چهارشنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۰۵۰۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
دکتر عبدالحسین فخاری، دبیرکل موسسه بین المللی حلال جهانی

تولیدکنندگان ایرانی صنایع غذایی را به بازار یک میلیارد نفری مسلمانان جهان پیوند می‌دهیم

بازار غذای حلال یکی از بسترهایی است که صنایع غذایی کشورمان می‌تواند با حضور در آن ارزآوری قابل توجهی به کشور داشته باشد. جمعیت بیش از یک میلیارد نفری مسلمانان جهان و صنعت پیشرو و موفق غذا در ایران، فرصت مساعدی در اختیار فعالان صنعت غذایی قرار داده است تا بتوانند حداکثر بهره‌برداری را از این بازار بکر و رو به رونق داشته باشند.

 با دکتر عبدالحسین فخاری، دبیرکل موسسه بین‌المللی حلال جهانی درباره ویژگی‌ها و بازار غذای حلال و فعالیت موسسه تحت مدیریت‌اش به گفت وگو نشستیم که حاصل‌اش را می‌خوانید.
در نمایشگاه آگروفود، مردم ایران با برخی دست‌آوردهای حلال جهانی آشنا شدند؛ در این چند ماهه چه موقعیت‌های تاز‌ه‌ای برای حلال جهانی کسب شده است؟
به لطف الهی، همایش «روز جهانی حلال» را با موفقیت در برج میلاد برگزار کردیم که در این همایش از برترین‌های صنعت حلال با اهدای تندیس و نشان حلال تقدیر به‌عمل آمد. موفقیت‌های دیگر، برگزاری همایش‌های علمی با همکاری دانشگاه الزهراء بود. نخستین همایش «پژوهش در استاندارد حلال و نقش فراگیر جهانی آن» و دومین همایش که اخیراً برگزار شد، همایش «حلال در ورزش» بودکه برای اولین بار مبانی پیش نویس حلال در ورزش مورد بحث قرار گرفت. موفقیت دیگر موقعیت «حلال در اروپا» بود که توانستیم در قلب اروپا یعنی در کشور مجارستان دفتر نمایندگی اروپا را راه‌اندازی کنیم و کشورهای دیگری را پوشش دهیم.
توفیق مهم دیگر چاپ نخستین نشریه مستقل حلال با نام «حلال، نشان برین» بود که شماره اول آن در فصل بهار منتشر شد. موفقیت دیگر پیمودن گام‌های بلند و عملی در ایجاد کنسرسیوم صادراتی حلال بود که در قالب یک شرکت بین‌المللی، محصولات حلال همه کشورهای اسلامی بویژه کشور خودمان را در بازارهای جهانی حلال عرضه می‌کند.
 دریافت گواهی حلال از موسسه حلال جهانی چه مزیتی برای بنگاه‌های اقتصادی و تولیدکنندگان ایجاد می‌کند؟
دریافت نشان حلال از موسسه حلال جهانی (نه از موسسات دیگر) می‌تواند شرایط و موقعیت عضویت در کنسرسیوم صادراتی محصولات حلال و همچنین تبلیغ در رسانه‌های موسسه (کتاب هزاره حلال، خبرگزاری حلال و مجله حلال) را برای شرکت‌های دریافت‌کننده ایجاد کند. علاوه بر این دریافت‌کنندگان این نشان می‌توانند طرف‌های تجاری جدیدی در کشورهایی که موسسه در آنها نمایندگی دارد پیدا کنند. موسسه حلال جهانی در منطقه آسیا به دنبال توسعه نمایندگی‌های خود در کشورهای ارمنستان، گرجستان، ترکمنستان و روسیه است. مراکز حلال در دنیا صرفا به ارائه گواهی حلال می‌پردازند و چنین خدماتی را به مشتریان خود ارائه نمی‌کنند. ارائه خدمات ذکر شده از وجوه تمایز موسسه حلال جهانی با سایر مراکز داخلی و خارجی است.
 آیا صنعت حلال بعد از دوران تحریم اقتصادی رونق خواهد گرفت؟ پیش‌بینی شما چیست؟
مسلماً در دوران پس از تحریم محدودیت‌هایی که در دوران تحریم با آن روبرو بودیم از جمله محدودیت‌های نقل‌و انتقال بانکی، ترانزیتی و محدودیت‌های خاص مربوط به برخی از کشورها برطرف خواهند شد. برطرف شدن محدودیت پرداخت‌های بانکی، رفع تحریم از خطوط کشتیرانی و گشوده شدن دروازه‌های همه کشورها بر روی کالاهای ایرانی می‌تواند سبب رونق تجارت شده و صنعت حلال نیز از این رونق به طور قطع بهره‌مند خواهد شد. ما در موسسه حلال جهانی برای این دوران تمهیداتی را در نظر گرفته ایم که متقاضیان می توانند از مشاوره های موسسه در این زمینه بهره‌مند شوند.
 آیا شما در نمایشگاه رسانه ها هم شرکت می کنید؟
اطلاع‌رسانی ما از راه‌های مختلف و با شیوه‌های متنوع از قبیل انتشار کتاب، مجله و خبرگزاری صورت می‌گیرد و از آنجا که موسسه حلال جهانی صاحب امتیاز نشریه «حلال، نشان برین» است امسال در نمایشگاه رسانه ها که از طرف وزارت ارشاد برگزار می‌شود، مشارکت خواهیم کرد.
 علاقه‌مندان چگونه می‌توانند از جزئیات خدمات موسسه حلال مطلع شوند؟
موسسه ما با ایجاد نخستین خبرگزاری تخصصی حلال به آدرس halalpress.ir و نخستین نشریه حلال، اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در این زمینه دارد. وب سایت‌های مرکز ما به آدرس‌های halalworld.in  و halalworld.co در دسترس همگان است. ما تمام خبرهای حوزه حلال را پوشش می‌دهیم و انتظار داریم همه اعضای خانواده حلال در جهان، اخبار پیشرفت‌های حلال را برای ما ارسال کنند. علاقه‌مندان و دارندگان پرسش درباره خدمات موسسه بین‌المللی حلال جهانی برای تماس با ما می‌توانند از طریق شماره تلفن‌های 88872022 و 88190390 و شماره نمابر 88675983 اقدام کنند. همچنین ایمیل آدرس info@halalworld.co راه دیگر تماس با موسسه ماست.
(چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴) ۱۰:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها