چهارشنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۶
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۶۰۳۱۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

تولید ۳ هزار و ۵۰۰ تن گوشت

اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بارها از سوی مقام معظم رهبری تأکید شده، معرفی برخی کارآفرینان و الگوهای عملی اقتصاد مقاومتی در این زمینه خالی از لطف نیست. یک کارآفرین از مرغ‌فروشی به صورت دوره‌گردی اکنون به کارآفرین برتر ملی با تولید سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ تن گوشت رسیده است.

رضا سواری کارآفرین کشوری متولد 1344 شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی واقع در 200 کیلومتری مرز ایران و عراق است، در مورد سیاست اقتصاد مقاومتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: همان گونه که مقام معظم رهبری بارها فرمودند، گره اقتصاد کشور با سیاست های اقتصاد مقاومتی باز می‌شود و باید بخش خصوصی و دولتی دست به دست هم داده و مسائل را حل کنند.

وی گفت: در حال حاضر اقتصاد کشور وضع زیاد مثبتی ندارد، اما باید فرمایشات رهبری در اقتصاد مقاومتی را به دقت اجرا کنیم.

این کارآفرین نمونه کشوری که هم اکنون عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ارومیه است، گفت: تجربه‌های عملی اقتصاد مقاومتی هم این کارآفرینان برتر هستند و باید از صاحب‌نظران در این زمینه استفاده شود.

وی در مورد اینکه با وجود مشکلات تولید چگونه توانسته به تولید کشاورزی ادامه دهد، گفت: تولید را به عنوان یک زنجیره تعریف کردیم که از زراعت، باغداری گرفته تا کارخانه خوراک دام و تولید مرغ گوشتی و مادر و جوجه یکروزه تولید می‌شود.

سواری افزود: در حال حاضر کشت و صنعت مهاباد که قبلاً دولتی بوده و بعد خصوصی شده دارای مشکلاتی است که عمده آن به دلیل این است که خریداران تخصص نداشته و با هدف تولید نبود.

سواری افزود: در حال حاضر خودم یک زنجیره یکپارچه از تولید دارم که شامل واحد مرغ مادر، تولید مرغ گوشتی، کارخانه خوراک دام و طیور است. در هر دوره 25 میلیون جوجه یکروزه تولید می‌کنم که هر دوره شامل 16 ماه در تولید مرغ مادر است، همچنین در بخش مرغ گوشتی 3 هزار و 500 تن گوشت مرغ در هر دوره 45 تا 50 روزه تولید می‌شود و نیز کارخانه خوراک دام و طیور با ظرفیت سالانه 60 هزار تن خوراک دام و طیور فعالیت می‌کنند و در مجموعه این زنجیره حدود 473 خانوار به صورت مستقیم و 2500 خانوار به صورت غیرمستقیم اشتغال دارند.

* ترکیه ۲۰ شرکت مرغداری،انگلستان ۱۲ شرکت و ایران ۲۵۰۰۰ مرغداری دارد

این کارآفرین برتر راز موفقیت خود را این گونه عنوان کرد که صنعت مرغداری در دنیا به صورت زنجیره تولید تعریف می‌شود، مثلاً در ترکیه 20 شرکت بزرگ زنجیره‌ای و در انگلستان 12 شرکت به صورت زنجیره‌ای به تولید و سیاستگذاری مرغ می‌پردازند و دولت هم حمایت می‌کند و وام‌های کم‌بهره در کنار جایزه صادراتی به آنها می‌دهد، اما در ایران 25 هزار واحد تولید مرغ وجود دارد که در واقع 25 هزار سلیقه است که به سختی در کنار هم قرار می‌گیرند و نمی‌توان زنجیره تولید اجرا کرد.

وی افزود: آنچه باعث شد صنعت و تولید سرپا نگه داشته شود، همین زنجیره تولید است.

این کارآفرین گفت: در حال حاضر ترکیه راحت‌تر از ایران مرغ به عراق صادر می‌کند و ما توان رقابتی با مرغ ترکیه نداریم، چون دولت ترکیه برای صادرات مرغ در لب مرز 16درصد سوبسید می‌دهد و تسهیلات آنها با بهره 3 تا 4 درصد است، اما در ایران نرخ سود تسهیلات برای مرغداران بین 21 تا 25 درصد است و برای تأمین سرمایه در گردش و یا سرمایه ثابت بسیار گران است و هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند سود حداقل 21 درصدی بانک را تأمین کند، همچنین جایزه صادراتی در ایران برای مرغ نداریم.

مرغدار نمونه کشوری که 10 بار به عنوان تولیدکننده نمونه انتخاب شده، گفت: با توجه به اینکه عمده واردات مواد اولیه برای صنعت مرغداری وارداتی است، بنابراین عوارض و مالیات به آن تعلق می‌گیرد و باعث افزایش قیمت مواد اولیه می‌شود و هزینه تولید مرغ در ایران افزایش می‌یابد و در حال حاضر هر کیلو مرغ زنده در درب مرغداری 4500 تومان هزینه تمام شده دارد، در حالی که مرغداران سال گذشته مرغ‌های خود را گاهی به کیلویی 3200 تومان یعنی در هر کیلو حدود 1200 تومان ضرر فروختند.

وی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام که باید از مرغداران حمایت کند، هیچ حمایت نکرد و بسیاری از تولیدکنندگان از گردانه تولید خارج شدند.

* ظرفیت نصب شده مرغ کشور ۳ میلیون تن و تولید ۱.۸ میلیون تن

سواری گفت: ظرفیت اسمی واحدهای موجود مرغداری در کشور سالانه تا 3 میلیون تن گوشت مرغ است در حالی که تقاضای واقعی 1.8 میلیون تن است و باید سالی یک میلیون تن مرغ مازاد صادر شود، اما سال گذشته فقط 60 هزار تن مرغ صادر شد.

سواری افزود: مجوزهای بی‌رویه برای مرغداری و عدم سیاستگذاری مناسب باعث مشکل صنعت مرغداری شده است.

این کارآفرین در مورد سرنوشت خود گفت: از سال 1363 با یک موتورسیکلت، یک قفس خالی، یک ترازو و 2 هزار تومان سرمایه، مرغ‌فروشی سیار به صورت زنده انجام می‌دادم، اما با اتکا به خدا و پشتکار و هدف و انگیزه، اکنون به زنجیره تولید صنعت مرغ تبدیل شده‌ام و برای بیش از 470 خانوار اشتغال مولد ایجاد کرده‌ام.

وی افزود: در 14 شهریور سال جاری من به عنوان عضو هیأت مدیره مجمع انجمن سراسری زنجیره‌های یکپارچه تولید گوشت مرغ در کشور انتخاب شدند.


رضا سواری مرغدار نمونه کشوری در شبکه اول سیما

سواری از ذکر گردش مالی خود داری کرد، اما گفت: تولید سالانه 3500 تن گوشت مرغ و 25 میلیون جوجه یکروزه و 60 هزار تن خوراک دام و همچنین صادرات به عراق که 40 درصد محصول به عراق صادر می‌شود، در گردش تولید من قرار دارد.


نفر اول از راست، رضا سواری مرغدار نمونه کشور

این کارآفرین در مورد اینکه آیا در این زنجیره تولید زراعت و باغداری هم دارد، گفت: 60 هکتار باغ میوه و همچنین 30 هکتار گندم و 20 هکتار ذرت می‌‌کارم که همه این محصولات در کارخانه و زنجیره تولید استفاده می‌شود، اما این مسائل کفاف تولید ما را نمی‌کند و باید خوراک دام از خارج خریداری کنم که 70 درصد خوراک مرغ کشور از طریق واردات تأمین می‌شود.

وی گفت: من کارم را با دیپلم شروع کردم، اکنون لیسانس مدیریت بازرگانی دارم و حدود 30 سال تخصصی در صنعت مرغداری کار می‌کنم و حتی خانوادگی در کار تولید هستیم که هم‌اکنون پسرم نیز دامپزشک شده است.

وی در مورد مقام‌های خود گفت: 10 بار در سطح کشور مرغدار نمونه، کارخانه‌دار نمونه، واحد جوجه‌کشی نمونه، تولید مرغ گوشتی نمونه، مرغ مادر نمونه انتخاب شدم. همچنین در سال 85 از طرف وزارت کار به عنوان کارآفرین نمونه ملی و سال 87 مدیر نمونه ملی شدم و در سال 2004 از طرف کمپانی راس انگلیس به عنوان بهترین پرورش‌دهنده نژاد راس در دنیا شناخته شدم.

سواری گفت: همچنین کشتارگاه صنعتی مرغ به ظرفیت 2 هزار قطعه در ساعت احداث کردم و نیز رئیس هیأت مدیره شرکت هماهنگی کارخانه‌های خوراک دام طیور و مکمل کشور هستم و نایب رئیس انجمن کارخانه‌های خوراک دام و طیور و مکمل کشور نیز هستم.

* تولید در مرز بهترین دلیل امنیت

کارآفرین برتر کشور در مورد اینکه منطقه مهاباد با توجه به مرزنشینی و نژاد کردی و نیز مذهب اهل سنت از نظر سرمایه‌گذاری چه اهمیتی دارد، گفت: تولید در این منطقه مرزی بهترین نشانه و عامل امنیت است و اشتغال خودش امنیت می‌آورد. اگر در یک جایی بیکاری باشد، خود به خود ناامن می‌شود تا چه برسد به مهاباد، بنابراین اگر برای یک فرد شغل آبرومند ایجاد کنیم، این بهترین امنیت است.

وی در مورد اینکه آیا فقط از کارگران بومی در واحدهای تولیدی استفاده می‌کند، گفت: تمام ایران سرای من است و کرد و ترک ندارد، هم از کارگران بومی و هم غیربومی اسفاده می‌کنم. هر کس که تخصص داشته باشد از او استفاده می‌کنیم. در حال حاضر کارگرانی از ارومیه، تهران، خوی، زنجان و خود مهاباد دارم که در واحدها کار می‌کنند.

* هیچ تولید کننده توان تامین سود ۲۱ درصدی بانک را ندارد

سواری در مورد سرمایه در گردش به عنوان یک مشکل در بنگاه‌ها گفت: سرمایه در گردش با نرخ 21 تا 25 درصد کمکی به تولید نمی‌کند چون هیچ رشته تولیدی چنین سودی ندارد و هیچ کار اقتصادی در ایران 21 درصد در سال سود نمی‌کند. من خودم از سرمایه شخصی استفاده می‌کنم، اما گاهی که ضرر می‌کنیم مانند سال جاری ناچار به سمت تسهیلات بانکی می رویم. در همه دنیا تسهیلات بین 1 تا 4 درصد است و ما حاضریم 10 درصد هم بدهیم، اما مشکل تولید به نقدینگی باید برطرف شود.

سواری در مورد مشکل امسال گفت: عرضه مرغ زیاد و تقاضا کم بود، با توجه به مجوزهای قبلی و جوجه‌ریزی قبل، تولید زیاد شده و از طرفی کشش بازار کاهش یافته و صادرات مرغ نیز، بنابراین مشتری برای مرغ کم شده است و مشکل ایجاد شده است.

این کارآفرین در مورد مالیات گفت: چون ما در بخش کشاورزی فعلایت می‌کنیم، عملاً این بخش از مالیات معاف است، اما یکسری از ممیزان مالیاتی برخی از دفاتر ما را رد می‌کنند و مالیات علی‌الرأس بر آنها می‌بندند و مالیات سنگینی مثلاً سالی 50 تا 60 میلیون تومان هم داده‌اند.

وی با بیان اینکه صنعت مرغداری چون با موجودی زنده سر و کار دارد، بنابراین تلفات هم دارد، گفت: در هیچ جای دنیا تولیدی که تلفات دارد مالیات نمی‌گیرند.

*ضریب تبدیل دان به گوشت ۱.۷ کیلو

سواری در مورد بهره‌وری و ضریب تبدیل گفت: ضریب تبدیل دام به گوشت مرغ از 2.3 و 2.4 به 1.7 کاهش یافته یعنی در ازای مصرف یک کیلو و 700 گرم دان مرغ، یک کیلو گوشت مرغ تولید می‌کنیم. همچنین تلفات از 10 و 12 درصد به 3 درصد کاهش یافته است.

این مرغدار نمونه گفت: در شرکت کیوان مرغ پرطلای مهاباد، مرغ سبز بدون آنتی‌بیوتیک و هیچ دارو تولید می‌شود که پروانه پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک از اداره دامپزشکی استان آذربایجان غربی دریافت کرده‌ایم که بدین وسیله از مدیرکل دامپزشکی استان و ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان تشکر می‌کنم.
(چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۴) ۰۹:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها