شنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۰۷۹۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

صادرات محصولات باغی ۲ برابر می‌شود

یک مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با اعلام جزئیات طرح‌های باغبانی در برنامه ششم، از ۲ برابر شدن صادرات محصولات باغی در طول اجرای این برنامه خبر داد.

قائم مقام معاونت امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی  برنامه ها و اهداف این معاونت را در تدوین برنامه ششم توسعه کشور تشریح کرد و اظهارداشت: براساس برنامه زمانی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای تدوین برنامه ششم ابلاغ کرده، ۷ کارگروه در وزارت جهاد با هماهنگی این سازمان تشکیل شده است که این کارگروه ها شامل کارگروه آب با هدف افزایش بهره وری آب، کارگروه منابع طبیعی، کارگروه امنیت غذایی، کارگروه صنایع کشاورزی و کارگروه تنظیم بازار، کارگروه تجهیز منابع مالی وکارگروه تلفیق است.

جهانگیر عرب با بیان اینکه معاونت باغبانی در کارگروه های مذکور، نماینده و حضور فعال دارد، گفت: ما در حوزه باغبانی ۳ برنامه اصلی را دنبال می کنیم.

صرفه جویی سالانه ۲ میلیارد مترمکعب آب با اصلاح باغات

وی، اولویت اول معاونت باغبانی را طرح افزایش تولید محصولات باغی با هدف افزایش ضریب امنیت غذایی و سلامتی جامعه عنوان کرد و با بیان اینکه ما در این طرح نیز دو پروژه را دنبال می کنیم، افزود: پروژه نخست، اصلاح ۹۰۰ هزار هکتار از باغات قدیمی است که ۶۰۰ هزار هکتار از آنها عمر بیش از ۳۰ سال و ۳۰۰ هزار هکتار عمر بیش از۲۰ سال دارند.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: در این باغات متاسفانه علی رغم اینکه آب، خاک، کود، نیروی انسانی و سرمایه کشاورزان به کار گرفته و مصرف می شود، چون باغات قدیمی هستند، تولید در واحد سطح ۵۰ درصد از متوسط کشوری پایین تر است.

به گفته عرب، در صورتی که این باغات اصلاح شوند، ۶ میلیون تن به تولید محصولات باغی اضافه و همچنین دو میلیارد مترمکعب آب در سال صرفه جویی خواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح تدوین شده و ما آن را به به کارگروه تلفیق ارائه می کنیم، افزود: کارگروه پس از بررسی و انجام اقدامات لازم، طرح را به سازمان مدیریت تحویل خواهد داد و سپس باقی فرآیند آن طی خواهد شد، ضمن اینکه اجرای این طرح‌ها از سال اول برنامه شروع خواهد شد و تا پایان آن ادامه دارد.

توسعه باغات در اراضی شیبدار

عرب، پروژه دوم معاونت باغبانی را طرح توسعه باغات در اراضی شیبدار عنوان و اضافه کرد: ۲۵ درصد باغات دنیا به شکل دیم کشت و بهره برداری می شوند اما متاسفانه در کشور ما از این ظرفیت استفاده نشده است. ما در مناطق وسیعی  که بارش مناسب با پراکنش منطقی داریم، می توانیم به صورت دیم، درخت میوه کشت کنیم و از امکانات خدادادی در این زمینه بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سطح باغات دیم کشور بسیار کم است و باید این مساله در برنامه ششم جبران شود، گفت: اجرای این طرح به حفظ خاک به عنوان رکن اصلی تولید در طبیعت کمک بسیار زیادی می کند.

عرب با اشاره به اینکه خاک ارزش زیادی دارد و آسیب به آن غیرقابل جبران است، ادامه داد: وقتی در مناطق شیبدار مستعد برای کشت باغ دیم، کشتی انجام نشود، رواناب‌هایی در آن مناطق جاری می‌شود که خاک را از محیط و دسترس خارج  می کند.

 وی افزود: این امر به خاک آسیب می زند ضمن اینکه خسارت سیلابی نیز به همراه دارد.

ظرفیت احداث ۸۶۰ هزار هکتار باغ در اراضی شیبدار 

این مقام مسئول اضافه کرد: کشت در اراضی شیبدار باعث افزایش تولید محصول و در نتیجه ضریب امنیت غذایی می شود که این موضوع نیز زمینه ساز رشد سلامت و نشاط مردم است.  

وی با بیان اینکه در مناطق مستعد و معمولی  می توان به ازای هر متر مکعب آب، ۳ کیلوگرم محصول باغی تولید کرد، گفت: در مناطق دیم، تولید با آب باران انجام می شود و ما بدون استفاده از منابع آب زیرزمینی و آب رودخانه ها، قادر هستیم نصف مناطق معمولی میوه تولید کنیم.

به گفته عرب، به طور معمول هر درختی در مناطق مستعد کاشته می شود، از سال چهارم یا پنجم کشت، محصول می دهد و از سال هفتم یا هشتم تولید آن اقتصادی می شود.

وی افزود: اگر امکانات و ملزومات تامین شود ما ظرفیت احداث ۸۶۰ هزار هکتارباغ را در اراضی شیبدار طی برنامه ششم داریم، ضمن اینکه هم اکنون این عدد حدود ۵۷ هزار هکتار است.

اجرای طرح افزایش تولید محصولات گلخانه ای در برنامه ششم

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی، طرح دوم معاونت باغبانی را طرح افزایش تولید محصولات گلخانه ای عنوان کرد و گفت: درحال حاضر ما در کشور حدود ٨  هزار هکتار گلخانه داریم که از این میزان بخشی به تولید سبزی و صیفی و بخشی به تولید دیگر محصولات اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه ۱.۵ میلیون تن محصول سبزی و صیفی در گلخانه ها تولید می شود، گفت: قرار است حداقل  ۱۸ هزارهکتار گلخانه جدید طی برنامه ششم احداث شود.

عرب با اشاره به اینکه طرح فوق نیز شامل دو پروژه است، اظهارداشت: پروژه اول، تولید محصولات سبزی و صیفی در داخل گلخانه است.

وی درباره دلایل این موضوع نیز با بیان اینکه تولید در گلخانه قابل مدیریت است، گفت: هم اکنون در کشور بیش از ۲۵۰ هزار هکتار سبزی و صیفی در فضای آزاد کشت می شود که در این روش به ازای هر هکتار تولید، ۱۲ هزار و ۵۰۰مترمکعب آب مصرف و به طور متوسط ۳۰ تن محصول تولید می شود.

به گفته این مقام مسئول، وزارت جهاد در قالب طرح افزایش تولید محصولات گلخانه ای قصد دارد این ۲۵۰ هزار هکتار را به ۲۵ هزار هکتار  گلخانه منتقل کند و تولید محصولات گلخانه ای را به ۷ میلیون تن برساند که این امر باعث می شود ۳ میلیارد متر مکعب آب  در بخش کشاورزی کمتر صرفه جویی شود.

امکان تولید سالانه ۲۶ هزار تن روغن زیتون در کشور

عرب، طرح سوم معاونت باغبانی را طرح تولید روغن زیتون عنوان کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۵ هزار تن روغن زیتون در کشور تولید می شود و در صورت فراهم شدن ملزومات طی برنامه ششم، امکان تولید سالیانه ۲۶ هزار تن از این روغن در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه روغن زیتون روغنی سالم است و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، ادامه داد: ما تجربه ۲۰ سال کار در این زمینه داریم، ضمن اینکه دانش  مورد نیاز را در اختیار گرفته ایم و امکان در اختیار گرفتن دانش روز هم برایمان فراهم شده است.

عرب با اشاره به اینکه باغداران کشور نیز تجربیات خوبی در این زمینه کسب کرده اند، ادامه داد: ما قصد داریم کشاورزان را حمایت  کنیم تا به جای تولید بیشتر زیتون کنسروی، روغن زیتون تولید کنند.  

به گفته این مقام مسئول، هدف از اجرای توسعه و اصلاحات باغات زیتون تولید روغن است نه زیتون کنسروی.

عرب با بیان اینکه در این طرح هدف عمده ما، افزایش عملکرد در واحد سطح است، ادامه داد: البته در مناطقی که مستعد هستند و از لحاظ منابع آبی نیز مشکل ندارند، توسعه ارقام جدید اتفاق خواهد افتاد.

وی اضافه کرد: باید این نکته را گفت که ظرفیت و استعداد تامین بیش از ١٥ درصد روغن خوراکی مورد نیاز کشور از طریق تولید روغن زیتون در داخل وجود دارد و این مساله که مطالعات آن نیز انجام شده، نیازمند یک اراده ملی و امری دست یافتنی است.

افزایش صادرات محصولات باغی به ۲ میلیون تن

قائم مقام معاونت امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی، سطح باغات کشور را در حال حاضر حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار باغ بارآور هستند، ضمن اینکه میزان تولید انواع محصولات باغی در کشور حدود ۱۶ میلیون تن است.

عرب با اشاره به صادرات یک میلیون تن محصولات باغی به ارزش بیش از دو میلیارد دلار در حال حاضر، تصریح کرد: در برنامه ششم قرار است در راستای مثبت کردن تراز تجاری بخش کشاورزی که جزو دستورالعمل‌های ابلاغی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز است، میزان صادرات این محصولات به دو میلیون تن و ارزش آن به ۴ میلیارد دلار افزایش یابد.


مهر

(شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴) ۰۹:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها