سه شنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۴ / ۰۹:۰۸
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۶۰۸۹۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

جلسه مجلس با بانک ها و وزارت جهاد برای تعیین تکلیف مطالبات 400 میلیارد تومانی گندمکاران

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه حدود 400 میلیارد تومان بدهی به گندمکاران وجود دارد، از جلسه مجلس با بانک ها و وزارت جهاد برای تعیین تکلیف مطالبات گندمکاران در هفته آینده خبر داد

غلامرضا نوری قزلچه،  با انتقاد از تأخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم، گفت: کمیسیون کشاورزی هفته آینده جلسه‌ای با حضور نمایندگان بانک‌های عامل و وزارت جهاد کشاورزی برگزار خواهد کرد که درباره پرداخت مطالبات گندمکاران و همچنین قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری بحث خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: امیدواریم تأخیر دولت در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم در نهایت به تعیین قیمت مناسب برای کشاورزان، منتهی شود.

نوری قزلچه تصریح کرد: بر اساس قوانین موجود، قیمت خرید تضمینی گندم باید بر اساس هزینه‌های تولید و با احتساب سود مناسب برای کشاورزان تعیین شود.

وی با بیان اینکه تعیین قیمت مناسب خرید تضمینی گندم و اعلام به موقع آن موجب ترغیب کشاورزان به کشت این محصول اساسی خواهد شد، گفت: اگر تعلل دولت در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم ادامه یابد، کمیسیون کشاورزی مجلس به شکل مکتوب نسبت مراتب اعتراض را رئیس جمهور اعلام خواهد کرد.

نوری در رابطه با عدم پرداخت بخشی از مطالبات گندمکاران نیز گفت: عدم پرداخت بخشی از مطالبات گندمکاران که کمتر از 400 میلیارد تومان است، موجب کاهش تولید این محصول در سال آینده خواهد شد.

وی افزود: چراکه کشاورزان این مناطق که اغلب برداشت آخر فصل دارند، برای کشت بعدی خود به سرمایه نیاز دارند و دولت باید مطالبات آن‌ها را پرداخت کند.

به گزارش فارس، با گذشت نیمی از آغاز فصل زراعی جدید، دولت هنوز قیمت خرید تضمینی گندم را اعلام نکرده است. این درحالی است که وزیر جهاد کشاورزی از ارائه پیشنهاد این وزارتخانه در اواسط شهریور ماه به شورای اقتصاد خبر داده است.

این گزارش می‌افزاید: حدود یک و نیم میلیون گندمکار در کشور وجود دارد که برنامه ریزی خود را اغلب بر اساس قیمت خرید تضمینی گندم که از سوی دولت اعلام می‌شود انجام می‌دهند.

بر اساس قانون، قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید تا پیش از آغاز فصل زراعی و همچنین بر اساس نرخ تورم سالاانه و با درنظر گرفتن هزینه های تولید و احتساب سود مناسب تعیین و اعلام شود.

به گفته کارشناسان قیمت مناسب برای سال جاری با توجه به تورم 13.8 درصدی شهریور ماه و با احتساب سود مناسب حدود 1350 تومان است.

 

فارس

(سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴) ۰۹:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها