دوشنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۱:۵۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۰۱۲۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

خوراک دام و طیور ارزان می‌شود

دبیر انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان از کاهش قیمت خوراک دام و طیور و بهبود کیفیت تولید تا پایان سال خبر داد.

پیمان ذوالفقاریان  در مورد اختلاف خوراک دام و طیور و آبزیان در ایران با نرخ‌های جهانی اظهار کرد: تفاوت موجود به دلیل عوامل مختلف از جمله تحریم است و در زمینه نهاده‌ها، تکنولوژی تولید و کارشناسی در کشور تفاوت و کمبودی نسبت به خارج وجود ندارد اما مسائلی چون تحریم، تعرفه‌ها و مالیات روی قیمت تمام شده تاثیر منفی دارد در حالی که در سایر کشور‌ها تعرفه و مالیات به نفع تولید است.

وی افزود: در شرایط مشابه بین تولید خوراک طیور و آبزیان با کشورهای خارجی تفاوتی وجود ندارد اما در ایران حاشیه‌هایی چون نوسانات نرخ ارز بر قیمت تمام شده تولید تاثیر‌گذار است البته نوسان قیمت ارز به شدت در حال کاهش است و می‌توان گفت که به شرایط ثبات وارد می‌شویم.

دبیر انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان با تاکید بر این‌که در شرایط تحریم خرید مواد اولیه حدود 20 درصد برایمان گران‌تر تمام می‌شد که این مساله نیز روی قیمت خوراک تاثیر‌گذار است لذا در صورتی که از شرایط تحریم خارج شویم قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

ذوالفقاریان با انتقاد از نبود مشوق در زمینه‌ تولید گفت: در کشورهای خارجی تولید‌کننده از حمایت صادراتی برخوردار است، در حالی که ما نه تنها مشوقی نداریم بلکه برای دریافتبهای صادرات با مشکل مواجه هستیم. در حال حاضر ماهیت و ساختار تولید به گونه‌ای است که مشکلی در رقابت نداریم اما هزینه‌های بالا باعث افزایش قیمت تمام شده محصول شده است.

وی ضمن اعلام کاهش قیمت خوراک دام و طیور در نیمه دوم سال اظهار کرد: اگر انتقال ارز با هزینه کمتری صورت گیرد و هزینه‌های حاشیه‌ای نداشته باشیم با کاهش قیمت مواجه هستیم. از سوی دیگر قیمت‌های جهانی نیز روند کاهشی دارند و تاثیر این موضوع از اکنون دیده می‌شود؛ لذا در شش ماهه دوم سال کاهش قیمت خوراک خواهیم داشت و حذف تحریم‌ها نیز تاثیر‌گذار است.

دبیر انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به هدف ایران برای تبدیل شدن به مرکز تولید خوراک دام، طیور و آبزیان در منطقه، تلاش می‌کنیم کیفیت را بهبود بخشیم و قیمت‌ها را کاهش دهیم. در حال حاضر به طور متوسط سالانه هفت میلیون تن خوراک دام، طیور و آبزیان تولید می‌شود که انتظار می‌رود تا پایان سال 20 درصد به میزان تولید افزوده شود.

 

ایسنا

 

 

(دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴) ۱۱:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها