یکشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۰۰۸۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

طلسم صادرات تخم مرغ به عراق شکست

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار گفت: با تلاش مسئولان پس از 44 روز ممنوعیت صادراتی در سه شنبه هفته گذشته اولین محموله صادراتی وارد عراق شد.

پس از اعلام شیوع آنفولانزای مرغی در یکی از روستاهای مازندران ،سازمان دامپزشکی عراق واردات تخم‌مرغ و مرغ از ایران را ممنوع اعلام کرد که البته پس از حدود یک ماه سازمان دامپزشکی کشور و سازمان بهداشت جهانی دام پاک شدن ایران از آنفولانزای طیور را اعلام کرد.

البته خوشبختانه با تلاش مسئولان پس از 44 روز ممنوعیت صادراتی در سه شنبه هفته گذشته اولین محموله صادراتی وارد عراق شد.

همچنین با پیگیری‌های صورت گرفته، کار اداری و گمرکی افغانستان برای تحویل گرفتن تخم مرغ از ایران انجام شده و به زودی نتایج وضعیت صادرات به این کشور اعلام می شود.

بنا براین گزارش؛ قیمت تخم‌مرغ در بازار طی هفته‌های گذشته بسیار نامطلوب بوده به گونه‌ای که مرغداران به شدت تحت فشار بودند و در حال حاضر قیمت‌ها کمی مساعد شده اما تا رسیدن به قیمت واقعی که به تایید مجامع رسمی کشور رسیده فاصله داریم که امیدوارم این موضوع به گونه‌ای مدیریت شود که به شرایط قابل قبولی برای مسئولان، تولیدکنندگان ومصرف‌کننده دست یابیم.

همچنین علاوه بر محدودیت صادراتی طی ماه‌های اخیر، تابستان هم در کاهش تقاضا و مازاد تخم مرغ تاثیر بسزایی داشته، که امیدوارم در شهریور ماه و با شروع صادرات تعادل در عرضه و تقاضا ایجاد شود. 

دراین راستا رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص اظهار داشت: صادرات تخم‌مرغ ایران به عراق پس از 44 روز ممنوعیت صادراتی از سه‌شنبه هفته گذشته به این کشور آغاز شده و از سویی صادرکنندگان بعد از گرفتن مجوزهای لازم از سفارت عراق در ایران می‌توانند محصول خود را از مرز خارج کنند.

وی افزود: همچنین پیگیری‌های لازم در زمینه صادرات به افغانستان و کردستان عراق انجام شده که به زودی نتایج وضعیت صادرات به این کشورها اعلام می شود.

ترکاشوند در خصوص قیمت تخم‌مرغ خاطرنشان کرد: قیمت تخم‌مرغ در شرایط ممنوعیت صادرات درب مرغداری کیلویی 2500 تومان بوده که امر مسبب فشار و زیان‌های فراوان به مرغداران شده اما در حال حاضر قیمت تخم‌مرغ درب مرغداری 3000 تومان است؛ درحالیکه قیمت واقعی آن باید حدود 4000 تومان باشد.

وی در ادامه بیان کرد: امیدوارم با برنامه‌ریزی در تولید و بحث صادرات تخم‌مرغ تولیدکنندگان به سود معقول دست یابند و از سویی در بازار تعادل برقرار شود.

ترکاشوندگفت: در حال حاضر  30 درصد مشکلات حل شده، اما هنوز هم به شرایط معمول نرسیده‌ایم زیرا در ماه‌های قبل از شیوع آنفولانزا ماهانه 5000 الی 6000 هزارتن صادرات داشتیم که تا رسیدن به روند گذشته مدتی طول خواهد کشید.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر اتحادیه‌ها شیوه تولید و جوجه‌ریزی تولید را در دستور کار خود قرار دادند تا تولید کنندگان در بازار با مشکل مازاد تولید مواجه نشوند واز سویی با اعلام سازمان غذا و دارو مبنی بر ممنوع بودن استفاده از خمیر مرغ در صنایع غذایی مسبب مشکلاتی از قبیل کاهش قیمت مرغ پایان دوره، عدم تحویل مرغ از سوی کشتارگاه، مازاد تولید تخم‌مرغ شده است که امیدوارم بتوانیم مسئولان بهداشتی در استفاده خمیرمرغ در صنایع توجیه کنیم.

بنابر این گزارش؛ صادرات تخم‌مرغ طی ماه‌های گذشته به کشورهای عراق و افغانستان متوقف شده بود که خوشبختانه در پی تلاش‌های صورت گرفته از سه‌شنبه هفته گذشته صادرات به کشور عراق آغاز شده هرچند که هنوز قیمت تخم‌مرغ به قیمت واقعی خود نرسیده که امیدوارم با سرگیری صادرات و تعادل در عرضه و تقاضا تولیدکنندگان بتوانند به سود معقول دست یابند.
(یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴) ۰۹:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها