دوشنبه / ۴ آبان ۱۳۹۴ / ۰۹:۵۸
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۶۱۳۲۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

بازار گوشت ایران در انحصار برزیل

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل گفت: بازار گوشت ایران در انحصار برزیل است و ۸۰۰ یورو گران‌تر از سایر کشورها به ایران می‌فروشد؛ واسطه‌های مختلف هم به این کار دامن می‌زنند. بازار مصرف ۸۰ میلیونی در اختیارشان گذاشتیم هیچ امتیازی نگرفتیم.

میرقاسم مؤمنی، با بیان اینکه وزرای توسعه صنعت و تجارت خارجی، معادن و انرژی برزیل به همراه هیأت 50 نفره از فعالان اقتصادی و تولیدی برزیل امروز به کشور آمده‌اند تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری را بررسی کنند، گفت: در مبادلات تجاری با این کشور و کشورهای دیگری که در ماه‌های گذشته به ایران آمده‌اند،مسئولان نباید  بازار 80 میلیونی ایران را به راحتی دراختیار آنان قرار دهند.

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل تصریح کرد: در مناسبات سازمان توسعه تجارت جهان، رسم بر این است زمانی که دولت‌ها بازار کشور را دراختیار دیگران قرار می‌دهند، باید امتیاز خاصی بگیرند، اما این مسئله در کشور ما برعکس شده است.

وی افزود: در حالی که بازار ایران مونوپل صادرات گوشت برزیل شده است، این کشور هیچ‌گونه امتیازی را به صادرکنندگان کشور ما نمی‌دهد، در کنار آن، مسئولان کشور هم بدون ایجاد تنوع واردات از کشورهای دیگر، به بازار صرف مصرف‌کننده محصولات برزیلی به ویژه گوشت بدل شده‌اند.

وی با بیان اینکه ایران سالانه 400 میلیون دلار گوشت از برزیل وارد می‌کند، گفت: در مقابل، این کشور هیچ‌گونه کمکی به صادرکنندگان ما نمی‌‌کند. برزیل تعرفه‌های گمرکی را طوری تنظیم کرده که امکان صادرات ما برای آن کشور بسیار پایین است.

به گفته مؤمنی، حجم صادرات ایران به برزیل بسیار پایین است به طوری که براساس آمار در سال 2014 میزان صادرات ایران به برزیل 76 میلیون دلار بوده در حالی که واردات از این کشور به 337 میلیون دلار رسیده ؛ یعنی حجم واردات ما 5 برابر صادرات بوده است. همچنین در 6 ماهه نخست سال 2015 صادرات ایران به برزیل حدود 3.7 میلیون دلار بوده اما میزان واردات ما از این کشور 215 میلیون دلار شده است.

برزیل گوشت را 800 یورو گرانتر به ایرانه می‌فروشد

وی با بیان اینکه برزیل گوشت صادراتی به ایران را 800 یورو در هر تن گرانتر از کشورهای دیگر به ایران می‌فروشد، گفت: هر تن گوشت برزیلی 4 هزار یورو به ایران فروخته می‌شود، که قیمت که به کشورهای دیگر می‌دهد 3200 یورو  است.این در حالی است که علی‌رغم افزایش ارزش دلار و کاهش ارزش رئال هیچ‌گونه تغییری در نرخ گوشت ایجاد نمی‌دهد.

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل گفت:در عین حال، قیمت گوشت را آنها تعیین می‌کنند و جالب است با آگاهی از زمان تقاضای بالا در کشور نظیر ایام محرم یا ماه رمضان این قیمت‌ها را بالا می‌برد و در این میان تعدادی واسطه هم به نفع آنها عمل می‌کند.

وی گفت: این سؤال را باید از دولت پرسید که چرا با اتخاذ تدابیر و تنوع در بازارهای صادراتی، مانع سوءاستفاده کنندگان در این زمینه نمی‌شوند؟

وی تأکید کرد  باید نوع مذاکرات و تعاملات طوری باشد تا تراز بازرگانی ما با این کشور بهتر شود و اینطور نباشد که ایران به عنوان بازار مصرف برزیل به حساب بیاید. درباره تعرفه‌های گمرکی باید صحبت شود و راه را برای صادرات محصولات ایرانی به برزیل نیز باز کنند.

مؤمنی گفت: متأسفانه در برخی رسانه‌ها درباره حجم صادرات مابین کشور اغراق می‌شود و آن را بسیار بزرگنمایی می‌کنند، در حالی که با استناد به آمارهای گمرک، حجم صادرات ما به این کشور بسیار پایین‌تر است.

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل همچنین گفت: متأسفانه طی ماه‌های گذشته، سفرهای تجاری که به ایران شده است، سود آنچنانی برای کشور نداشته و آنها با هدف بازار بزرگ مصرف 80 میلیون نفری به ایران سفر می‌کنند و مسئولان ما باید بتوانند امتیازات بهتری از آنها بگیرند./ فارس
(دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴) ۰۹:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها