دوشنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۴ / ۰۹:۵۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۹۹۷۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

فرآورده های غذایی تغییر یافته ژنتیکی، با تایید سازمان بهداشت جهانی مجاز شناخته می شوند

از جمله موضوعات مهم و پر اهمیتی که در اداره کل نظارت بر فراورده های غذایی و بهداشتی اهتمام ویژه ای نسبت به آن وجود دارد بحث ایمنی زیستی در حوزه ایمنی غذایی است.

به گزارش فودنا ، مدیر کل نظارت بر فراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، با بیان این  تصریح کرد: اصولا یکی از مسائل مطروحه در این بخش، فرآورده های غذایی تغییر یافته ژنتیکی هستند.
دکتر هدایت حسینی  که بصورت اختصاصی با  ایفدونا - Ifdona سخن می گفت افزود: در بین این مواد غذایی، آنهایی تغییراتشان  مجاز شناخته می شود که در سطح بین المللی به تایید سازمان جهانی بهداشت رسیده باشند در این صورت استفاده از فرآورده های غذایی تغییر یافته ژنتیکی برای مصرف کننده مشکلی ایجاد نمی کند.
وی همچنین ضمن بیان ضرورت و الزام درج ترکیبات فراورده های تغییر ژنتیکی، درصد و مقدار آن بر روی برچسب های اظلاع رسانی محصول خاطر نشان کرد: برخی از انواع تغییرات ژنتیکی هنوز هم از نظر ایمنی و سلامت به تایید نرسیده لذا طبیعی است که سازمان غذا و دارو  هیچگونه مجوز تولید و یا وارداتی برای این مواد غذایی صادر نکرده باشد.
 دکتر حسینی با اشاره به اینکه در زمان صدور مجوز برای واردات و تولید این مواد غذایی به ویژه برخی از انواع غذایی مثل دانه های روغنی و برخی فراورده ها که از سویا و ذرت تهیه می شوند توجه لازم صورت می گیرد تا  صحت و سقم تغییرات ژنتیکی  آنها مشخص گردد عنوان نمود: این توجه بگونه ایست که پس از طی مراحلی، حتی تاییدیه مجامع بین المللی مرتبط بررسی و پس از طی تحقیقات و اخذ نتایج مثبت، نسبت به صدور مجور برچسب گذاری و ورود به سطح عرضه آنها اقدام می گردد.
مدیر کل نظارت بر فراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در خاتمه تاکید کرد: اگر غیر مجاز بودن فرآورده های مذکور مسجل شد طبیعتا به بازار راه پیدا نمی کنند و آنهایی هم که بصورت قاچاق  به سطح عرضه وارد شده باشند حتما جمع آوری خواهند شد.
(دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۴) ۰۹:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها