سه شنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۴ / ۰۹:۱۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۰۸۹۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

مصرف بالای محصولات غذایی تراریخته در کشورهای جهان‌سوم

عضو کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه تاکنون منبعی مستند و کافی برای مصرف نکردن محصولات تراریخته کشاورزی ارایه نشده است، گفت: شاید تنها شبهه ای که در این باره وجود دارد این است که محصولات کشاورزی تراریخته بیشتر در کشورهای جهان سوم مصرف می شود.

محمد اسماعیل نیا  درباره تولید محصولات تراریخته کشاورزی وتاثیر آن بر مصرف کنندگان درکشور، گفت: تا کنون کسی به طور جدی این موضوع را درکشور مورد بررسی و کارشناسی عمیق قرار نداده؛ ولی آنچه روشن است و در اخبار آمده نشان دهنده آن است که محصولات تراریخته کشاورزی در اروپا و آمریکا مصرف نمی شود.


مصرف محصولات کشاورزی تراریخته مشکلی ندارد

نماینده مردم کاشمردرمجلس شورای اسلامی افزود: هرچند مصرف نکردن این گونه محصولات کشاورزی توصیه می شود؛ولی منبعی برای ارایه دلیل مستند و کافی دراین باره ندیدم.

گسترش مصرف محصولات تراریخته کشاورزی در کشورهای جهان سوم

وی با بیان اینکه،تاکنون مقاله ای و یا خبری درباره تاثیرات مثبت یا منفی  این گونه محصولات بر افراد ارایه نشده است، تصریح کرد: شاید به تنها شبهه ای که دراین باره عنوان می شود اشاره کرد این است که این گونه محصولات کشاورزی تراریخته بیشتر در کشورهای جهان سوم تولید و مصرف می شود.


لزوم مطالعه و بررسی بیشتر محصولات تراریخته کشاورزی

عضوکمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد: صحبت کردن دراین باره نیازمند مطالعه و بررسی بیشتراست؛چرا که  با ارایه مستندات و شواهد می توان آن را بیشتر مورد ارزیابی قرار داد.


 گیاه تراریخته به گیاهی اطلاق می‌شود که ساختار ژنتیکی آن از طریق مهندسی ژنتیکی تغییر یافته باشد.این تغییر معمولاً جهت بهبود مقاومت گیاه به برخی آفات یا بیماریهای گیاهی و برای بهبود عملکرد گیاه و بهره وری کشاورز صورت می‌گیرد.


نورانی رئیس انجمن ارگانیک چندی پیش در خصوص  محصولات تراریخته کشاورزی درکشور، گفت: تولید محصولات تراریخته کشاورزی در اروپا و آمریکا ممنوع شده است ، معلوم نیست چرا عده ای در داخل کشور این محصولات را وارد و حتی تولید می کنند. ‌از نهادهای مسئول انتظار داریم با توجه به ضرورت صیانت از سلامت غذایی شهروندان در این عرصه به طور جدی وارد شوند.

رئیس انجمن ارگانیک از اینکه عده ای به صورت زیر پوستی و مخفیانه محصولات تراریخته کشاورزی را وارد یا تولید می کنند،انتقاد کرد و گفت: این روند باعث افزایش هزینه‌های بهداشتی و همچنین بیماری ها و رشد سرطان خواهد شد.

وی با بیان اینکه درایران سالم ترین محصولات کشاورزی تولید می شود،گفت: ‌همه کشورها به سمت تولید ارگانیک رفته اند و ما هم باید متناسب با مزیت های اقلیمی و ظرفیت های کشاورزی خود تولید این محصولات را افزایش دهیم که بازار خوبی هم درداخل و خارج از کشور دارد.
(سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴) ۰۹:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها