چهارشنبه / ۸ مهر ۱۳۹۴ / ۱۳:۱۳
سرویس : سلامت - رژیم غذایی
کد خبر : ۶۰۷۷۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سلامت - رژیم غذایی

قلب سالم نتیجه‌ی یک ‌رژیم غذایی مناسب است

کارشناس موادخوراکی، آشامیدنی و بهداشتی دانشگاه تاکید کرد: برای داشتن قلب سالم، چربی ناسالم در رژیم غذایی‌تان را با چربی سالم به شکل روغن زیتون جایگزین کنید.

مهندس مهدی اسلامی دقیق با اشاره به اینکه یک قلب سالم به معنی یک ذهن سالم و یک بدن سالم است گفت: امروزه، روش زندگی سالم و عادات غذایی مناسب خسارت دیده‌اند و این بر روی سیستم قلبی و عروقی تأثیر ناخوشایندی دارد.
 
وی با بیان اینکه قلب سالم نتیجه‌ی ‌رژیم غذایی مناسب است افزود:رژیم غذایی که شامل میزان بالایی چربی باشد می‌تواند به قلب صدمه بزند، با این حال، تمام غذاهای چربی‌ دار بد نیستند. چربی‌ها می‌توانند به دسته‌های متفاوتی تقسیم شوند مانند چربی‌هایی که از نظر غذایی مضر هستند شامل چربی‌های جامد و چربی‌های اشباع نشده، و چربی‌های سالم از نظر غذایی شامل چربی‌های مونو اشباع نشده و چربی‌های پلی اشباع نشده. مهم است که غذاهای شامل چربی‌های سالم را در رژیم خود داشته باشیم و از چربی‌های نا سالم دوری کنیم.
مهندس اسلامی، زیتون را یکی از منابع چربی‌های سالم از نظر غذایی برشمرد و افزود: افزایش میزان کلسترول نگرانی بزرگی است که گفته می‌شود روغن زیتون در کاهش آن موثر و نتیجه مثبتی بر روی قلب دارد.
وی روغن زیتون extra virgin را از بهترین نوع آن نام برد و آن را به افرادی که هدفشان کم کردن میزان کلسترول خونشان است پیشنهادکرد.

کارشناس موادخوراکی، آشامیدنی و بهداشتی تصریح کرد: ترکیب شیمیایی روغن زیتون شامل اسیدهای چرب،پر اکسید، اسیدهای چرب آزاد، هیدرو کربن‌های آروماتیک، پنج حلقه پلیفنول‌ها، ویتامین‌ها و رنگیزه‌ها به طور آشکار نشان می دهد که این روغن میزان چربی سالم غذایی بیشتری نسبت به چربی مضر دارد.
وی با اشاره به تامین خون قلب انسان از عروق کرونر گفت: افزایش سطح کلسترول بد در بدن باعث ذخیره شدن چربی در عروق کرونری می‌شود و بیماری‌های جدی قلبی را به همراه خواهد داشت.
 مهندس اسلامی افزود: استفاده از روغن زیتون به کم کردن سطح کلسترول در بدن تا حدی کمک می‌کند. اسیدهای چرب مونو اشباع نشده‌ی حاضر در آن به کم کردن سطح کلی کلسترول و کمی سطح تراکم لیپو پروتئین در بدن کمک می‌کند. هم چنین اسیدهای چرب مونو اشباع نشده میزان لیپو پروتئین با تراکم بالا را که برای بدن مفید است کم نمی‌کند، بر عکس اسیدهای چرب پلی اشباع نشده که ممکن است کلسترول HDL (لیپو پروتئین با تراکم بالا) را کم کند. این گونه روغن زیتون مقدار چربی سالم را در بدن زیاد می‌کند و میزان چربی نا خواسته را کم می‌کند.
وی اظهار کرد: معاونت غذا و دارو به سازنده‌ها این اجازه را می‌دهد تا در بر چسب‌های خود این را ذکر کنند که، "بعضی شواهد نشان می‌دهد که استفاده‌ی روزانه دو قاشق غذا خوری در روز می‌تواند احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی عروقی را به خاطر وجود چربی‌های مونو اشباع نشده در روغن کم کند".
مهندس اسلامی دقیق افزود: کسانی که سر گرم از دست دادن چندین کیلو وزن هستند، نباید فراموش کنند که روغن زیتون همان قدر که در دیگر روغن‌ها معلوم شده است کالری دارد. پس حواستان به میزان روغنی که مصرف می‌کنید باشد. اگر شما کسی هستید که احتمال زیادی دارد که دچار بیماری قلبی عروقی به خاطر میزان بالای کلسترول در بدنتان شوید، ایده‌ی بدی برایتان نیست که چربی نا سالم در رژیم غذایی‌تان را با چربی سالم به شکل روغن زیتون جایگزین و میزان کلسترول را کم کنیدتا قلبی سالم داشته باشید.
(چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴) ۱۳:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها