پنج شنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۰۹۴۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

روند تولید چای صعودی شد

رییس سازمان چای کشورگفت: روند رو به رشد تولید چای، جایگزین روند نزولی این محصول شد.

محمدولی روزبهان در جلسه شورای اداری استان با اشاره به اینکه در 15سال گذشته صنعت چای کشور روند نزولی را طی کرده است، گفت: مشکلات موجب شد تا مجموعه باغات چای کشور از 34 هزار هکتار به 18 هزار هکتار برسد.

وی اضافه کرد: تولید برگ سبز چای از 320 هزار تن در سال 1375به 65 هزار تن رسیده است.

روزبهان از اقبال مصرف کنندگان داخلی به سمت تولید چای خارجی کشور ابراز نگرانی کرد و ادامه داد: علیرغم اینکه چای در سبد مصرفی خانوارهای ایرانی نقش پررنگی ندارد، سالانه 95 هزار تن چای وارد کشور می شود.

رییس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه در کشور ما محصول جایگزین مصرفی برای وجود ندارد، تصریح کرد: پس باید به این محصول توجهات ویژه ای معطوف شود.

وی به افزایش قیمت خرید برگ سبز چای، تشکیل صندوق حمایت از صنعت چای و تخصیص به موقع مطالبات چایکاران از سوی دولت اشاره کرد و گفت: انجام چنین اقداماتی موجب شد تا جنب و جوش خاصی در بین چایکاران کشور برای افزایش تولید این محصول ایجاد شود و یکی از دستاوردهای مهم توجه به چایکاران این است که 3000 هکتار باغات چای رها شده امسال مجددا به چرخه تولید بازگشته است.

وی تاکید کرد: ادامه حمایت‌های دولت از چایکاران این محصول را به دوران طلایی برمی گرداند.

محمدولی روزبهان افزود: سال گذشته در مجموع 89 میلیارد تومان به حساب چایکاران واریز شد این در حالی است که از ابتدای سال جاری تا کنون که 86 میلیارد تومان بهای خرید برگ سبز چای چایکاران پرداخت شده است.

وی خاطر نشان کرد: روحیه نشاط به صنعت چای بازگشته است و روند نزولی گذشته جای خود را به روند رو به رشد در صنعت چای داده است.

رییس سازمان چای کشور گفت: اقبال چایکاران موجب شده است تا پیشنهادات و متقاضی برای ایجاد کارخانه های جدید چای و احداث باغات چای جدید داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون 80 هزار تن برگ سبز چای از باغات چای کشور برداشت شده است، تصریح کرد: سال گذشته در مجموع 65 هزار تن از باغات چای برگ سبز برداشت شد و افزایش تولید امسال به دلیل استمرار حمایت ها صورت گرفته است.

 

ایسنا

(پنج شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴) ۰۹:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها