شنبه / ۹ آبان ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۷
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۶۱۴۲۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

با آغاز سرما با تغذیه مناسب سلامتی خود را حفظ کنید.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه، منابع ویتامین C را از عوامل موثر در کاهش عوارض سرماخوردگی بیان کرد.

دکتر محمد کاظم زاده گفت: بطور معمول در ابتدای فصل پاییز و آغاز سرما، ابتلا به بیماری های عفونی دستگاه تنفسی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی بیشتر می شود. به همین منظور سرماخوردگی را می توان از شایع ترین بیماری ها به حساب آورد.
 وی افزود: این بیماری خطر زیادی برای فرد ندارد اما می‌تواند تا چند روز او را از فعالیت باز دارد .در واقع این بیماری،یک عفونت دستگاه تنفسى فوقانى است که به طور قطع وقتى فردی به آن مبتلا مى شود احساس خوبی ندارد.
کاظم زاده  افزایش سطح ایمنی بدن را در پیشگیری از این بیماری موثر دانست و گفت:. معمولا بعد از سرماخوردگی، ایمنی بدن افراد به شدت کاهش پیدا می کند و نیاز به جبران مقاومت بدن است، بنابراین عوامل غذایی نقش بسیار مهمی در افزایش مقاومت و ایمنی بدن و کاهش عوارض سرماخوردگی دارند.
 وی ویتامین C رااز عوامل موثر در کاهش عوارض سرماخوردگی، بیان کرد وافزود:. البته تحقیقات ثابت کرده  که این ویتامین موجب پیشگیری از سرماخوردگی نمی شود، اما در کاهش عوارض سرماخوردگی نقش بسیار مهمی دارد و موجب افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن می شود.
کاظم زاده پرتقال، نارنگی،گریپ‌فروت  ، سبزی ها، فلفل سبز و جوانه‌های تازه را از انواع مواد غذایی که حاوی این ویتامین هستند برشمرد و افزود: این مواد نقش مهمی در کاهش عوارض سرماخوردگی دارند و می توان از آن ها به عنوان یک میان وعده ی مناسب برای افزایش مقاومت بدن استفاده کرد.
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه اظهار کرد:  متاسفانه افراد سیگاری، بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند. از طرف دیگر چون سیگار می کشند، بدن آنها به مقدار ویتامین C بیشتری نیاز دارد، بنابراین در مقایسه با افراد عادی باید ویتامین C بیشتری استفاده کنند.
وی در ادامه به شیوه های صحیح تغذیه در دوران سرماخوردگی و آنفلوانزا اشاره کرد وگفت: آن چه انسان را در برابر ابتلا به بیماری های باکتریایی و ویروسی محافظت می کند، سیستم ایمنی بدن است. اگر سیستم ایمنی بدن، قوی باشد، در مقابل همه عوامل مهاجم بیماری زا مقاومت خواهد کرد. وتغذیه ی مناسب و صحیح نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و بالعکس، اگر تغذیه نامناسب باشد، سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و بدن مستعد ابتلا به بیماری ها می شود، بنابراین مواد غذایی باید در بردارنده ی ویتامین هایی باشند که علاوه بر نقش تغذیه ای، به عنوانآنتی اکسیدان، عمل کنند، ویتامین C، A و ویتامین هایی که در ساخت و ساز و ایجاد انرژی، تاثیرگذارند از جمله این مواد غذایی هستند.
وی افزود: استفاده از شیر یا لبنیات کم چرب، علاوه بر تامین پروتئین های با ارزش بالا، ویتامین های گروه B و کلسیم، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری ها می شود.
کاظم زاده تصریح کرد: مصرف شلغم پخته برای افراد مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا، تسکین دهنده است. عسل طبیعی نیز دارای خواص فراوانی است. علاوه بر آن، اگر ترب را مقداری بتراشیم و روی آن عسل بریزیم، بعد از مدتی مایعی در آن جمع می شود که برای مبارزه با بیماری های مجاری تنفسی بسیار موثر است.
وی با اشاره به اینکه تغذیه ی یک بعدی مدنظر ما نیست افزود: توصیه ی ما این است که تغذیه باید متعادل و متناسب باشد. و فقط از این طریق می توان انرژی، پروتئین و ویتامین های مورد نیاز بدن را تأمین کرد، چون فعالیت بدن و سیستم های آن از هماهنگی و تعادل خاصی برخوردار است و هر گونه کاهش یا افزایش دریافت مواد غذایی، می تواند به سوء تغذیه تبدیل شود.
کاظم زاده یادآور شد: بعضی از ترشی ها مثل سرکه و ترشی های معمولی تحریک کننده هستند و باعث بروز سرفههای شدید می شوند، چرا که این ترشی ها حاوی مقدار زیادی نمک و مواد افزودنی هستند و زبان، مری و حنجره را تحریک می کنند و باعث بروز سرفه می شوند و حتی می توانند تحریکاتی در مسیر عبور جریان هوا ایجاد کنند، بنابراین بهتر است به عنوان پرهیز غذایی به آنها توجه شود.
وی اظهار کرد: هر چه غذاهای مصرفی دارای ارزش غذایی بالاتر، تازه تر و سبک تر باشند، ضریب ایمنی بدن بیشتر افزایش می یابد، ولی استفاده از غذاهای سنگین و حاویافزودنی و رنگ دهنده به هیچ عنوان توصیه نمی شود. مصرف کنسروهاهم چون طی فرآیند کنسرو کردن و قرار گرفتن در معرض حرارت، مقداری از مواد حیاتی خود را از دست داده اند، کمتر توصیه می شود و فقط در موارد ضروری که دسترسی به غذاهای تازه امکان پذیر نیست، می توان از آن ها استفاده کرد.
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه، به منابع اصلی طبیعی تامین‌کننده ویتامین ث که در درمان سرماخوردگی موثرند اشاره کرد و افزود: پرتقال، گریپ فروت، انواع توت، فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی، سیب زمینی ، غلات سبوس‌دار و حبوبات و سبزیجات برگ سبز از قبیل انواع کلم. دریافت زیاد و منظم ویتامین ث به کاهش بروز، شدت و طول مدت سرماخوردگی کمک می‌کند.
سیر دارای آهن و روی است که سبب تقویت سیستم ایمنی و کمک به کاهش خطر عفونت‌های ویروسی می‌شود.
ـ ماهی ها شامل قباد، قزل‌آلا، ساردین و ماهی‌های روغنی که غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند در این دوران مناسبند.
ماهی، مرغ، گوشت قرمز بدون چربی، لبنیات و مخلوطی از حبوبات مغزها، دانه‌ها و غلات سبوس‌دار، تامین کننده پروتئین هستند. کمبود دریافت پروتئین خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد.
 گوشت، شیر، غلات و حبوبات که برای تامین سلامتی سیستم ایمنی از اهمیت بسیاری برخوردارند نیز از مواد خوب غذایی محسوب می شوند.
آویشن : این گونه گیاه در ایران به نام آویشن باغی مشهور است. آویشن به علت وجود اسانس، حاوی ترکیبات فنلی با خاصیت بسیار قوی ضد میکروب به خصوص میکروب های تنفسی است. آویشن از قدیم به عنوان دارویی برای تسکین و درمان علایم و عوارض سرماخوردگی مصرف می شده و در سال های اخیر به شکل شربت آویش مصرف می شود. همچنین عسل دارای خاصیت ضد سرفه و خلط آور خوبی است و برای رفع گرفتگی صدا بسیار مفید است. تحقیقات نشان داده اند که مخلوط آویشن و عسل، اثر یکدیگر را تقویت می کنند .
شلغم :
قسمت مورد استفاده ی شلغم، ریشه ی متورم آن است که در ایران به نام شلغم مشهور است، که در کاهش علایم سرماخوردگی مناسب است .
مصرف مایعات گرم:  مصرف مایعات گرم ممکن است به تخفیف گرفتگی‌ها و مشکلات تنفسی همراه با سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک کند، همچنین مایعات گرم ممکن است به نرم شدن موکوس و تخلیه سلول‌های ویروسی از بدن کمک کند. پس مصرف سوپ‌های گرم و یا نوشیدنی‌های گرم می‌توانند گزینه های موثری در تخفیف علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا باشند.
سیر:  سیر حاوی برخی ترکیبات شیمیایی است که از خصوصیات قوی آنتی‌بیوتیکی و ضد ویروسی برخوردارند. این مواد ممکن است توانایی بدن برای تخریب ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا را افزایش دهند. سیرهمچنین ممکن است جریان خون را بهبود بخشد .
(شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴) ۱۰:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها