چهارشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۳
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۶۰۲۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

مسال 1.8 میلیون تن برنج تولید می‌شود

مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش 40 درصدی سطح زیر کشت برنج در استان‌های غیرشمالی، گفت: امسال حدود یک میلیون و 800 هزار تن برنج در کشور تولید می‌شود.

کاوه خاکسار مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی  گفت: سطح زیر کشت برنج کشور حدود 560 هزار هکتار است که 238 هزار هکتار آن گیلان و 210 هزار هکتار آن هم در مازندران است.

وی افزود: در سطح 28 هزار و 800 هکتار از اراضی شالی استان مازندران کشت مجدد انجام می‌شود اما در گیلان کشت مجدد صورت نمی‌گیرد.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: همچنین در سطح 35 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان و 37 هزار و 800 هکتار از شالیزارهای مازندران رتون برنج خواهیم داشت.

خاکسار با بیان اینکه تاکنون برداشت برنج در بیش از 217 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان گیلان انجام شده، گفت: از این مقدار حدود 147 هزار و 622 هکتار به صورت مکانیزه و 69 هزار و 478 هزار هکتار هم به صورت سنتی برداشت شده است.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: برداشت برنج تاکنون در سطح 157 هزار و 757 هکتار از اراضی استان مازندران به پایان رسیده و از این مقدار 129 هزار و 900 هکتار به صورت مکانیزه و 27 هزار و 886 هکتار هم به صورت سنتی انجام شده است.

وی با بیان اینکه برداشت مکانیزه هزینه تولید را کاهش می‌دهد، افزود: امیدواریم تا دو سال آینده کل برداشت برنج در شالیزارها به صورت مکانیزه انجام شود.

خاکسار گفت: سال گذشته حدود یک میلیون و 650 هزار تن برنج در کشور تولید شد اما براساس برآوردها پیش‌بینی می‌شود امسال 100 الی 150 هزار تن تولید نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی در مورد وضعیت بازار برنج اظهار داشت: بطور دائم قیمت‌ها رصد می‌شود و تاکنون کاهش قیمت زیادی مشاهده نشده است.

وی افزود:در صورت روند کاهشی قیمت، اگر لازم باشد وزارت جهاد کشاورزی طرح خرید توافقی برنج را که سال گذشته به اجرا درآمد دوباره اجرایی می‌کند.

خاکسار در زمینه کاهش مصرف آب در تولید برنج گفت: مؤسسه تحقیقات برنج روی کشت تناوبی برنج کار می‌کند و در این رابطه هم به موفقیت‌ها‌یی رسیده است.

وی افزود: برای کاهش مصرف آب تکیه وزارتخانه بر روی استفاده از ارقام مقاوم‌تر به خشکی بوده و توصیه ما به کشاورزان استفاده از ارقام زودرس با مصرف آب کمتر است.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به تولید یک رقم جدید برنج با عنوان گیلانه توسط موسسه تحقیقات برنج، گفت: این رقم هنوز به طور رسمی معرفی نشده اما عملکرد آن در هر هکتار یک الی 1.5 تن نسبت به برنج‌های معمولی بالاتر است و چند روز زودتر می‌رسد.

وی افزود: در حال حاضر کارایی مصرف آب در استان‌های غیرشمالی بسیار پایین است، اما کارایی آن در استان‌هایی مثل گیلان و مازندران حدود 350 گرم است که امیدواریم به حد متوسط جهانی که حدود 500 گرم است برسد.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود ملوان‌ها سالانه مجاز هستند که 6 بار و هر بار به میزان 7کیلوگرم برنج به کشور وارد کنند، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم ولی قطعا این مطلب را پیگیری می‌کنم.

خاکسار با بیان اینکه واردات برنج نیاز کشور است، تصریح کرد: در حال حاضر واردات برنج تا زمان برداشت محصول ممنوع است، ضمن اینکه واردات برنج باید کاملا مدیریت شده باشد تا به تولید داخل لطمه نزند.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی گفت: امسال سطح زیر کشت برنج در استان‌های غیرشمالی 35 تا 40 درصد کاهش داشته و امیدواریم کشت این محصول به حداقل ممکن برسد.

فارس

(چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴) ۱۳:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها