جمعه / ۶ شهریور ۱۳۹۴ / ۲۱:۵۵
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۶۰۰۵۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

پرداخت 500میلیون تومان به کشاورزان بابت گندم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: 1900میلیارد تومان بابت گندم به کشاورزان بدهکاریم البته پرداخت این بدهی تأخیر داشته که باید زودتر پرداخت شود.

محمود حجتی پنجشنبه شب در شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: 2400 میلیارد تومان بابت گندم خریداری شده از کشاورزان بدهکار بوده ایم که هفته گذشته 500 میلیون تومان آن پرداخت شد.

وی اظهارکرد: هم اکنون 1900میلیارد تومان به کشاورزان بابت خرید گندم بدهکار هستیم. البته در پرداخت آن تأخیر داشته‌ایم که باید با تمهیدات لازم و جدی دولت این میزان زودتر پرداخت شود.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در سال 1392 کل گندم خریداری شده از کشاورزان کشور چهار میلیون و 700هزار تن بوده است که 4000 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده بود اما امسال حدود هفت میلیون و 750 هزار تن خریداری شده که 7000میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده اما نارضایتی که از بابت عدم پرداخت بخشی از مطالبات کشاورزان وجود دارد، کاملا به حق است.

حجتی از رشد دو برابری خرید تضمینی گندم کشاورزان خبر داد و تصریح کرد: امید است مابقی بدهی به کشاورزان تا دو هفته دیگر تأمین و پرداخت شود.

وی با اشاره به مسائل و مشکلات کشور در دو سال گذشته ادامه داد: دولت یازدهم بعد از انتخاب توسط مردم در انتخابات سال 1392 با مشکلات زیادی از جمله در مسائل بین‌المللی و مسائل هسته‌ای مواجه بود. مسائل بین‌المللی و هسته‌ای و اجماع جهانی که علیه ایران شده بود منجر به تحریم‌ها شد و آثار و تبعات تحریم‌ها بر اقتصاد، معیشت و زندگی مردم مشهود بود.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: حدود 70 کشتی‌ در آب‌های بین‌المللی منتظر منابع ارزی بودند که بتوانند منابع خود را که عمدتا مواد مورد نیاز و همچنین نهاده‌های دامی، گندم، برنج و سایر محصولات مورد نیاز بود را تخلیه کنند.

حجتی بیان کرد: با تمهیداتی که دولت داشت در همان ماه‌های نخست توافق ژنو، محدودیت‌های اصلی دارویی و غذایی برداشته شد و در نهایت نیز با رهنمودها و حمایتهای مقام معظم رهبری و تیزهوشی تیم مذاکره‌کننده، مذاکرات به نتیجه رسید و با وجود دشمنی رژیم صهینویستی و مخالف برخی کشورهای منطقه این دستاورد مهم به دست آمد.

وی گفت: تفاوت قیمتی 1200تومانی ذرت با ارز 1200تومانی و قیمت 700 تومانی کنونی ذرت با ارز 3000 تومانی نمونه‌ای از گشایش حاصل شده بعد از توافقات هسته‌ای است.

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: با فضایی که حاکم شده و اقبال جامعه جهانی به ویژه اروپا و شرق دور، زمینه شکوفایی اقتصادی و توسعه ایران فراهم شده است.

حجتی با اینکه یکی از مشکلات اصلی مردم از گذشته تاکنون، موضوع تورم است، بیان کرد: با سیاست‌های مدبرانه دولت و با وجود محدودیت‌های بسیار زیاد، این تورم لجام گسیخته از 40 درصد سال 90 به 17 درصد امسال رسیده و امید است این نرخ تورم، که مدنظر مقام معظم رهبری است، تک رقمی شود.

وی تغییر رکود حاکم بر کشور از منفی شش به مثبت سه را موفقیت دیگر دولت عنوان و اضافه کرد: این موفقیت‌ها به لطف خداوند، حمایت‌های رهبری و تدبیر دولت بوده که امید است تداوم داشته باشد. این دستاوردها در حالی است که قیمت نفت به یک سوم قیمت خود رسیده، تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های نفتی هنوز وجود دارد و هزینه‌های دولت نیز افزایش یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در مراسم بهره برداری از طرح انتقال آب کشاورزی چاه تلخ و چالموره از توابع باشت گفت: دولت تدبیر و امید تلاشهای زیادی برای بهره وری از ظرفیت های هر منطقه برای تولید بیشتر و اشتغال پایدارکرده است.

محمود حجتی افزود: توسعه آبیاری نواری درمناطق گرمسیری برای مدیریت آب ضروری است. کشور ایران دارای سرمایه های طبیعی از جمله منابع آب و خاک برای کشت محصولات کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با توجه به تنوع تولیدات و ترویج استفاده از الگوی کشت در مناطق مختلف کشور راهکارهای اصلی درآمدزایی و اشتغال بهینه از طریق تولید محصولات کشاورزی است.

حجتی تصریح کرد: اگر الگوی کشت و مصرف در مناطق مختلف به درستی رعایت شود محصولات تولیدی کشاورزان بر زمین نخواهند ماند.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: جا دارد از زحمات و تلاشهای مسوولان محلی کهگیلویه و بویراحمد به ویژه استاندار و نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی برای شتاب بخشی به پروژه های کشاورزی نیمه تمام قدردانی کنم.

ایسنا

(جمعه ۶ شهریور ۱۳۹۴) ۲۱:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها