چهارشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۸
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۶۰۲۱۴
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس تغذیه و سلامتی

کمبود روی یکی از شایع ترین بیماریهای ناشی از سوء تغذیه

کمبود روی باعث کاهش تولید و یا ناقص شدن این آنزیم ها می شود لذا اختلالات مربوط به عدم کارایی آنها ایجاد می شود.

 به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی خراسان شمالی،مهندس نقابی کارشناس تغذیه در این خصوص اظهار داشت: عنصر روی یکی از عناصر بسیار مهم بدن می باشد که در ساختمان بیش از 300 آنزیم حیاتی مانند آنزیم های کبدی، آنزیم های سیستم ایمنی ، سیستم تقسیم سلولی و آنزیم های شرکت کننده در تولید هورمونهای تیروئید، استخوانی، جنسی، و ... دخالت دارد. کمبود روی باعث کاهش تولید و یا ناقص شدن این آنزیمها می گردد لذا اختلالات مربوط به عدم کارایی آنها ایجاد می شود.
نقابی در ادامه بیان کرد: کوتاهی قد، عدم سلامت پوست، اختلالات سیستم عصبی، عدم مقاومت بدن در مقابل بیماریها، اختلالات جنسی (تاخیر در بلوغ جنسی)، اختلالات استخوانی، دیابت، ریزش مو، تاخیر در بهبود زخمها و بعضی بیماریهای دیگر از موارد کمبود روی می باشد. مواد غذایی پر پروتئین مانند انواع گوشت، حبوبات، لبنیات و همچنین نان سبوس دار و مغز دانه ها بهترین منابع غذایی روی می باشد. معمولاً جذب روی از منابع غذایی حیوانی بسیار بیشتر از منابع غذایی گیاهی می باشد. نیاز روزانه یک فرد بالغ به روی در مردان 15 میلی گرم و در زنان 12 میلی گرم می باشد. مواد غذایی سرشار از روی (در 100 گرم ماده غذایی) عبارتند از جگر گوساله (9 میلی گرم)، گوشت گاو (6میلی گرم)، عدس (5/5 میلی گرم)، نان کامل (5 میلی گرم)، زرده تخم مرغ (4 میلی گرم)
 وی در پایان گفت: کمبود روی یکی از شایع ترین بیماریهای ناشی از سوء تغذیه می باشد که با توجه به جدول فوق می توان با استفاده از منابع ارزان و در دسترس کمبود آن را جبران کرد. فیتات موجود در سبوس گندم می تواند باعث کاهش جذب روی در دستگاه گوارش گردد که استفاده از مواد غذایی پر پروتئین و سویا و همچنین عمل آوری خمیر نانوایي توسط خمیر ترش قبل از پخت نان باعث تخریب فیتات می شود.
(چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴) ۱۳:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها