چهارشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۰۱۹۶
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشاورزان خراسان‌شمالی ناامید از فروش گوجه‌فرنگی

برخی سال‌ها اگر شرایط بارندگی در خراسان‌شمالی خوب باشد، میزان تولید گوجه فرنگی افزایش می یابد اما اگر شرایط بارندگی مساعد نباشد میزان تولید کاهش می‌یابد اما چیزی که بیش از همه کشاورزان استان را رنج می‌دهد قیمت فروش محصول است زیرا همیشه ضرر می‌دهند و هیچ گاه به سود واقعی خود نمی‌رسند.

امسال نیز مستثناء از سال‌های دیگر نبوده و قیمت خرید این محصول، از کشاورزان به صورت چشم گیری افت کرده به طوریکه کشاورزان حتی در برداشت و یا حمل آنها به کارخانه و یا میدان بار را بی‌تمایل کرده است.

مجرد، یکی از کشاورزان خراسان شمالی که گوجه فرنگی کشت کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، اظهار کرد: حدود چند هفته گذشته مقداری از گوجه فرنگی‌های کشت شده را به مقصد کارخانه رب بارگیری کردم که هر کیلوگرم گوجه فرنگی با قیمت 260 تومان خریداری شد، اما حدود هفت روز گذشته مقداری گوجه فرهنگی دیگر که دست چین نیز شده بود به میدان میوه و تره بار فرستادم اما تا دیروز هنوز به فروش نرفته بود.

وی ادامه داد: انتظار داشتیم تا حداقل این گوجه‌فرنگی‌های دست چین شده کیلویی 500 تا 600 تومان به فروش برسد اما به من گفته شده شاید کارخانه بیایید و این گوجه‌ها را با قیمت 200 تومان خریداری کند.

یکی دیگر از کشاورزانی که گوجه فرنگی کاشته است، با اشاره به اینکه کشاورز همیشه ضرر می‌دهد، اظهار کرد: در زمان حمل گوجه‌فرنگی، باید یک مرتبه کرایه حمل برای انتقال آن از روی زمین به روستا که مبلغ آن حدود 20هزار تومان است پرداخت شود و یک مرتبه نیز از روستا به مقصد کارخانه و یا میدان تره‌بار که مبلغ آن 40 هزار تومان است پرداخت شود. علاوه بر آن بابت هر 1000 مترمربع زمین زیر کشت گوجه فرنگی باید یک قوطی بذر که مبلغ آن 70هزار تومان است و یک کیسه کود که هزینه آن 50هزار تومان است خریداری شود.

وی تصریح کرد: هزینه کارگر، روزی 25 هزار تومان و خرید یک جعبه نیز 1500 تومان است که تمامی آن را باید کشاورز پرداخت کند این درحالیست که در زمان فروش محصول، مورد هیچ حمایتی قرار نمی‌گیرد و مجبور است هر کیلوگرم گوجه فرنگی دست چین شده را با قیمت 200 تومان بفروشد.

مجرد تاکید کرد: نکته دردآور آنجاست که زمانی می‌خواهیم یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی را از مغازه خریداری کنیم باید 1300 تومان پرداخت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کمبود آب، بارندگی و کارگر در زمان برداشت محصول از دیگر مشکلاتی است که سختی تولید را دو چندان می‌کند.

مجید تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه موضوع بازار و فروش محصول یکی از بحث‌های مهم اقتصادی است، اظهار کرد: کشاورز باید قبل از کشت محصول وضعیت بازار را مورد توجه قرار دهد، محصولی که در سال پیشین خود از وضعیت خوبی برخوردار بوده در سال بعد از آن نیز از بازار خوبی برخوردار است.

وی با بیان اینکه سطح زیرکشت گوجه فرنگی در استان 3800 هکتار و میزان تولید آن 120 هزار تن است، افزود: از این مقدار حدود 60 تا 70 هزار تن مازاد است و باید صادر شود. پنج کارخانه رب در استان وجود دارد که از این تعداد فقط 2 کارخانه فعال هستند. ظرفیت این دو کارخانه نیز فقط حدود 10 هزار تن است

تشکری اظهار کرد: باید محصول به سایر استان‌ها همچون گلستان و خراسان رضوی صادر شود اما هم اکنون زمان برداشت محصول آنها نیز است به همین دلیل در استان به مشکل برخورد می‌کنیم. هر چه قدر هوا رو به سردی می رود قیمت گوجه فرنگی نیز افزایش می‌یابد. کارخانه رب در روز گذشته، رب را با قیمت 300 تومان از کشاورز خریداری کرده بود.

این مقام مسئول تاکید کرد: به منظور جلوگیری از این مشکل باید سطح زیر کشت این محصول کاهش یابد و کشاورز به سوی کشت محصولات اقتصادی همچون چغندرقند و پنبه گام بردارد.

(چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴) ۱۰:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها