یکشنبه / ۱۲ مهر ۱۳۹۴ / ۲۰:۰۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۰۸۶۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

دلیل صادر نشدن خوراک دام به کشورهای اروپایی و آمریکایی

انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

احمد کبیری امروز یکشنبه در حاشیه این مراسم با بیان این‌که 33 درصد ظرفیت تولید در بخش کشاورزی خالی است اظهار کرد: ایران در اقلیم خشکی قرار دارد و طی دهه گذشته بحران آب در همه استان‌های کشور همگانی شده است و با توجه به این‌که در تعلیف دام در مراتع با محدودیت ظرفیت عرصه‌های طبیعی مواجه هستیم، تولید خوراک دام و طیور باکیفیت و استاندارد‌های بالا می‌تواند در افزایش ضریب تبدیل تولید در بخ دام و طیور و بالا بردن راندمان آن موثر باشد.

وی با بیان این‌که صنایع خوراک دام نیز که سهم قابل توجهی در تولید محصولات پروتئینی دارد می‌توانند در تامین امنیت غذای کشور نقش بسزایی ایفا کنند خاطر نشان کرد: در دهه‌های گذشته صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان تنها 20 درصد از ظرفیت خود را برای تولید این محصولات مورد استفاده قرار می‌دادند که امروز به بیش از 40 درصد رسیده است.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: در کشور برای تولید گوشت مرغ به ظرفیت بالغ بر سه میلیون تن در کشور پیش‌بینی شده که حدود یک میلیون تن آن خالی است و می‌توان با استفاده از افزایش ظرفیت تولید کارخانه‌های خوراک دام، طیور و آبزیان به افزایش تولید گوشت مرغ بدون نیاز به افزایش تعداد واحد‌های پرورشی امیدوار بود.

کبیری تصریح کرد: کارخانه‌های خوراک دام باید به این موضوع دقت کنند که در تولید محصولات خود کیفیت و استاندارد‌های جهانی را مدنظر قرار دهند تا بتوان با ارائه‌ی خوراک دام، طیور و آبزیان باکیفیت ضریب تبدیل را در تولید محصولات و فرآورده‌های تولیدی افزایش داد.

وی گفت: برخی از فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی به دلیل فقر و ضعف سیستم آموزشی آماده حضور در صنعت نیستند، چرا که تا قبل از دولت گذشته 70 مرکز آموزشی غیرانتفاعی در کشور وجود داشت و پس از هشت سال به 370 مرکز رسید که این نشان می‌دهد طی دوران دولت گذشته تنها به افزایش کمی تعداد واحد‌های آموزش عالی در کشور توجه شده است و فارغ‌التحصیلان دیگر کشور‌ها نیز مانند فارغ‌التحصیلان کشاورزی هستند، اما نیروی انسانی متخصص و ماهر می‌تواند در فرآیند مهندسی‌کردن تولید کشاورزی موثر باشد که تفاهم‌نامه امضا شده مشترک با انجمن صنایع دام، طیور و آبزیان می‌تواند دراین راستا نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

سرمایه در گردش 9200 میلیارد تومانی در خوراک دام

در حاشیه این مراسم رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان نیز در سخنانی گفت: 542 کارخانه خوراک دام در کشور فعالیت می‌کنند که سالانه در این صنعت 9200 میلیارد تومان سرمایه در گردش وجود دارد و به همکاری‌های فنی و تخصصی با کارشناسان بخش کشاورزی نیاز دارد.

مجید موافق قدیری اظهار کرد: این سرمایه با حدود 40 درصد ظرفیت کارخانه‌های تولیدی در کشور ایجاد شده است و برای توسعه فعالیت‌ها و ظرفیت صنایع داخلی به همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف آموزشی، تخصصی، استفاده از پروژه‌های تحقیقاتی و ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی در این زمینه نیاز داریم.

وی افزود: می‌توان افزایش سرمایه در گردش در این زمینه را به 54 هزار میلیارد تومان رساند چرا که کل سهم تولیدات دامی در میان تولید محصول کشاورزی حدود 120 هزار میلیارد تومان است و این نشان می‌دهد که باید در زمینه‌های آموزشی و ترویجی برای افزایش تولید و مصرف خوراک دام کار کرد.

رییس انجمن صنایع خوراک دام با بیان این‌که در دولت فعلی دیگر انحصاری در واردات نهاده‌های دام و طیور وجود ندارد، گفت: در سال 2015 حدود 50 میلیون دلار خوراک دام، طیور و آبزیان به 11 کشور جهان صادر شده است و با 20 کشور دنیا نیز در حال مذاکره هستیم، اما اگر نمی‌توانیم به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا صادرات داشته باشیم به دلیل استاندارد‌ها و ضوابط قرنطینه‌ای و بهداشتی بالای آنهاست، چرا که از نظر فنی و تکنولوژی می‌توانیم محصولاتی برابر با تولیدات جهانی و اروپایی تولید کنیم.

موافق قدیری تصریح کرد: در خصوص مسائل مطرح شده درباره استفاده از برخی صنایع دام از مواد غیرمجاز مانند نئوپان در تولید محصولات‌شان باید گفت که گرچه صنعت تولید‌کننده خوراک دام، طیور و آبزیان بدون اشتباه و خطا نیست، اما بسیاری از تولید‌کنندگان بدون مجوز و سوای 542 کارخانه مجاز تولید‌کننده این محصولات در کشور فعالیت می‌کنند که سازمان دامپزشکی باید نسبت به شناسایی و پلمب این واحد‌های غیرمجاز اقدام کند تا خطاهای آنها به پای صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان نوشته نشود.

 در پایان این مراسم تفاهم‌نامه همکاری مشترکی بین انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در راستای توسعه کشاورزی دانش بنیان و افزایش ضریب نفوذ دانش در فعالیت‌های کشاورزی، افزایش بهره‌وری، حمایت از فعالیت‌های آموزش و تروجی در بخش کشاورزی و برای استفاده بهینه از توانمندی‌ها، منابع و امکانات موجود، امضاء و تبادل شد.

 

ایسنا

(یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴) ۲۰:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها