت می گیرد اما امسال به بهانه جویی های مختلف هندوانه ایرانی به کشور برگشت داده شده است.

وی افزود: در واقع تا کنون گزارشی از آلودگی آفات و باقی مانده های شیمیایی به سازمان حفظ نباتات اعلام نشده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات در ادامه افزود: بنابراین هر محموله ای درموادی ورودی کشور از نظر آفات و آلودگی های احتمالی نمونه گیری و قرنطینه می شود و طبق قوانین بین الملل در صورت آلودگی، به حفظ نباتات کشور نوع آلودگی اعلام و در نهایت محموله مرجوع خواهد شد.

باغستانی در خصوص برگشت هندوانه از امارات بیان کرد: گرچه پس از پیگیری مسئولان مشخص شد که برگشت هندوانه های ایرانی از امارات به دلیل برخی مسائل سیاسی بوده و هیچ ارتباطی به آلوده بودن هندوانه های ایرانی نداشته است اما تا کنون دلیل برگشت هندوانه از عراق مشخص نشده و این امر به شدت مورد اعتراض کشاورزان قرار گرفته است.

کاهش و توقف صادرات ناگهانی هندوانه به برخی بازارهای هدف شوک کشاورزان را به همراه داشته و  این موضوع دلیلی برای بهانه جویی های مختلف واردکنندگان هندوانه ایرانی شد بطوریکه امسال این محصول خوش آب و رنگ ایرانی پشت درهای بسته ماند و تا کنون دلیلی برای این امر که بتواند دردی از کشاورزان را دوا کند پیدا نشده است.

هرچند که وزارت جهاد کشاورزی همواره پیش از این به کشاورزان توصیه کرده بود که از کشت و تولید محصولات آب بر همچون هندوانه خودداری کنند زیرا با توجه به حجم آب مصرفی و قیمت پایین صادراتی ، ارزآوری آن برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست./ باشگاه خبرنگاران
(جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴) ۱۱:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها