چهارشنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ / ۰۹:۵۲
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۶۰۴۹۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس شیرینی و شکلات

اشتیاق سرمایه گذاران خارجی برای حضوردر صنعت شیرینی و شکلات ایران

بر اساس آمار یک چهارم صادرات صنایع غذایی ما وابسته به صنعت شیرینی و شکلات و بیسکویت است و این صنعت سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون دلار به درآمد ارزی کشور اضافه می‌کند.

 صنعت شیرینی و شکلات ایران از صنایعی است که با تمامی مشکلات و موانع توانسته دروازه‌های پیشرفت را به سوی خود گشوده و بازارهای جهانی را برای خرید محصولات ایرانی متقاعد کند. بر اساس آمار یک چهارم صادرات صنایع غذایی ما وابسته به صنعت شیرینی و شکلات و بیسکویت است و این صنعت سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون دلار به درآمد ارزی کشور اضافه می‌کند. البته دست‌اندرکاران این عرصه معتقدند اگر دولت حمایت‌های لازم و کافی را از آنها داشته باشد می توانند بازار کشورهای بیشتری را تسخیر کنند. صنعت شیرینی و شکلات براساس آمارهای منتشر شده چهارمین رتبه ارزش افزوده در بین صنایع غذایی کشور را داراست و بیش از 300 هزار نفر به ‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در آن اشتغال دارند. در حالی‌که ظرفیت اسمی تولید شیرینی و شکلات در ایران سالانه بیش از دو میلیون تن و حجم تولیدات این صنعت بالغ بر یک میلیون و 350 هزار تن است، تعداد واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری براساس سامانه آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت یک هزار و۴۵۱ واحد است.
 
 
بهبود وضعیت اشتغال کشور
به کمک صنعت شیرینی و شکلات
در حالی که دومین صنعت صادرکننده مواد غذایی ایران، صنعت شیرینی و شکلات است می‌توان روی توان و ظرفیت این صنعت برای افزایش اشتغال و بهبود
وضعیت اقتصادی کشور بیشتر حساب باز کرد.
استفاده از فناوری‌های روز در بخش تولید سبب شده صنعت شیرینی و شکلات ایران جایگاه مطلوبی را در میان صادرات غیرنفتی کشور به خود اختصاص دهد. به عبارتی صادرات صنعت شکلات‌سازی در حالی از ۶۰۰ میلیون دلار گذشته است که فعالان این صنعت به دنبال صادرات یک میلیارد دلاری هستند.
رضارحمانی، عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «اقتصاد و نمایشگاه» با اشاره به نقش مطلوب صنعت شکلات‌سازی در بازار صادرات کشور توضیح می‌دهد: «صنعت شکلات سازی ایران یکی از مزیت‌های اقتصادی کشور است و توان رقابت با نمونه های خارجی خود را دارد.»
وی اشاره کرد: «با توجه به پتانسیل بالای این صنعت هم اکنون سرمایه گذاران خارجی و داخلی بسیاری آماده مشارکت در این صنعت هستند که باید از توان و سرمایه آنها بهره
جست و درآمد ناخالص ملی را افزایش داد.»
مهدی صادقی‌نیارکی، مدیر دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن نیز درباره میزان صادرات این صنعت در سال گذشته می‌گوید: سال گذشته صادرات ایران در صنعت شیرینی و شکلات به لحاظ ارزشی در مقایسه با سال ۹۲ رشد 5/7 درصدی و به لحاظ وزنی در همین بازه زمانی رشد ۴درصدی را تجربه کرده است.
صادقی‌نیارکی در زمینه میزان و ارزش صادرات صنایع شیرینی و شکلات کشور در سال گذشته افزود: در سال گذشته، صادرکنندگان ما موفق به صادرات ۱۶۶ میلیون و ۴۸۶ هزار و ۶۴ تن شیرینی و شکلات شده‌اند که ارزش این میزان صادرات معادل ۵۴۳ میلیون و ۳۹۵هزار و ۵۸۵ دلار بود.
مدیرکل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه وضعیت صادرات شیرینی و شکلات در ۳ماه نخست امسال توضیح داد که در ۳ ماه نخست امسال ارزش صادرات شیرینی و شکلات از ایران ۱۳۳ میلیون و ۴۶هزار و ۲۴۱ دلار و وزن محصولات صادرشده ۵۴ میلیون و ۸۰۸هزار و ۷۳۵ تن بوده است.
هفتاد کشور دنیا خریدار شیرینی و شکلات ایران هستند
بر اساس آمار، هفتاد کشور در جهان وجود دارند که برای خرید محصولات صنعت شیرینی و شکلات ایران رغبت دارند که باید برای بازاریابی در این کشورها برنامه‌ریزی کرد.
بلاروس، پاکستان، چین، گرجستان، ‌آذربایجان، ‌آفریقای جنوبی‌، ‌آلبانی،‌ آلمان، آنگولا، اتریش،‌ اردن،‌ ارمنستان، اریتره، ازبکستان، ‌استرالیا، استونی، افغانستان،‌امارات، انگلیس، بحرین، تاجیکستان،‌ ترکمنستان، ترکیه، کره جنوبی، جیبوتی، دانمارک، ساحل عاج، سوئد، سوئیس، سومالی، عراق،‌ عربستان، عمان، روسیه، فرانسه، فیلیپین، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کرواسی، کنیا، کویت، لبنان، لهستان، ماداگاسکار، ‌مالدیو، مالزی، نروژ، نیجریه، نیوزلند، ‌هلند، یمن، رومانی، کوبا، موریس، اتیوپی، تونس، ‌تانزانیا، زیمبابوه، سیرالئون، غنا، کامرون، کنگو و مالی از جمله کشورهایی هستند که دروازه‌های خود را به روی صنعت شیرینی و شکلات ایران گشوده‌اند و با توجه به لغو تحریم ها می توانند به ارتقای صادرات کشورمان کمک کنند.
مدیرکل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره بازارهای عمده صادراتی شیرینی و شکلات ایران در سال گذشته گفت: عراق، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، آذربایجان، ترکمنستان، امارات، یمن، ساحل عاج و کویت به ترتیب ۱۰ بازار مهم صادراتی برای صنایع شیرینی و شکلات ایران بوده‌اند.
صادق نیارکی یادآور شد: در سال گذشته ما ۱۰۵میلیون کیلو گرم شیرینی و شکلات به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار به عراق، ۷۳ میلیون کیلوگرم شیرینی و شکلات به ارزش ۱۶۶ میلیون دلار به افغانستان، ۹ میلیون کیلوگرم شیرینی و شکلات به ارزش ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به تاجیکستان و ۵ میلیون کیلوگرم شیرینی و شکلات به ارزش ۱۸ میلیون دلار به پاکستان صادر کرده‌ایم.
وی افزود: سال گذشته ۵ میلیون تن شیرینی و شکلات به ارزش 1۴میلیون دلار به آذربایجان، ۶ میلیون تن شیرینی و شکلات به ارزش ۱۲میلیون دلار به ترکمنستان، ۲ میلیون و ۵۰۰هزارتن شیرینی و شکلات به ارزش ۸ میلیون و ۷۰۰هزار دلار به امارات و ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن شیرینی و شکلات به ارزش ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به یمن صادر شده است.
گفتنی است،  میزان صادرات شیرینی و شکلات ایرانی به ساحل عاج در سال گذشته ۳ میلیون کیلوگرم به ارزش ۵میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده و ۴۵۳هزار تن از این محصولات به ارزش ۲ میلیون و ۶۰۰هزار دلار به کویت صادر شده است.
 
بازار شیرینی و شکلات خاورمیانه را از آن خود کنیم
موقعیت خوب ایران در منطقه خاورمیانه و ارزش ۱۰ میلیارددلاری بازار محصولات شیرینی و شکلات در منطقه خاورمیانه، پاکستان و آسیای میانه به این معناست که کشور ما با گسترش دایره فعالیت‌های صادراتی و بازاریابی خود می‌تواند بازار این کشورها را به خود اختصاص دهد.
عواملی که در این میان برای جذب بازار این کشورها حائز اهمیت است و باید تولیدکنندگان داخلی به آن توجه کنند، افزایش تنوع محصولات ایرانی و افزایش کیفیت محصولات البته با قیمتی مناسب‌تر نسبت به نمونه‌های اروپایی آن است.
گفتنی است محصولات صنعت شیرینی و شکلات ایران شامل شش شاخه اصلی انواع شکلات، تافی و کارامل، ویفر، آدامس، کیک و انواع اسنک‌هاست که هر کدام از این محصولات در تنوع‌ها و اقسام مختلفی تولید می‌شوند.
(چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴) ۰۹:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها