دوشنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۳:۱۳
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۶۰۱۲۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

حذف گروه نان از برنامه غذایی باعث سوتغذیه می شود

افرادی که به دنبال کاهش وزن و لاغر شدن هستند به هیچ وجه نباید گروه نان را از برنامه غذایی خود حذف کنند زیرا با حذف این مواد دچار سوء تغذیه می‌شوند.

بی شک حذف مواد نشاسته‌ای به‌ ویژه نان و برنج از برنامه غذایی با تصور کاهش وزن و لاغر شدن، کاملا باور اشتباهی است به طوریکه حذف این مواد مفید از برنامه غذایی باعث می‌شود شخص احساس گرسنگی مداوم کند و به خوردن تنقلات روی آورد، همچنین با توجه به اینکه این مواد بسیار پرکالری، است شخص با خوردن این مواد احساس سیری نمی‌ کند بنابراین باعث پرخوری شده و در نتیجه باعث چاقی می‌شود.
کارشناسان تغذیه بر این باورند افرادی که به دنبال کاهش وزن و لاغر شدن هستند به هیچ وجه نباید گروه نان را از برنامه غذایی خود حذف کنند زیرا با حذف این مواد دچار سوء تغذیه می‌شوند.
همچنین این کارشناسان معتقدند نان‌های سبوس‌دار باعث ثابت نگه داشتن قندخون در افراد می شود که نتیجه آن احساس سیری طولانی مدت است و این امر از ابتلا به چاقی و اضافه وزن پیشگیری می‌کند. از سویی دیگر سبوس موجود در این نان‌ها باعث تامین شدن برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است که از سو تغذیه نیز جلوگیری می‌کنند.
 البته ناگفته نماند که کیفیت نان به نوع آرد بستگی دارد و در صنعت نان، آرد گندم به چهار روش مختلف تولید و مصرف می‌شود. آرد کامل، آرد خبازی، آرد ستاره و آرد نول.
آرد کامل در تهیه نان سنگک و محصولات سبوسدار به کار می‌رود و نوعی است که پوسته گندم در زمان آسیاب‌شدن از دانه جدا نمی‌شود و بالا‌ترین ارزش غذایی را دارد.
آرد خبازی که در نان لواش و تافتون به کار می‌رود سبوس کمتری داشته و آرد ستاره که در تهیه بربری و نان‌های فانتزی مصرف می‌شود از نظر میزان سبوس در مقام سوم قرار دارد. آرد نول هم در تهیه انواع شیرینی‌ها و کیک استفاده می‌شود و پایین‌ترين میزان سبوس را به خود اختصاص داده و ارزش تغذیه‌ای پایینی دارد.
همچنین باید تاکید شود که با توجه به اینکه تمام آردهای توزیعی در کشور بین 15 تا 20 درصد سبوس‌گیری می‌شود، برخی تولیدکنندگان، آرد یا خمیر نان را با افزودن مقادیر مشخصی آرد سویا، پودر آب پنیر، سبوس و برخی ویتامین‌ها غنی می‌کنند تا علاوه بر جبران فقر غذایی نان از ایجاد سوء تغذیه، کم خونی، پوکی استخوان و غیره نیز در جامعه جلوگیری شود .
در میان خانواده‌ها بسیار دیده می‌شود افرادی که قصد لاغری دارند، برای پرهیز از خوردن هله‌هوله از نان‌های خشک مغزدار، نان سوخاری، نان‌های خشکی که طعم زیره، شوید و زنجفیل دارد یا نان خشکی همچون نان اسکو که مانند لواش مسطح است، استفاده می‌کنند.
به این گمان که این نان‌ها به جهت ترد و نازک‌بودن کالری کمتری داشته و از همه مهم‌تر جلوی اشت‌هایشان را می‌گیرد، اما واقعیت این است که 100 گرم نان خشک در مقایسه با 100 گرم نان تازه کالری بیشتری دارد. چرا؟ چون نان خشک حاوی آرد است، ولی نان تازه ترکیبی از آرد و آب است. از سویی نان خشک به دلیل کم حجم بودن به میزان بیشتری خورده می‌شود.
موضوع دیگر آنکه مغز‌ها و دانه‌هایی چون تخمه آفتابگردان، کنجد و شاهدانه که روی نان‌های خشک مغزدار قرار گرفته، بسیار پر روغن بوده و کالری هر گرم آن با کالری روغن معمولی و حیوانی برابری می‌کند و چند برابر نان‌های معمولی چاق‌کننده است. در مورد نان سوخاری هم، این فرآورده حاوی ترکیباتی چون آرد، روغن، شکر، شیرخشک و تخم‌مرغ است و در مقایسه با انواع نان‌های حجیم پرکالری‌تر است.

در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که با وجود آنکه مصرف نان، برنج و سایر مواد نشاسته‌ای در برنامه غذایی روزانه همه افراد ضروری است اما به‌هیچ وجه نباید در مصرف این گروه غذایی زیاده روی کرد زیرا باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود.

 

 

نویسنده: حسین عبدالعزیزی- کارشناس بهداشت مواد غذایی
(دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴) ۱۳:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها