شنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۴ / ۱۳:۰۱
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۶۰۸۱۴
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس شیرینی و شکلات
گفتگوی فودنا با محمد جواد سالک نجات

دولت الکترونیک با زیر ساخت نادرست مشکل اصلی تولید و صادرات / وزارت صنعت تنها سازمانی است که مشکلی با آن نداریم / انتخاب آناتا بعنوان صادرکننده پیشرو

غرفه یکی از بزرگترین صادرکنندگان ایران که سالیان سال به عنوان صادرکننده نمونه معرفی گردید در نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات مجموعه گروه صنعتی نجاتی با برند آناتا بود که در فرصتی مغتنم خدمت محمد جواد سالک نجات رسیدیم و گپ و گفتی با ایشان از طرف فودنا ترتیب دادیم که با هم می خوانیم.

 

فودنا: ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما ، لطفاً پس از معرفی خودتان مختصر توضیحی در خصوص نام آشنای آناتا بفرمائید ؟

محمد جواد نجاتی هستم از مجموعه ی صنعتی نجاتی ( آناتا ) . این واحد تولیدی دارای قدمت هفتاد و پنج ساله است و به 52 کشور جهان صادرات انجام می دهد و در طی دهه ی اخیر هشتمین بار می باشد که بعنوان صادر کننده نمونه ی کشور انتخاب گردیده است .

 

فودنا : البته در حال حاضر آناتا بعنوان صادر کننده ممتاز انتخاب شده است .

محمد جواد نجاتی : بله اخیراً مصوبه ای تصویب گردیده بنام صادر کننده پیشرو

 

فودنا : محصولات آناتا به تمام دنیا و حتی آمریکا نیز صادر می شود ؟

محمد جواد نجاتی : تا سال 2011 به کشور آمریکا نیز صادرات داشتیم . اما بعد از تصویب مصوبه ای در مجلس سنای آمریکا مبنی بر تحریم مواد غذایی از ایران ، با برندی به نام آویتا که ثبت شده در کشور آمریکا می باشد محصولات خود را عرضه می نمائیم .

 محمدجواد سالک نجات

فودنا : با توجه به این مطلب که ما در صادرات محصولات دیگر به غیر از شیرینی و شکلات حجم بسیار وسیعی را داریم، میزان صادرات شما چقدر می باشد؟

محمد جواد نجاتی : میزان صادرات واحد تولیدی آناتا 44 میلیون دلار می باشد.

 

فودنا : تنوع محصولات شما بسیار گسترده است بفرمائید چند نوع محصول د ارید و جدیدترین آن کدام است ؟

محمد جواد نجاتی : 700 نوع محصول داریم و جدیدترین محصول ما بیسکوئیت با مغز کرم کاکائو با نام شوکوپتیت است که در حال حاضر دو ماه است که به بازار عرضه می شود .

 

عمده ترین موانع موجود ، دولت  الکترونیک یا با اصطلاح (paperless) می باشد که با بروکسی های اداری بسیار پیچیده باعث بوجود آمدن مشکلات بسیار زیادی در امر تولید گردیده است .

 

 

فودنا : مهم ترین چالشی که در تولید مواجه هستید کدام است ؟ آیا اگر این موارد به دست دولت برطرف شود در زمینه اشتغال و اقتصاد جهش خوبی برای آناتا در بخش خصوصی و اقتصاد ممکت ایجاد می شود ؟

محمد جواد نجاتی :متاسفانه موانع بسیار زیادی در سر راه داریم . عمده ترین موانع ، دولت الکترونیک یا به اصلاح (paperless) می باشد که زیر ساختار نادرستی دارد .

کالای ما در قدیم پس از ورود به گمرک سریعاً ترخیص می شد اما امروزه با مراحل اداری بسیار پیچیده از جمله مشکلات اخذ کدرهگیری از وزارت ارشاد و یا اظهار الکترونیکی کالا در گمرک و همچنین تحریم های موجود در کشور، گاهاً کالای ما هفته ها در گمرک انبار شده است، در نتیجه خط تولید خوابیده و باعث بروز مشکلات عمده ای از جمله عدم تعهدات در بخش صادرات و موارد دیگر  می شود که امیدواریم وزارت محترم ارشاد با بازنگری در قوانین خود، از تولیدکنندگان در صنعت شیرینی و شکلات حمایت های لازم را اعمال نماید.

 

فودنا : در صنعت شیرینی و شکلات شما یکی از کارخانجات محدودی هستید که وزیر محترم صنعت معدن و تجارت بازدید مستقیم بعمل آوردند. آیا این بازدید برای شما نفعی داشت و توانستید تعامل های فی ما بین انجام دهید ؟

محمد جواد نجاتی : تنها سازمانی که با آن هیچگونه مشکلی نداریم ، سازمان صنعت معدن و تجارت می باشد و روز به روز نیز این تعامل بیشتر می گردد و اگر هم مشکلی باشد بدست آنها برطرف می شود و بطور قطع می توانم بگویم تنها حامی این صنعت وزارت صنعت معدن و تجارت است .

 

فودنا : چهاردهمین نمایشگاه شیرینی و شکلات را چگونه دیدید؟

محمد جواد نجاتی : متاسفانه 90% از مراجعه کنندگان یا در بخش فروش ماشین آلات فعالیت داشتند و یا در بخش فروش مواد اولیه و تنها 10% از مردم عادی از نمایشگاه دیدن کردند. البته این مسئله بخاطر محدودیت هایی که در کشور حاکم است . ما هر ساله تعداد زیادی مراجعه کننده از کشورهای همجوار شیعه نشین داشتیم که امسال با توجه به مشکلات بوجود آمده این امر میسر نگردید .

فودنا : برنامه ی آتی شما چیست؟ آیا محصول جدید و خاصی دارید ؟

محمد جواد نجاتی : ما هر سال در عرصه ی تولید و خرید ماشین آلات توسعه داریم . و در 2 بخش حرکت می نمائیم یکی بخش تکمیل ظرفیت و دیگری بخش نوآوری .

در حال حاضر بر روی محصول جدیدی متمرکز هستیم که با یاری خداوند پس از توافق با فروشنده و طی مراحل اداری ، به زودی به بازار عرضه می شود در ضمن 350 نفر در تولید و 200 نفر در شبکه ی توزیع جمعاً 550 نفر اشتغال زایی خواهیم داشت .

 

فودنا: میزان اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم آناتا با توجه به قدرتش چقدر است ؟

محمد جواد نجاتی : در حال حاضر 3150 نفر بصورت مستقیم در لیست بیمه خود شرکت می باشد ضمناً 26 شعبه داریم، 4 فروشگاه عرضه ی مستقیم محصولات و 3 شعبه ی صادراتی که کلاً در حال فعالیت می باشند .

 

فودنا : از طرف فودنا، نشریه شهد و از طرف انجمن شیرینی و شکلات به شما تبریک می گوئیم و امیدواریم حضور پررنگ تر و وسیع تری در بازارهای داخلی و خارجی داشته باشید . 

(شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴) ۱۳:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها