پنج شنبه / ۲ مهر ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۹
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۶۰۶۳۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

هماهنگی در پیکره اقتصاد کشور ‌وجود ندارد

‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر در پیکره اقتصاد کشورهماهنگی وجود ندارد.

غلامحسین شافعی یکم مهر ماه در جلسه کمیسیون کشاورزی و آب که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، توازن در مشخص کردن اولویت‌ها را بین بخش‌های مختلف اقتصادی ضروری دانست و عنوان کرد: اقتصاد نیز مانند انسان پیکره‌ای دارد اما در حال حاضر در پیکره اقتصاد کشور هماهنگی وجود ندارد، به طور مثال به بخشی توجه ویژه شده و در بخشی دیگر عقب‌افتادگی مشاهده می‌شود.

‌وی با اشاره به اینکه ریشه اصلی مشکلات اقتصادی کشور در بی‌برنامگی است، اضافه کرد: برنامه مشخصی برای فعالیت‌های اقتصادی وجود ندارد و مسائل اقتصادی با بی‌توجهی مواجه هستند و این موضوع سبب می‌شود تا نتوانیم به هدف واحدی دست پیدا کنیم.

نتیجه اجرای اصل 44 قانون اساسی رضایت‌بخش نیست

‌شافعی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام ریشه‌داران در اقتصاد و کسانی که با تلاش‌های بسیار به سمت توسعه اقتصاد کشور حرکت می‌کردند به حاشیه رفته‌اند، اظهار کرد: متاسفانه در بخش صنعت و کشاورزی کسانی جایگزین این افراد شده‌اند که از ویژگی‌های آنان برخوردار نیستند و این سبب شده است تا نتوانیم به اهداف اصل 44 دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه جایگزینی ناکارآمد افراد در جایگاه‌های اقتصادی موجب شد تا در اقتصاد کشور و به خصوص در خراسان رضوی شکاف بزرگی ایجاد شود، ادامه داد: برخلاف اعتقاد مقام معظم رهبری و ‌اهداف تعیین شده در اصل 44 که مبنی بر خصوصی‌سازی بود، دولتی کردن بخش‌های خصوصی به چشم می‌خورد.

‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در خصوص نتایج عکس مشاهده شده در اجرای اصل 44 قانون اساسی کشور، افزود: در روند اجرای این اصل مشکلات بسیاری به وجود آمد زیرا واگذاری‌ها از جایی به جای دیگر بود و دستاوردی برای بخش خصوصی به همراه نداشت، خصوصی‌سازی در کشور انجام نگرفت و به اجبار طی اعلامیه‌ای رسمی خواستار لغو اجرای این اصل شدیم.

شافعی دلیل دیگر عدم موفقیت در اجرای اصل 44 قانون اساسی کشور را از هم گسستگی تشکل‌های داخلی دانست و خاطرنشان کرد: اتحاد و اتفاقی بین تشکل‌های کشور وجود ندارد، زیرا هر تشکلی برای رسیدن به هدف نهایی راه جداگانه‌ای را انتخاب می‌کند و نمی‌داند برای رسیدن به اهداف باید با همکاری و هماهنگی یکدیگر حرکت کنند.

‌وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی و دولت باید همگام و هماهنگ با یکدیگر حرکت کنند و از دولت نقد منصفانه شود، تصریح کرد: در شرایط فعلی یکی از اقدامات نتیجه‌بخش، ائتلاف بین بخش دولتی و غیر دولتی است و اگر در این مسیر گام‌ برنداریم به هدف مورد نظر نخواهیم رسید.

‌وی با بیان اینکه کمسیون‌های اتاق بازرگانی اتاق فکر اتاق بازرگانی هستند، اظهار کرد: برای رسیدن به موفقیت باید تعاملی بین اتاق و کمیسیون‌های آن برقرار شود و علاوه بر نظرات هیات رییسه از پیشنهادات کمیسیون‌ها نیز استفاده شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: باید قبل از تصویب قوانین مخالفت‌ها اعلام شود زیرا بعد از گل‌آلود شدن آب زلال کردن آن سخت است و باید قبل از تصویب و اجرایی شدن قوانین تدابیری اندیشیده شود.

‌شافعی در خصوص نظرات موجود در روند تدوین برنامه ششم توسعه، ادامه داد: کشور از تنوع اقلیمی و قومیتی بسیاری برخوردار است و به همین دلیل تصمیم‌گیری در تهران برای کل کشور کار عاقلانه‌ای نیست و باید در تدوین این برنامه موقعیت‌های منطقه‌ای لحاظ شود؛ با توجه به اینکه در حال حاضر تدوین برنامه ششم توسعه در نیمه راه است، می‌توان بهترین زمان را برای مداخله اکنون دانست.

‌وی با تاکید بر ضرورت مطالعه و بررسی موقعیت مناطق مختلف کشور در تعیین اولویت‌ها، تصریح کرد: برای این امر باید بررسی‌های دقیق صورت بگیرد و امید است که به این ترتیب مشکلات بخش کشاورزی ساماندهی شود.

‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه اهداف دولت و بخش خصوصی یکی است، افزود: اهداف بخش دولتی و غیر دولتی تفاوتی ندارد، اما روش‌های رسیدن به اهداف متفاوت است که باید سعی شود تا به یک روش واحد در این خصوص دست پیدا کنیم و با هماهنگی بیشتری در راه رسیدن به این اهداف گام برداریم.

‌شافعی اقدامات دولت یازدهم را در زمینه اقتصاد رضایت‌بخش دانست و یادآور شد: اقداماتی در این دولت انجام شده است که بخش خصوصی سال‌ها در حسرت آن بود و بدین ترتیب می‌توان متفاوت از گذشته در عرصه اقتصادی ظاهر شد و اگر تمام اهداف میسر نشوند، بازهم به بخشی از آن‌ها می‌توان رسید.

‌وی اظهار کرد: متاسفانه بدنه دولت و شاخه‌های پایین تر دولتی بخش خصوصی را قبول ندارند که برای رفع این معضل باید با تلاش مضاعف حسن نیت این بخش به دولت ثابت شود و بخش خصوصی را به عنوان یاران صدیق خود بشناسند.

‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه همکاری بخش دولتی و غیر دولتی منافع زیادی به همراه خواهد داشت، یادآور شد: زمانی که نظرات این دو بخش تلفیق شوند و امور به مداخله‌ی هماهنگ بخش خصوصی و دولتی سپرده شود، می‌توان انتظار نتایج بهتری را داشت.

سبزواری، کارشناس کمیسون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست، در خصوص تصویب برنامه کمیسیون در دوره هشتم و چگونگی برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف مربوطه، اظهار کرد: در این راستا برنامه‌ریزی گسترده‌ای صورت گرفته و اهدافی تعیین شده است که مهم‌ترین آن‌ها مشورت و هشدار دادن در مورد مشکلات و ارائه راهکار در موضوعات بخش کشاورزی، آب، صنایع تبدیلی و صنایع وابسته است که تقویت ارتباط مجامع علمی و تحقیقاتی با فعالان اقتصادی بخش کشاورزی و تجاری‌سازی ایده‌های موجود در این زمینه از جمله برنا‌مه‌های کمیسیون برای تحقق این مهم است.

‌وی ایجاد انسجام، اطلاع‌رسانی و شنیده شدن صدای بخش کشاورزی از اتاق بازرگانی را هدف دیگر این کمیسیون دانست و ادامه داد: به منظور ایجاد این انسجام باید بین تشکل‌های کشاورزی استان ساماندهی بیشتری صورت بگیرد.

‌این کارشناس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه پرداختن به موضوع بحران آب و خشکسالی یکی دیگر از اهداف کمیسیون است، افزود: برای تحقق این امر باید به کشت فراسرزمینی برای محصولات با نیاز آبیاری بالا توجه ویژه‌ای شود، برای ایجاد تفکر تجارت آب مجازی برنامه‌ریزی صورت بگیرد و طرح چگونگی کاهش 50 درصدی مصرف آب کشاورزی استان با حفظ ارزش اقتصادی تولیدات این بخش ارائه شود.

‌سبزواری توجه به اهمیت اقتصاد کشاورزی را یکی دیگر از اهداف کمیسیون اعلام و خاطرنشان کرد: در راستای تحقق این هدف باید برای حضور فعال‌تر کشاورزان در مبادلات اقتصادی داخلی و خارجی برنامه‌ریزی صورت بگیرد، کشاورزی و اشتغال در این بخش باز تعریف شود و کشاورز به عنوان یک فعال اقتصادی و تولیدکننده معرفی شود.

‌وی اضافه کرد: ایجاد هماهنگی بیشتری بین فعالان کشاورزی و تشکل‌های آن برای حفظ و افزایش منابع آن بخش و استفاده از ظرفیت شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی و قوانین بهبود فضای کسب و کار از اهداف دیگر کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی است.

‌این کارشناس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان با اشاره به اینکه برای انجام پروژه‌های مشخص در جهت افزایش دانش کاربردی و افزایش بازده اقتصادی در بخش کشاورزی و آب استان و توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع وابسته برنامه‌های بسیاری تدوین شده است، اضافه کرد: پیگیری جهت ایجاد خوشه صادراتی گیاهان دارویی و محصولات مبتنی بر بیوتکنولوژی و نحوه توسعه برندسازی در این حوزه، پیگیری جهت خوشه تولیدی و صادراتی گیاهان زینتی و خوشه سوغات خراسان رضوی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی در خصوص معرفی بازار کشور‌های هدف از جمله تاجیکستان و ایجاد تشکل‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی و صنایع وابسته از جمله این برنامه‌ها است.

 

ایسنا

(پنج شنبه ۲ مهر ۱۳۹۴) ۱۰:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها