پنج شنبه / ۲ مهر ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۵
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۶۰۶۳۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

ارتباط رژیم غذایی میوه و سبزیجات با کاهش ابتلا به افسردگی

مطالعات اخیر حاکی از آن است که داشتن یک برنامه غذائی و رژیم مصرفی روزانه مبتنی بر میوه ها، سبزیجات و مغزیجات، به همراه کاهش مصرف گوشت و مواد غذائی فراوری شده با کاهش میزان افسردگی مرتبط است.

به تازگی تیمی از پژوهشگران اسپانیائی به بررسی نقش تغذیه و مواد مصرفی روزانه بر سلامت روحی و روانی انسان ها پرداخته و دریافتند مصرف سبزیجات، میوه ها، آجیل و مواد معدنی می تواند در کاهش خطر ابتلا به افسردگی تاثیرگذار باشد. در این مطالعات، پژوهشگران به بررسی و مقایسه سه رژیم مختلف غذائی پرداختند که عبارتند از رژیم غذائی مدیترانه ای، رژیم غذائی مبتنی بر گیاهخواری و رژیم غذائی مبتنی بر مصرف مواد غذائی سالم.

«آلمودنا سانچز ویه گاس»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه لاس پالماس دی گران کاناریا اسپانیا، در این زمینه می گوید: «هدف اصلی ما در این پژوهش، فهم دقیق نقش تغذیه در سلامت روانی افراد بود. ما اعتقاد داشتیم که الگوهای غذائی می تواند از شرایط روانی ما محافظت کند.»

در این سیستم تحقیقاتی، از شرکت کنندگان درخواست شد که میزان سلامت و مفید بودن مواد غذائی مصرف شده در برنامه روزانه خود را صادقانه ارزیابی کرده و به آن امتیاز دهند. بر این اساس هر چه میزان امتیاز بالاتر باشد، نوع مواد غذائی مصرف شده، سالم تر هستند.

در این جدول امتیازدهی، غذاهای گوشتی، شیرینی ها و مواد غذائی که در آنها از روغن حیوانی استفاده شده، چربی های اشباع شده و چربی های دارای اسیدهای ترانس امتیاز منفی داشته و مغزهای آجیل، میوه ها، سبزیجات و مواد غذائی دارای امگا ۳ ویتامین ها و مواد معدنی دارای امتیاز مثبت بودند.

آلمودنا سانچز ویه گاس در این رابطه چنین توضیح می دهد: «این رژیم های غذائی با تمامی مزایای سلامت جسمانی در ارتباط بوده و می تواند به ما در پیدا کردن اثرات مثبت بر سلامت روانی کمک کند. ما در مطالعات خود به نقش محافظت کننده و خواص موجود در مواد غذائی پی برده و دریافتیم که مصرف مغزهای آجیل، حبوبات، میوه، سبزیجات، منابع امگا ۳ و مواد معدنی می تواند میزان ابتلا به افسردگی را کاهش داده و به بهبود سلامت روانی انسان کمک کند.»

در این مطالعات، ۱۵,۰۹۳ داوطلب شرکت داشتند که هیچکدام از آنها در ابتدای مطالعات دارای علائم افسردگی نبودند.

 

مهر

(پنج شنبه ۲ مهر ۱۳۹۴) ۱۰:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها