دوشنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۰:۲۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۰۱۱۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

پیشنهاد همکاری مالزیایی ها در صنعت غذای حلال

یک هیات تجاری مالزیایی فعال در بخش صنایع غذایی به همراه سفیر مالزی در ایران، روز گذشته با رئیس اتاق بازرگانی تهران دیدار کردند.

 در این دیدار اعضای هیات مالزیایی‌ تاکید کردند تمایل دارند روابط دوجانبه تجاری با ایران را توسعه دهند. مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این دیدار عنوان کرد: مالزی همواره به‌عنوان یک مقصد گردشگری برای گردشگران ایرانی مطرح بوده و سالانه تعداد قابل‌توجهی از ایرانیان به مالزی سفر می‌کنند.


وی گفت: در حالی که فرصت‌های زیادی برای توسعه روابط دو کشور در سال‌های گذشته وجود داشت، تحریم‌این بخت را از دو کشور گرفت و روابط دو کشور رو به کاهش گذاشت.


با این همه اکنون امیدواریم که روابط دو کشور دوباره رو به رشد حرکت کند و بتوانیم از ظرفیت‌های فراوانی که در دو کشور وجود دارد برای توسعه روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای سود ببریم.


رئیس اتاق تهران همچنین با برشمردن نقاط قوت صنایع غذایی ایران توضیح داد: صنعت غذا در ایران، صنعتی پیشرو و بسیار فعال است که با استفاده از مواد اولیه خوب و تکنولوژی پیشرفته در بازارهای صادراتی قدرتمند ظاهر شده است.


فعالان صنایع غذایی ایران و مالزی می‌توانند همکاری‌های موفقی در زمینه تبادل مواد اولیه و کالاهای تولیدشده نهایی داشته باشند.


در ادامه این نشست، سفیر مالزی در تهران با اشاره به توافق ایران و کشورهای 1+5 از تکاپوی فعالان اقتصادی مالزی برای حضور در ایران خبر داد و گفت: هیات‌های تجاری دیگری در حال برنامه‌ریزی برای سفر به ایران و بررسی وضعیت اقتصاد ایران هستند و برای نمونه به زودی هیاتی که در زمینه صنعت چوب فعالیت دارد به ایران سفر خواهد کرد.
 
نوشیروان زین‌العابدین عنوان کرد: مالزیایی‌ها به‌خوبی به این مساله واقف هستند که ایران نمی‌خواهد صرفا واردکننده باشد و به همین جهت در کنار توسعه روابط تجاری بین دو کشور، همکاری و مشارکت جهت حضور در دیگر بازارها نیز مدنظر قرار گرفته است.


زین‌العابدین گفت: هدف ما این است که در تولید غذای حلال برای مسلمانان در اقصی نقاط دنیا پیشرو باشیم و کاری کنیم که کشورهای اسلامی خود دارای صنعت غذا باشند. معتقدیم که می‌توانیم با همکاری ایران، تقاضا برای غذای حلال در جامعه مسلمانان در سرتاسر دنیا را پاسخ دهیم. وی ابراز امیدواری کرد در دوران پس از توافق ایران و غرب و تسهیل تجارت، دو کشور بزرگ اسلامی ایران و مالزی بتوانند در مبادلات کالا و خدمات و انتقال تکنولوژی صنعتی مشارکت و همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند.


همچنین کاوه زرگران، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، با اشاره به واردات 450 هزار تنی روغن پالم از مالزی به کشور گفت: مالزی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روغن پالم در دنیا است که موارد استفاده فراوانی دارد؛ اما به‌دلیل اینکه اشباع بالایی دارد در صنایع روغن خوراکی در کشور ما استفاده نمی‌شود.

زرگران واردات اصلی ایران در حوزه صنایع غذایی از مالزی را روغن پالم عنوان کرد و از کشمش، خرما و پسته به‌عنوان عمده اقلام صادراتی ایران به این کشور یاد کرد.

 


 اتاق بازرگانی
(دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴) ۱۰:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها