پنج شنبه / ۲ مهر ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۸
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۶۰۶۳۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

دولت در اقتصاد دخالت نکند

رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران با تاکید بر اینکه دولت نباید در امور اقتصادی دخالت کند، گفت: تا امروز به دلیل قوانین و مقررات دست و پا گیر و به دلیل اینکه بخش هایی از صنایع غذایی در اختیار دولت قرار دارد، موانعی برای این صنعت به وجود آمده است

سید محمدرضا مرتضوی با بر شمردن ویژگی و پتانسیل‌های صنایع غذایی در ایران، اظهار کرد: صنایع غذایی ایران از نظر گستردگی در تمام نقاط کشور به صورت یک نواخت پراکنده شده و از لحاظ سرزمینی و منابع طبیعی  در هر کدام از مناطق کشور ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر در صنایع غذایی کشور پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته، تصریح کرد: در حال حاضر در صنایع غذایی و در رشته‌های مختلف از جمله صنایع آرد، آبمیو و لبنیات اکثرا از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده می‌شود و ما کارشناسان خیلی خوبی در رشته‌های صنایع غذایی تربیت کرده ایم و می‌توانم بگویم که صنایع غذایی ایران مثل ضرب المثل‌های قدیم یک اسب زین شده است و در معنا آمادگی اینکه نقش پرنگ‌تری در بازار‌های جهانی داشته باشد را دارد.

مرتضوی مهمترین مشکل صنایع غذایی را تصدی گری دولت دانست و افزود: تا امروز به دلیل قوانین و مقررات دست و پاگیر  و به دلیل اینکه بخش هایی از صنایع غذایی متاسفانه در اختیار دولت است و همچنان ادامه پیدا کرده ما در بازار‌های صادراتی آنچنان که باید توفیق نداشته ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: البته این به این معنا نیست که در بازار‌های بین المللی کلا حضور نداشته ایم بلکه الان هم یکی از کالاهای عمده صادراتی کشور صنایع غذایی و تبدیلی و محصولات کشاورزی است اما امکان اینکه از ظرفیت‌های مان در صنایع غذایی بیشتر استفاده کنیم وجود دارد.

 رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران با اشاره به برخی از قوانین دست و پاگیر بر سر راه این صنایع، بیان کرد: دولت در اتحادیه صنایع غذایی دخالت هایی می‌کند و به طور مثال در تامین مواد اولیه یا  تایین نرخ ماده اولیه و ... دخل و تصرف می‌کند که این به رستگاری این صنعت ختم نخواهد شد.

مرتضوی با بیان اینکه همه تولید کنندگان در صنایع غذایی علاقه مند به کاهش هزینه‌های تولید و به طبع آن کاهش قیمت تمام شده و فروش بیشتر هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نرخ مواد اولیه در دنیا رو به کاهش است، من فکر می‌کنم ما باید در این زمینه آزاد باشیم تا بتوانیم توفیقات بهتری به دست آوریم.  الان تولید کنندگان صنایع غذایی می‌خواهند که قیمت محصولاتشان به هیچ عنوان افزایش پیدا نکند و رویکردشان رویکرد کاهش قیمت هاست. آنها می‌خواند با تولید بیشتر، استفاده از مواد اولیه ارزان تر، اعتبارات بانکی بین المللی و ... قیمت‌ها را پایین آورده و میزان مصرف و تولیدشان را بالا ببرند و با بالابردن میزان مصرف به سود رسانی برسند.

وی در این خصوص اضافه کرد: اقتصاد و جیب مردم یک محدودیتی دارد و اینکه ما مدام قیمت مواد اولیه را بالا ببریم و بخواهیم هزینه‌های تولید را از این طریق جبران کنیم و با ارزش افزوده کم بخواهیم اقتصاد صنایع غذایی را جبران کنیم، این در نهایت فشار ش روی دوش مردم خواهد بود.

مرتضوی با تاکید بر اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی، خاطر نشان کرد: همه جای دنیا این تجربه وجود دارد که نباید بخش‌های مختلف حاکمیت، اعم از دولت، سایر قوا، بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگی که وابسته دولت هستند در اقتصاد دخالت کنند چرا که اگر منافع دولت با منافع بخش‌های اقتصادی گره بخورد آن وقت دیگر نمی‌شود در خدمت مردم و اقتصاد بود و ماجرا برعکس شده  و اقتصاد در خدمت قدرت و سیاست خواهد افتاد و آنگاه به زیان مردم خواهد بود.

این مقام مسئول در اتحادیه صنایع غذایی با بیان اینکه قرار گرفتن دولت و اقتصاد نتایج خوبی نخواهد داشت،، اضافه کرد: همین که نقش دولت و دستگاه‌های مختلف حاکمیت در اقتصاد پر رنگ شود نتیجه برعکس می‌شود، البته حسن نیت وجود دارد ولی خب عکس عملی که اقتصاد از خودش نشان می‌دهد، منفی است.

مرتضوی به روند اقتصادی در دولت یازدهم ابراز امیدواری کرد و اظهار داشت: باید یک مقداری شرایط اقتصادی کشور عادی شود و همانطور که دکتر روحانی گفتند تا حالا مردم در خدمت سیاست بوده اند و از این به بعد سیاست باید در خدمت مردم باشد و نان در سفره‌های آنها قرار دهد. من فکر می‌کنم که ما نتایج بهتری خواهیم گرفت و سالهای پیش رو سالهای بهتری برای صنایع غذایی کشورمان است.

 

نکته انلاین

(پنج شنبه ۲ مهر ۱۳۹۴) ۱۰:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها