یکشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۴ / ۱۳:۵۴
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۶۱۱۷۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس

خروج هر کالایی از بورس کالای ایران، عقبگرد در صنعت پتروشیمی کشور است

عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: خروج هر کالا و محصولی از بورس کالا به منزله عقبگرد در صنعت پتروشیمی خواهد بود.

حمید صافدل ، افزود: در حال حاضر کمبود نقدینگی یکی از معضلات تولید صنایع پایین دستی به شمار می رود و در صورت عدم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، این مواد دست عده ای خاص قرار می گیرد و معاملات در حداقل نظارت ها انجام خواهد شد. در اینجا بدون شک قیمت ها به صورت غیرواقعی بالا می رود و زیان اصلی را صنایع پایین دستی خواهند برد.
وی خاطرنشان کرد: خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا و عرضه آن در بازار غیررسمی، به دلیل فراهم شدن ایجاد رانت های کلان شرایط اقتصادی را سخت تر می کند به طوری که نادیده گرفتن شفافیت و قانونمندی بورس کالا به عنوان مکانی برای انجام معاملات می تواند به صورت زنجیره وار اوضاع دشواری را بر تمام صنایع در کشور به وجود آورد.
عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: در قوانین چهارم و پنجم توسعه بر ضرورت ایجاد و گسترش بورس کالا در کشور تاکید و طی سال های اخیر نیز مصوبات فراوانی در زمینه تقویت بورس کالا برای نظام مند شدن و افزایش شفافیت کالاهای مهم ابلاغ شده است، از این رو توسعه هرچه بیشتر این بازار همسو با اهداف کلان اقتصادی کشور به شمار می رود.
صافدل گفت: با توجه به قوانین موجود و همچنین مصوبات دولتی طی سال های گذشته، تمام محصولات مهم و استراتژیک کشور که قابلیت عرضه در بورس کالا را داشته باشند باید از طریق این بازار شفاف مورد معامله قرار گیرند بنابراین تمام محصولات پتروشیمی و فرآورده ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت سابق اظهار داشت: متاسفانه شنیده می شود که عده ای با ادامه معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا مخالف هستند، آن هم در شرایطی که صنایع پایین دستی با کمبود نقدینگی دسته و پنجه نرم می کنند و اگر قرار باشد مواد پتروشیمی در بورس کالا عرضه نشود؛ باید مواد مورد نیازشان را به بالاترین قیمت ممکن از بازار آزاد و از واسطه ها تامین کنند.
وی در پایان گفت: بهترین راه حل این است که با ایجاد تدابیری خاص در روند معاملات بورس کالا، از پتروشیمی ها و مصرف کنندگان حمایت شود تا هم رقابت در صنعت پتروشیمی باقی بماند و هم محصولات در بازار شفاف و قابل رویت مورد دادوستد قرار گیرد. / ایرنا
(یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴) ۱۳:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها