چهارشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ / ۰۹:۵۸
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۶۰۱۸۱
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس تغذیه و سلامتی

بیش از 50 درصد مردم از کمبود ویتامین ها رنج می برند

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: بیش از 50 درصد جامعه ما از کمبود ویتامین ها، 25 درصد از ناامنی غذایی و 20 درصد از کمبود انرژی رنج می برند.

محمدعلی باغستانی روز سه شنبه در ششمین همایش علوم علف های هرز ایران در بیرجند افزود: از سال 81 تا 91 شیوع کمبود ویتامین ها در کشور ما شش برابر شده که این کمبود در زنان باردار 91 درصد و در نوجوانان بیش از 76 درصد در برخی از استانهاست. 
وی یادآور شد: با وجود کمبود ویتامین ها در بین مردم اما مصرف میوه و سبزیجات در ایران از وضعیت خوبی برخوردار نیست.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید محصول سالم یک وظیفه برای همه است افزود: محصول تولید شده باید از کیفیت لازم برخوردار و در دسترس همگان باشد.
رییس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به توزیع غذا یا منابع غذایی در ایران گفت: بررسی وضعیت موجود نشان می دهد که غذای مکفی در ایران نیست و عدالت توزیع مواد غذایی ما مورد بحث می باشد که راهکار آن افزایش تولید مواد غذایی است.
وی با اشاره به اینکه در دنیا 840 میلیون نفر از گرسنگی رنج می برند ادامه داد: کشورهای عضو فائو تعهد کرده بودند تا سال 2015 تعداد گرسنگان را به نصف کاهش دهند اما روند 10 ساله نشان می دهد این مهم محقق نشده است.
باغستانی، با اشاره به اینکه پدیده بیابانزایی در ایران یکی از تهدیدات محسوب می شود گفت: به علت تغییر اقلیم آب و خاک را از دست می دهیم.
وی با اشاره به اینکه افزایش تعداد نسل آفات در ایران و وابستگی به علف کش ها زیاد شده است افزود: بدین علت مقاومت در گیاهان و بیماری ها شکسته شده و حشراتی که ناقل بیماری ها و حامل بیماری های ویروسی هستند در کشور افزایش یافته است. 
رییس سامان حفظ نباتات کشور، با اشاره به اینکه 76 درصد مرگ و میر ها در دنیا به علت بیماری های غیر ویروسی و واگیردار است گفت: سه چهارم بیماری های غیر واگیردار مانند سرطان، دیابت، معده، قلبی و عروقی در کشورهای در حال توسعه وجود دارد که بالا ترین مرگ و میر در ایران مربوط به بیماری های قلبی و عروقی و سرطان است. 
رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه 20 عامل سرطانی در دنیا غذای ناسالم است، افزود: سرطان معده بدلیل استفاده بیش از حد از سمومی موجود در مواد غذایی ایجاد می شود. 
باغستانی اظهار کرد: سوء تغدیه ها عامل بعدی مرگ و میرهاست که از سنین کودکی شروع می شود و در ایران هم این موضوع در حد بالایی وجود دارد.
وی با بیان اینکه سالانه 25 هزار تن سم در ایران مصرف می شود گفت: در ایران یک هزار و 906 آفات کش به ثبت رسیده که از تنوع زیاد برخوردار است و کشاورزان هم به علت قیمت کم اقدام به استفاده از آفت کش ها برای محصولات خود می کنند.

وی با اشاره به اینکه باید پلی بین بین علف های هرز و بحث کلان گیاه پزشکی کشور ایجاد شود افزود: در حوزه تحقیق در دانشگاه و بخش کشاورزی تنها موردی که دارای اهمیت می باشد تامین امنیت غذایی است. 

ایرنا

(چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴) ۰۹:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها