یکشنبه / ۱۲ مهر ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۴
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۶۰۸۵۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

خرمای ایران مستقیم راهی آمریکا می‌شود

رئیس انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه کشور‌های جدیدی از جمله آمریکا و کانادا مقاصد خرمای صادارتی ایران بدون واسطه امارات خواهند بود، گفت: امسال یک میلیون تن خرما در کشور تولید و 15 درصد آن صادر می‌شود.

رشید فرخی با بیان اینکه برداشت خرما روز‌‎های پایانی خود را می‌کند، اظهار کرد: به دلیل شرایط اقلیمی و کاهش دمای هوا در فصل گرده افشانی، میزان خرمای تولیدی سال جاری 15 تا 20 درصد نسبت به سال گذشته کمتر است.

وی با بیان اینکه کاهشی حتی در این سطح امری طبیعی به حساب می‌آید، تاکید کرد: خرمای امسال از لحاظ کیفی وضعیت مطلوبی دارد که امیدواریم در شرایط پسا تحریم صادرات مناسبی نیز داشته باشد.

رییس جدید انجمن ملی خرمای ایران یادآور شد: بر طرف شدن مشکلات سوئیفت و ال سی، میزان صادرات خرمای ما را افزایش می‌دهد و بازارهای جدیدی به ویژه در آمریکای شمالی برای ما باز می‌کند.

وی تصریح کرد:  میزان تولید خرمای امسال یک میلیون تن است که در سال جاری با بهبود شرایط صادرات امیدواریم که حداقل  15 درصد آن صادر شود.

فرخی درباره ضایعات خرما گفت: براساس اظهار رئیس بسیج مستضعفان متاسفانه سالانه بخشی از خرمای ما با کیفیت پایین و اصطلاحا ضایعاتی تولید می‌شود، اما این خرمای درجه سه در صنایع تبدیلی استفاده شده و بخشی از آن به کشورهای مانند ترکیه صادر می‌شود.

تذکر سردار نقدی به درباره ضایعات خرما به موقع بود

وی با بیان اینکه خرما به طور معمول در چند مرحله برداشت می‌شود، گفت : خرمایی که در چین چهارم به دست می‌آید، خرمای درجه سه‌‌ای است که قابلیت تازه خوری ندارد و برای تولید خمیر خرما یا سرکه استفاده می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه براساس تذکر به جای سردار نقدی، باید ارقامی برای تولید، استفاده شود که ارزش افزوده مناسبی برای نخل‌داران داشته باشد، یادآور شد: در مواردی ما شاهد این هستیم ارزش ریالی این گونه‌ها از آب مصرفی نیز کمتر است.

فرخی با بیان اینکه صادر کنندگان و تولید کنندگان ضعف‌های در بسته بندی برای صادرات و عرضه در بازار مصرف دارند، تصریح کرد:  کمیته بسته بندی در انجن تشکیل شده است تا وضعیت بسته بندی این محصول را برای عرضه در بازار مصرف و  صاردات، رسیدگی کند.

فرخی افزود:  چین، هند و آمریکای شمالی شامل آمریکا و کانادا، بازارهایی هستند که به دنبال توسعه و ورود به آنها در سال جاری هستیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: بخشی از خرمای صادراتی ما به آمریکای شمالی از طریق امارات صادر می‌شد. امیدواریم در سال جاری شاهد این اتفاق نباشیم.

وی در پایان گفت: با برطرف شدن تحریم‌های بانکی، مشکلی برای صادرات مجدد خرمای خود به بازار بزرگ آمریکا نداریم و دیگر نیازی به ارسال با واسطه از امارات نیست.

 

تسنیم

(یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴) ۱۳:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها