یکشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۰:۲۸
سرویس : رستوران ها و کافه
کد خبر : ۶۰۰۹۲
گزارشگر : ۱۰۲۵
سرویس رستوران ها و کافه

نـان داغ درآمـد داغ

با وجود این همه فست فود و غذاهای مدرن هنوز هم چلوکباب یکی از غذاهای محبوب بین ایرانی‌هاست.

تقریبا در جغرافیای هر محله‌ای می‌توان حداقل یک کبابی پیدا کرد. اکثر مرد‌های ایرانی هم تجربه کباب درست کردن را دارند. به هر حال محبوبیت این غذا میان ما ایرانی‌ها باعث شده که کبابی به یکی از شغل‌های پردرآمد تبدیل شود. شما هم می‌توانید صاحب یک کبابی باشید و از درآمدی بالا برخوردار شوید اما باید فوت و فن کار را بدانید و در ضمن چرتکه بیندازید که یک کبابی، چقدر خرج روی دست‌تان می‌گذارد. اینجا به کمک علی رشیدی، یکی از کبابی‌های قدیمی پایتخت، اطلاعات مختصر و مفیدی را برای راه‌اندازی یک کبابی، جمع‌ و جور کرده‌ایم. فقط یادتان باشد ما در این گزارش هزینه خود مغازه را درنظر نگرفته‌‌ایم و باقی حساب و کتاب‌های راه‌اندازی یک کبابی را بیان کرده‌ایم.

 

مکان کبابی

شلوغی‌های دوست داشتنی!

مسلما تراکم جمعیت یک محله، رابطه مستقیم و تعداد کبابی‌های یک محله رابطه معکوس با درآمد کبابی شما دارد. هرچقدر هم بافت اطراف کبابی تجاری‌تر باشد درآمدتان بیشتر است. هزینه جا هم که قابل پیش‌بینی نیست. مغازه را، هم می‌توان اجاره کرد و هم خرید. انتخاب منطقه و محله هم بستگی مستقیم به وضعیت ته جیب‌تان دارد. فقط یادتان باشد حداقل مساحت مورد نیاز برای تاسیس یک کبابی ۲۵ مترمربع است اما شما می‌توانید این متراژ را افزایش دهید. حتی می‌توانید سالن غذاخوری هم به کبابی اضافه کنید که این باعث افزایش درآمدتان می‌شود. داشتن سالن غذاخوری به کبابی‌تان حالت رستوران هم می‌دهد. البته باز هم همه اینها بستگی به جغرافیای کبابی‌تان دارد.

 

تجهیزات مورد نیاز

از باربیکیو تا سیخ و دیگ و یخچال

هزینه اولیه که برای خرید باربیکیو، یخچال، سیخ و دیگ‌‌های بزرگ، میز و صندلی برای سالن غذاخوری و وسایل مورد نیاز دیگر باید خرج کنید حداقل ۲۰ میلیون تومان می‌شود. البته دکور داخل کبابی که از موارد مهم و تأثیرگذار بر درآمد کبابی است هزینه‌ای جداگانه دارد. هرچه داخل کبابی دکور و طراحی زیباتری داشته باشد مشتریان بیشتری جذب می‌شوند. اگر در کبابی‌تان سالن غذاخوری دارید، میز، صندلی و بوفه مناسب و متناسب با فضا را در رستوران قرار دهید. فضای کافی بین صندلی‌ها و میز ایجاد کنید تا ویلچر یا کالسکه راحت قابل عبور باشد.

 

مواداولیه مورد نیاز

مواد خوراکی به میزان لازم

مسلما هرچقدر گوشت‌ کبابی‌تان تازه‌تر باشد کیفیت غذایتان بهتر است و درآمدتان هم بیشتر. کبابی‌های بزرگ معمولا خودشان کشتار دارند و از گوشت تازه استفاده می‌کنند. اما کار کردن با قصابی‌های منصف که کشتار روز را به شما می‌دهند بهترین گزینه برای شروع کار یک کبابی است. درضمن از آنجا که خرید شما از قصابی‌ها عمده است قیمتی که قصاب‌ها با شما حساب می‌کنند مسلما با افراد عادی که یک کیلو گوشت در هفته می‌خرند متفاوت خواهد بود. گوشت کیلویی ۳۰ هزار تومان را شما می‌توانید با قیمت کمتری از قصابی‌ها خریداری کنید. باید توجه داشت که هیچ کبابی‌ای گوشت خالص را برای کباب کوبیده مصرف نمی‌کند برای همین قیمت کباب کوبیده از هر کباب دیگری ارزان‌تر است. هر 100گرم گوشت به شما یک سیخ کباب چنجه و برگ می‌دهد. قیمت اتحادیه کباب برگ، سیخی 6هزار تومان است و با یک حساب و کتاب ساده با توجه به قیمت گوشت می‌توان گفت که سود هرسیخ کباب برگ حدود 3هزار تومان است. قیمت هرسیخ کباب کوبیده هم حداقل 3هزار تومان است که با توجه به قیمت گوشت و اینکه در کباب کوبیده، مواداولیه دیگری هم هست، در هر سیخ ۲ هزار تومان سود به‌دست می‌آید. باید توجه داشت که علاوه بر گوشت تازه برای کباب، برنج، گوجه، پیاز و نان تازه هم از مواداولیه مورد نیاز هر کبابی است. بعضی از کبابی‌ها ابتکار عمل به خرج داده‌اند و داخل کبابی تنور گذاشته‌اند و نان تازه می‌پزند که این کار برای جذب مشتری تأثیر زیادی دارد. به هر حال شما در ابتدای کار، روزانه به 100عدد نان سنگک نیاز دارید.

 

نیروی کار

کباب‌زن به تعداد کافی

اگر شما در درست کردن کباب، حرفه‌ای هستید و قبلا در این زمینه تجربه داشته‌اید، نیازی به کارگر حرفه‌ای کباب‌زن ندارید، در غیراین صورت باید یک کارگر حرفه‌ای پیدا کنید تا کباب‌ها را به سیخ بکشد و روی منقل یا همان باربیکیو درست کند. علاوه بر کارگر حرفه‌ای، هر کبابی نیاز به 2تا 3کارگر ساده هم دارد تا کار‌های دیگر از قبیل شستن ظرف‌ها، بسته‌بندی غذا، نظافت سالن، پخت برنج و... را انجام دهند. اگر کبابی خدمات بیرون‌بر هم داشته باشد نیاز به پیک موتوری دارد. نرخ وزارت کار برای کارگر‌های ساده ۹۰۰ هزار تومان در‌ماه است و برای کارگر حرفه‌ای یک میلیون تومان درنظر گرفته شده است اما با توجه به تحقیق‌هایی که انجام داده‌ایم کارگر‌های حرفه‌ای زیر یک میلیون و 500هزار تومان و کارگر‌های ساده زیر یک میلیون تومان کار نمی‌کنند. برای پیک موتوری هم علاوه بر حقوق کارگر که‌‌ همان کارگر ساده محسوب می‌شود، هزینه‌های بنزین برای موتور هم اضافه خواهد شد. این کارگر‌ان از ۷تا ۱۰ صبح شروع به‌کار خواهند کرد و مواداولیه را آماده می‌کنند بعد از آن استراحت کوتاهی دارند. ساعت ۱۱:30کار اصلی شروع می‌شود و تا ساعت ۳ بعد از ظهر ادامه دارد. ساعت ۳ بعد از ظهر تا ۷ شب وقت ناهار و استراحت کارگر‌هاست. از ۷ تا ۱۰ شب دوباره کار اصلی در کبابی شروع می‌شود. این ساعت کار برای یک کبابی معمولی است اما بعضی از کبابی‌ها به‌دلیل شلوغی و استقبال مشتریان، ساعت کاری بیشتر و نیاز به کارگر‌های 2شیفت با حقوق بالا‌تر دارند. به هر حال یک نکته مهم درخصوص کارگران ساده، آموزش آنهاست. هر فرد را متناسب با زمینه کاری‌اش، مثل نظافتچی، آشپز، پیشخدمت و صندوق‌دار آموزش دهید و برای مدت مشخصی خودتان بر آن فرد نظارت داشته باشید. همیشه، رضایت مشتری، خود نوعی تبلیغ است.

 

مدارک لازم

پروانه کسب و کارت بهداشت

اینطور نیست که یک مغازه بگیرید و تجهیزات بخرید و بعد کبابی راه‌بیندازید. شما برای کسب و کار در این زمینه نیاز به یک پروانه کسب دارید. پروانه کسب این شغل را باید از اتحادیه صنف کبابی و حلیم بگیرید. شما باید هم خودتان در این اتحادیه پرونده تشکیل دهید و هم یک نفر را به‌عنوان مباشر معرفی کنید. کبابی شما چه در تهران باشد و چه در شهرستان، شما باید یک تهرانی را به‌عنوان مباشر انتخاب کنید. مدارک مورد نیاز برای تقاضای پروانه کسب عبارتند از: اصل قرارداد عادی یا رسمی به نام متقاضی، فتوکپی سند ملک یا سند اجاره رسمی قبلی، اصل شناسنامه، اصل کارت پایان خدمت، عکس پرسنلی، اصل کارت ملی، اصل فیش تلفن واحد صنفی با کد پستی ۱۰رقمی و نشانی صحیح. یادتان باشد حضور شخص متقاضی پروانه کسب برای تشکیل پرونده الزامی است. درضمن مدارک مورد نیاز برای معرفی مباشر عبارتند از: اصل و کپی شناسنامه، اصل و کپی کارت پایان خدمت، اصل و کپی کارت ملی و عکس.

 

برآورد نهایی برای راه‌انداختن یک کبابی

شما با حداقل ۳۰ میلیون تومان می‌توانید یک مکان برای کبابی در جنوب پایتخت اجاره کرده با حداقل ۲۰ میلیون تومان تجهیزات می‌توانید یک کبابی راه‌اندازی کنید؛ یعنی با ۵۰میلیون تومان شما دارای یک کبابی هستید. بعد از آن نیاز به یک کارگر حرفه‌ای و 3کارگر معمولی دارید که هر‌ماه حدود ۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان حقوق آنها می‌شود. اگر میانگین ۵۰۰هزار تومان هزینه‌های جانبی یک کبابی از قبیل پول آب، برق و گاز را حساب کنیم و 1 میلیون تومان هم بابت اجاره بگذاریم شما در‌ ماه باید 6 میلیون تومان برای هزینه‌های کبابی خود که شامل حقوق کارگر و هزینه‌های جانبی است کنار بگذارید. اصولا روز‌های پنجشنبه و جمعه کبابی‌ها شلوغ‌تر هستند و روز‌های وسط هفته کمی خلوت می‌شوند. یک کبابی باید بتواند به‌طور میانگین روزی 2۰۰ سیخ کباب بفروشد. همانطور که گفتیم در هر سیخ ۲هزار تومان سود است که می‌شود روزانه 4۰۰هزار تومان سود. در‌ماه یک کبابی ۱2میلیون تومان درآمد و دارد با توجه به آنکه 6میلیون تومان هزینه یک کبابی می‌شود 6میلیون آن سود خالص است. شما طی مدت 9‌ماه می‌توانید هزینه اولیه خود را در بیاورید و بعد از آن به فکر توسعه دادن و رونق بیشتر کبابی‌تان باشید. پس شما می‌توانید با ۵۰میلیون تومان هزینه اولیه، هم یک شغل خوشمزه داشته باشید و هم از درآمد بالای خود لذت ببرید. در ضمن معجزه تبلیغ را فراموش نکنید. پیش از شروع کارتان، از دوستان، پوسترهای تبلیغاتی و غیره استفاده کنید. در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانید کبابی خود را به دیگران معرفی کنید.

(یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴) ۱۰:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها