پنج شنبه / ۷ آبان ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۶
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۶۱۳۸۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

جشنواره انار میوه قرآنی در مصلا

«جشنواره انار میوه قرآنی» از امروز تا ۱۵ آبان در مصلای امام خمینی(ره) دایر است و محصولات کشاورزی با ۱۰ تا ۳۰ درصد تخفیف در این مکان عرضه می‌شود.

امروز «جشنواره انار میوه قرآنی» در ضلع جنوبی مصلی امام خمینی (ره) آغاز به کار کرد و تا 15 آبان در این مکان دایر است.انار، زیتون‌‌، انجیر، خرما، سیب، ‌انگور سوغات شهرستا‌ن‌ها و صنایع دستی استان‌ها با تخفیف 10 تا 30 درصد عرضه می‌شود.

این جشنواره با سه هدف برگزار شده است نخست اینکه اثرات میوه‌های قرآنی مانند انار، زیتون، انجیر، خرما، سیب و انگور که در قرآن به آنها اشاره شده را معرفی می‌کند  تا مصرف آن بین مردم به دلیل اثرات معجزه‌آسای آنها در سلامتی بدن افزایش یابد.

دوم اینکه این جشنواره به دنبال آن است تا عرضه مستقیم کالای کشاورزی را بی‌واسطه انجام دهد که در این صورت سود بیشتری نصیب تولیدکنندگان خواهد شد،‌هدف سوم ایجاد مرکز عرضه برای سهولت مردم در خرید مایحتاج‌شان است.

غلامرضا رفیعا دبیر چهارمین جشنواره انار میوه قرآنی در خصوص این جشنواره گفت: انار، زیتون‌‌، انجیر، خرما، سیب، ‌انگور سوغات شهرستا‌ن‌ها و صنایع دستی استان‌ها از 25 استان کشور در قالب 25 شرکت در 150 غرفه عرضه می‌شود.

رفیعا همچنین گفت: غرفه‌های این جشنواره همه روزه از ساعت 10 صبح تا 21 دایر است محصولات عرضه شده با 10 تا 30 درصد تخفیف عرضه می‌شوند.

وی همچنین افزود: این جشنواره توسط شرکت خصوصی برگزار می‌شود و وزارت جهاد نظارت و رسیدگی بر نحوه برگزاری و قیمت‌ها را دارد.به گفته وی هر غرفه متری 200 هزار تومان به غرفه‌داران داده شده است.

خبرنگار فارس با چند نفر از خریداران درباره قیمت محصولات جشنواره صحبت کرد.

«محمد زمانی» که به همراه همسر خود از این مکان میوه و محصولات دیگر خریداری کردند قیمت این مکان را مناسب عنوان می‌کنند به گفته آنها انار درجه یک را کیلویی 5 هزار تومان خریده بودند که قیمت آن در بیرون 6 الی 7 هزار تومان است آنها قیمت سایر محصولات را هم مناسب می‌دانستند.

دو خانم میانسالی که مقداری خرید میوه و سایر محصولات داشتند نیز گفتند: قیمت‌ها برایشان مهم نیست و حتی قیمت بیرون را هم نمی‌دانند اما به دلیل تبلیغ و عرضه محصولات ارگانیک به این مکان آمده‌اند.

در این میان برخی خریداران از نبود برچسب‌های قیمت گله داشتند و اینکه نظم قیمتی در غرفه‌ها وجود ندارد و هر کسی قیمت خود را دارد.مدیر جشنواره میوه‌های قرآنی در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: در روزهای آتی وزارت جهاد کشاورزی قیمت محصولات غرفه‌ها را تعیین و آنها را ملزم به برچسب قیمت خواهد کرد.

بررسی خبرنگار فارس حاکی از این است که غالب غرفه‌داران باغدار نیستند، آنها واسطه‌هایی هستند که محصول را از باغدار خریده و به این مکان آورده‌اند تا باز هم فرصت را از تولید کننده گرفته باشند.

یک انار کار خراسان رضوی به خبرنگار فارس درباره دلیل حضورش در این جشنواره گفت: خواستم از دست دلال‌ها فرار کنم و می‌خواهم محصول خود را بی‌واسطه به خریدار بدهم تا شاید سودی نصیبم شود.

غلامرضا دولتشاهی گفت: در خراسان رضوی که محل تولید این محصول است خریدار چندانی وجود ندارد و مجبور هستیم به قیمت نازل‌تری به دلال‌ها بفروشیم. قیمت فروش انار در این غرفه از 2 هزار تومان تا 5 هزار تومان متغیر است.

تولید کننده دیگری از آق‌دره ساوه به این مکان آمده است قیمت محصول انارش 2 تا 2.5 هزار تومان در هر کیلو است.

بهروز زرنگ می‌گوید قیمت تمام شده محصول بسیار بالا است هر کیلو انار تا اینجا برسد 2 هزار تومان تمام شده است بنابراین این قیمت فروش هم برای ما سودی ندارد.

وی درباره دلیل آمدنش به جشنواره قرآنی می‌گوید آنجا( شهرستان محل تولید) را دلال‌ها قرق کرده‌اند و نمی‌گذارند محصول را به قیمت مناسب به خریدار بفروشیم.

با تولید کننده دیگری که شرایط کاملا متفاوتی دارد صحبت می‌کنم، تولید کننده ساوه‌ای، مهندس کشاورزی با 40 هکتار باغ، او شرایط را بسیار مناسب ارزیابی می‌کند از فروش و درآمد کشاورزی و باغداری خود بسیار راضی است.

قربانی قیمت تمام شده یک کیلو گرم انار را هزار تومان عنوان می‌کند که این رقم نصف قیمت‌های گفته شده توسط سایر باغداران است.به گفته وی فروش هر کیلوگرم انار برایش 2 هزار تومان سود دارد.

او دلیل حضورش در این جشنواره را بازاریابی محصول، معرفی برند و عرضه مستقیم عنوان می‌کند.

قربانی همچنین اضافه می‌کند که عاشق کارش است 40 هکتار باغ انار دارد، خانواده‌اش در تهران است و به دلیل مشغله و عشق به کارش آنها به دیدن او می‌آیند.

 قیمت تمام شده بالا مهمترین مشکل تولید کنندگان در کشور است و دلیل آن خرد بودن اراضی، نبودن مدیریت مناسب تولید‌، انجام کارهای کشاروزی به روش سنتی و عدم ورود علم و تحقیقات به بخش کشاورزی است. / فارس

با مقایسه صحبت‌های تولیدکنندگان نیز این نکته بسیار روشن است تولید کنندگان خرد قیمت تمام شده دو برابری دارند اما تولید کننده‌ای که 40 هکتار زمین در قطعات بزرگتر دارد و دانش کشاورزی را نیز دارا است با نصف قیمت آنها تولید می‌کنند بنابراین سود بیشتری هم نصیبشان می‌شود.

برگزاری چنین جشنواره‌هایی اگرچه به معرفی میوه‌ها و عرضه مستقیم کمک خواهد کرد اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بدانند، هیچ چیزی به اندازه کاهش قیمت تمام شده تولید در افزایش میزان رضایت تولید کنندگان موثر نخواهد بود.
(پنج شنبه ۷ آبان ۱۳۹۴) ۱۰:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها