دوشنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۲
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۶۰۱۰۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم

ایران تنها تولیدکننده چای ارگانیگ در دنیا

رئیس سازمان چای بیان کرد: چای داخل به سبب عدم استفاده سموم بیشتر مورد توجه قرار گرفته است به گونه ای که در سال جاری این محصول 100درصد به فروش رفته است.

چای ایرانی یکی از بهترین چای های جهان از نظر طعم، رنگ نسبت به چای های وارداتی آغشته به رنگ و اسانس است که با فرهنگ سازی، تبلیغات و تعهدات ایرانی می‌توان از چایکاران خود حمایت داشته باشیم.

در واقع سالانه حدود 110 هزار تن چای در کشور مصرف می شود که در سال گذشته تنها توانستیم 14.600تن تولید داشته باشیم که خوشبختانه در سال جاری با نزولات بارش و لطف الهی، تلاش چایکاران و انجام عملیات ذراعی تا به امروز 15.800 تن چای خشک تولید کردیم که در مقایسه با سال گذشته 14 درصد رشد داشته که امیدوارم تا پایان برداشت تولید این محصول به 20 هزار تن برسد.

از سویی سالانه 90 الی 95 هزارتن چای به ارزش 475 میلیون دلار به صورت رسمی و قاچاق وارد کشورشده است که امیدوارم با اقدامات حمایتی از جمله افزایش خرید تضمینی برگ سبز چای، تشکیل صندوق حمایت از توسعه چای کشور و گسترش طرح به ذراعی بتوانیم شاهد افزایش تولید محصول باشیم.

بنا بر این گزارش؛ صادرات چای در دو گروه چای سفید با قیمت یک میلیون تومان به کشورهای اروپایی صورت می گیرد که ترکیبات آن با چای متعارف متفاوت است و در گروه دوم 3000 الی 4000 هزار تن چای ضعیف سالیانه به کشورهای آسیای میانه صادر می شود که همواره
استقبال مردم به چای داخل به سبب عدم استفاده چایکاران از سموم بیشتر شده به گونه ای که در سال جاری کارخانه های چای تولیدی محصولی برای عرضه ندارند.

در این راستا محمد ولی روزبهان رئیس سازمان چای در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص اظهار داشت: در سال گذشته تنها توانستیم 14.600 تن چای تولید کنیم که خوشبختانه در سال جاری با نزولات بارش و لطف الهی،تلاش چایکاران وانجام عملیات به ذراعی تا به امروز 15.800 تن چای خشک تولید ردیم که در مقایسه با سال گذشته 14 درصد رشد داشته است.

وی افزود:سال گذشته حدود 3000 هزار هکتارباغ چای به 20هزار هکتار باغ فعال اضافه شده وبدیهی است که این باغات می تواند 15000 هزارتن برگ سبز چای  و 3000 هزار تن چای خشک تولیدکنند.    

رئیس سازمان چای خاطر نشان کرد: چای داخل به سبب عدم استفاده سموم بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته است به گونه در سال جاری کارخانه چای محصولی برای عرضه ندارند.

وی بیان کرد: چای به عنوان محصول استراتژیک جایگزینی برای خود ندارد به همین خاطر باید از واردات بی رویه که منجر به از بین رفتن باغات چای، تخریب محیط زیست وکاهش نفوذ آب های زیرزمینی است جلوگیری کرد.

رئیس سازمان چای تصریح کرد: در واقع حمایت سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور، افزایش بهای خرید تضمینی، تشکیل صندوق توسعه چای و ممانعت از عرضه چای سنواتی در داخل مسبب امید در چایکاران شده و از سویی مرکز تحقیقاتی با اقدامات مناسب به دنبال تولید اقتصادی برای کشاورزان است.

براساس این گزارش؛ چای ایرانی تنها چای ارگانیگ در جهان است که این امر مورد استقبال وتوجه مردم قرار گرفته به گونه ای که در سال جاری این محصول 100درصد به فروش رفته است واز سویی افزایش نرخ خرید تضمینی، تشکیل صندوق حمایت از توسعه چای کشور منجر به افزایش محصول وانگیزه چایکاران شده است.

 

باشگاه خبرنگاران

(دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴) ۰۹:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها