پنج شنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۹
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۶۰۹۵۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

وارد کنندگان برنج برای تولید داخل تهدید هستند

استاندار مازندران گفت: واردکنندگان و افرادی که نفع شان در وارد کردن محصولات کشاورزی به خصوص برنج است، به شدت برای فعالیت و آینده شالیکاران تهدید جدی محسوب می شوند.

 ربیع فلاح جلودار روز چهارشنبه درجشنواره برنج مازندران در آمل افزود: متاسفانه همواره از سالهای گذشته تاکنون شایعاتی درباره برنج ایرانی پراکنده می شود و باید برای مقابله با این نوع هجمه های نابرابر که به کشاورزی مازندران ضربه می زند، با ایجاد مراکزی برای پشتیبانی اقدامات لازم را صورت دهیم.
نخستین جشنواره استانی برنج مازندران همزمان با برگزاری ' جشن خرمن' - جشن پایان برداشت محصول برنج- روز چهارشنبه در مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران، در شهرستان آمل برگزار شد.
هدف از اجرای برنامه محلی ' جشن خرمن'، تولید غذاهای سنتی از برنج، ترویج مراحل کاشت، داشت و برداشت مکانیزه برنج و شناساندن مرکز درحال ساخت و بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در شهرستان آمل بوده است.
استاندار مازندران در ادامه با اشاره به اینکه دامنه شایعات برنج، آینده شالیکاری مازندران را تهدید می کند، افزود: به عنوان نمونه در سال گذشته، شایعه وجود فلزات سنگین را برای برنج مازندران مطرح کردند که حرف بیهوده ای بوده چرا که دانشگاه کشاورزی استان مامور رسیدگی شد و در نهایت این موارد شایعات برای تخریب برنج مازندران برنامه ریزی شده بود.
فلاح جلودار ادامه داد: در ارتباط با برنج به عنوان محصول استراتژیک باید هر نوع حمایتی از سوی دولت به خصوص وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد.
وی اراضی کشاورزی استان را حایز اهمیت خواند و تصریح کرد: به عنوان نماینده دولت درمازندران تحت هیچ عنوان اجازه نمی دهیم اراضی باغی و شالیزاری مازندران از چرخه تولید خارج و به فعالیت های غیر از کشاورزی هدایت شود.
استاندار مازندران تاکید کرد: در دو سال اخیر با حمایت دولت تغییر کاربری ها متوقف شده است و امروز اگر زمینی را سراغ دارید که غیرقانونی تبدیل شده است اعلام کنید.
فلاح جلودار افزود: نباید حتی یک سانتی متر از خاک حاصلخیز مازندران که برای تامین امنیت غذایی در نظر گرفته شده است تبدیل شود و برای کشاورزی که از طریق زمین نمی تواند مایحتاج خود را تامین کند باید فکری شود.
وی، با بیان اینکه طرحی از سوی وزارت جهاد کشاورزی تهیه شد که در آن تمامی آب های استان را تا جایی که نیاز داریم مهار کنیم، افزود: کمبود آب شرب و زراعی مهمترین مشکل استان مازندران است و میزان ذخایر آب شرب مازندران حتی از سیستان بلوچستان پایین تر است.

فلاح یادآورشد: باید ضمن تامین آب شرب، برای کشاورزی مازندران نیز آب تامین کنیم و دراین راستا برنامه ای برای مهارآب های سطحی در مازندران و تامین آب شرب استان تدوین و در سفر هفته آینده هیات دولت در ساری بررسی می شود.

 

ایرنا

(پنج شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴) ۰۹:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها