چهارشنبه / ۱۳ آبان ۱۳۹۴ / ۰۰:۳۶
سرویس : رستوران ها و کافه
کد خبر : ۶۱۵۱۵
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس رستوران ها و کافه
بررسی اخبار یک رستوران

واقعیت های خواندنی "کی اف سی " پلمپ شده در تهران

به گزارش فودنا، شاید تولد جدید یک "کی اف سی" با پسوند حلال و ایرانیان آنهم از نوع ترک، سوالات زیادی را برای مردم ایجاد کند ولی واقعیات این قبیل اقدامات واضح است که این نام مشابه با نام آشنای KFC آمریکایی نشان از فریب هایی می دهد که بعضی ها برای رسیدن به رونق در بازار به آن روی می آورند!!!

بر اساس این گزارش، تشابه های اسمی از عناوین مشهور دنیا همواره ساده ترین تقلبات برندی می باشد که گاهی موجب جذب مشتری هم می شود، فلذا لازم است بگوییم کمی دقت بر این عناوین تجاری خیلی از واقعیت ها را روشن می کند که در زیر به چند نمونه از آن اشاره می کنیم:

 

مالک "کی اف سی حلال"، شعبه ی شهرستان بابل "کی اف سی" ایران بوده است

1 – کی اف سی با نام ایرانی چند سالی است که در ایران بیش از 50 شعبه راه اندازی کرده است و تحت قوانین جمهوری اسلامی و بصورت مستقل فعالیت می کند، جالب است بدانیم که مالک "کی اف سی حلال ایرانیان" چندی پیش یکی از شعبه های "کی اف سی" قبلی را در شهرستان بابل داشته است و امروز مدعی شده است که "کی اف سی ای که در آن فعالیت می کرده است، واقعی نیست!!!

 

2- "کی اف سی" موجود در ایران علنا نام تجاری ایرانی است که 50 شعبه دارد ولی این نام مدعی است نامی است که نمایندگی ترک را دارد و این می تواند وابستگی را نیز داشته باشد.

 

2 – این نام تجاری که با نام "کی اف سی"  بر زبان ها افتاده است  کاملا مشخص است که هیچ ارتباط رسمی و حتی کیفیتی با برند KFC  ندارد و این جنگ رسانه ای بی مورد، صرفا به شهرت این نام های مشابه کمک می کند.

 

3 – ایراد به مجوز کسب به معنی فعالیتی ای است که باید آن را به عنوان ایراد محل کسب تلقی کرد نه مجموعه ای زنجیره ای که دلایل پلمپ آن را اتاق اصناف اعلام کند، زیرا ناظران امور صنفی، پروانه کسب به کمپانی و یا شرکت های زنجیره ای نمی دهند، بلکه پروانه ی کسب را برای مغازه ها و فروشگاه ها صادر می کنند، و این مجموعه به عنوان یک فروشگاه کوچک قابل بررسی می باشد و باز هم حیطه ی اختیارات جهت بررسی های نمایندگی های بزرگ را از این دریچه ندارد. پروانه ی کسبی که با شنیده هایی مبنی بر جعلی بودن آن همراه شده است، امکان تبعات حقوقی و کیفری را برای این رستوران به همراه خواهد داشت، این در حالی است که مدیریت این مجموعه که خود روزی یکی از شعبه های کی اف سی ایران بوده است امروز با نام "کی اف سی" فعالیت می خواهد کند که ایرانی نیست.

 

4 -  حال با همه ی این شرایط مجموعه "کی اف سی ایرانیان"  فعالیت می کند، که صحت و سلامت فعالیتش با مراجع ذی صلاح است که مسئولان می بایست با هر مجموعه ای که بخواهد باتغییرات پسوندی و یا پیشوندی در عناوین تجاری موجب تشویش اذهان عمومی در گرایش های بازاری شوند، از شروع مقابله ای جدی نمایند.

شاید باور اینکه امروز نام های تجاری با قوانین جمهوری اسلامی ایران که در حالت فعالیت است، خیلی ها را به این باور برساند که با تغییری دیگر در این نام می توانند بازاری به دست آورند که باید اینگونه تفکرات نیز که بوی رقابت های ناسالم داخلی را می دهد را نیز از سر بیرون کنند.

 

 همچنین باید دانست که این جنگ رسانه ای برای مجموعه ای که وابسته به نام تجاری نام آشنایی هم نیست، سرمایه گذاری روی نامی است که به بلوغ شناختی در بین مردم خوبمان هم نرسیده است و این هیاهو به داشته ی کسی کمک می کند که در صورت برگشتن به بازار بدون هیچ آزمونی امتیازهای مردمی را از برندهای خوب میهنمان می گیرد.

و در نهایت باید گفت:  این نام تجاری و تبلیغاتی مطمئنا " KFC   " نیست، ایرانی نیست و رستوران های ایرانی و کارآفرینان ایرانی را که در عرصه ی رستوران داری موفق و نام آشنا هستند را باید کماکان به این تشابهات اسمی ترجیح داد. / فودنا

علی اکبر علیان نژادی



سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۳
سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۳
سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۴

سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۹
سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱
سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸
(چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴) ۰۰:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها