یکشنبه / ۱۲ مهر ۱۳۹۴ / ۰۸:۲۱
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۶۰۸۲۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

مالکیت دلالان بر بازار 1200 میلیاردی طلای سرخ

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: عده‌ای دلال در بازار زعفران حاکم هستند و با خرید و فروش حدود 1200 میلیارد تومان از این محصول برای تولیدکننده و صادرکننده تعیین تکلیف می‌کنند.

غلامرضا میری ، اظهار کرد:‌ تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران به دلیل نداشتن نقدینگی در نوسانات بازار نمی‌توانند برای محصول‌شان تصمیم‌گیری کنند، چراکه تولیدکننده‌ای که در همین ایام در آستانه فصل برداشت محصول قرار دارد و با مشکل نبود نقدینگی مواجه است و باید پول کارگر را برای برداشت محصول از قبل پرداخت کند مجبور است برای فروش محصولش دست به دامن دلال شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر صادرکنندگانی هم که به ناچار مجبورند برای خرید محصول به دلالان مراجعه کنند به دلیل نداشتن نقدینگی محصول و ناتوانی در مدیریت بازار و قیمت آن نمی‌توانند حتی برای 10 روز آینده خود برنامه‌ریزی کنند و این می‌شود که ایران علی‌رغم تولید 92 درصد زعفران جهان، هیچ مدیریتی نمی‌تواند در بازار آن اعمال کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: دلالان زعفران بالغ بر 80 درصد محصول را سالانه خرید و فروش می‌کنند که حتی اگر ارزش هر کیلوگرم زعفران خریداری شده توسط آنها را پنج میلیون تومان محاسبه کنیم، سرمایه‌ای بالغ بر 1200 میلیارد تومان در اختیار دلالان قرار می‌گیرد که هیچ پاسخگویی به دستگاه‌های نظارتی ندارند و مالیاتی هم پرداخت نمی‌کنند.

میری افزود: با توجه به این وضعیت، پیشنهاد کردیم با مشارکت استانداری، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و تشکل‌های استانی مرتبط با زعفران در بخش تولید و صادرات کمیته‌ای تشکیل شود و ضمن در اختیار دادن اعتبار به این کمیته بتوان با خرید زعفران، بازار این محصول را به نفع تولیدکنندگان، صادرکنندگان و منافع ملی کشور مدیریت کرد.

 

ایسنا

(یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴) ۰۸:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها