دوشنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۲
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۵۹۹۷۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

فرصت مغفول گردشگری غذا در اردبیل

با وجود اینکه گردشگری یکی از محورهای توسعه اردبیل قلمداد می‌شود، بررسی‌ها نشان می‌دهد این حوزه حتی از ظرفیت‌های متعدد خود از جمله گردشگری غذا به شکل مطلوب استفاده نبرده است.

 جشنواره گردشگری آش نیر در سال دهم برگزاری خود بار دیگر قالب تکراری به خود گرفت آنهم در وضعیتی که کارشناسان معتقدند این جشنواره باید از تجربیات سال های قبل استفاده بهینه برده و علاوه بر اینکه حرف تازه ای در هر سال برگزاری داشته باشد، بتوان تاثیرات کلان در معرفی پتانسیل گردشگری غذا داشته باشد.

با این وجود مختصر ماندن تاثیرات جشنواره آش نیر در روز برگزاری موجب شده ۱۰ سال متمادی این جشنواره به غیر از تبعیت از یک الگوی تکراری ناتوان از تاثیرگذاری در معرفی پتانسیل های گردشگری غذا باشد.

کارشناسان معتقدند ساماندهی غذاهای محلی، جلوگیری از تولید و عرضه مواد غذایی نامرغوب به نام و برند غذای محلی، معرفی گسترده ظرفیت های شهرستان ها و از همه مهمتر جلب نظر بخش خصوصی برای احیا، معرفی و عرضه گسترده غذای محلی از جمله کارکردهایی است که جشنواره آش نیر در تحقق آن موفق عمل نکرده است.

این در حالی است که به گفته کارشناسان تنوع غذاهای سنتی در استان اردبیل در تک تک شهرستان های دهگانه و حتی روستا ها قابل ملاحظه است.

کیفی سازی تولید پیام مغفول جشنواره

تابستان فصل رونق گردشگری اردبیل است و هر گوشه ای خودروهایی با پلاک هایی از جنوبی ترین استان های کشور تا همین استان های همسایه در خیابان های این شهر تردد می کنند. برخی به دنبال رستوران مناسب هستند و تعداد قابل توجهی تمایل دارند غذاهای محلی این استان را تجربه کنند.

با این وجود نه تنها منوی غذاخوری هایی دو سوی خیابان از غذاهای محلی خالی است بلکه هر از گاهی جسته و گریخته ماست محلی، دوغ محلی، آش دوغ محلی و حلوای سیاه به چشم می خورد که  فضای متفاوتی به شهر نبخشیده و می توان در هر شهری چنین عناوینی را مشاهده کرد.

در این میان برخی غذاخوری ها که در سطح شهر نیز سرشناس هستند و تعدادشان به انگشتان یک دست نمی رسد، توانسته اند با رعایت برخی اصول مشتریان دائمی دست و پا کنند.

بوی عطر آش دوغ خیابان  دانش را همه در اردبیل می شناسند. این قسمت از شهر خود به خود معرف یکی از لذیذترین آش های محلی است که با ترکیب صحیح در پخت توسط «حسین صفیری عید»  به مشتریان  سرو می شود.

این آشپز ماهر چند فوت کوزه گری را آویزه گوش کرده و از آنجمله اینکه از کیفیت مواد اولیه نمی کاهد تا از سوی دیگر مشتریانش را هر روز با اقبال و رضایت بیشتر در مغازه ببیند.

عمو حسین بر اساس یکی از مهمترین اصول بازاریابی و مشتری مداری روز دنیا آش می پزد. اصولی که بر آمده از احترام به مشتری است و تاکید دارد اگر از کیفیت بزنم به ضرر خود من تمام می شود. پس با علاقه آش می پزم.

موضوع کیفی سازی غذای محلی از دغدغه هایی است که در برخی مواقع حتی در جشنواره ها نیز مورد غفلت است. نگاه تجاری شتاب زده حاکم بر اغلب غرفه ها موجب شده است جشنواره آش برای شرکت کنندگان محلی موقت جهت درآمد زایی باشد و در این میان حتی ترکیب آش و غذاهای محلی پخته شده ممکن است مورد بی تفاوتی تعمدی یا غیر عمدی قرار گیرد.

اخلاق مداری لازمه معرفی ظرفیت گردشگری غذایی

مغازه های آش فروشی در اردبیل کم نیست. عمو حسین معتقد است حتی زیاد هم هستند؛ به ضررش می دهم اما از کیفیت پخت نمی زنم.

شاید همین دقت در ظریف کاری ها موجب شده آوازه آش دوغ عمو حسین به شهرهای دیگر برسد. چرا که آش دوغ جزو ساده ترین آش های سنتی اردبیل است که به سادگی در عرض یک ساعت آماده شده و روی سفره جا خوش می کند. اما خیلی ها نمی توانند آش دوغ عمو حسین را بپزند آن هم به دلیل فوت های کوزه گری که در پخت‌ آش به مواد اولیه اضافه می شود.


از جمله اینکه اخلاق مداری باید ضمیمه پخت باشد. به خصوص وقتی غذایی که معرف فرهنگ ماست پخته می شود.

تاکیدات این سرآشپز من را یاد غذاهای با کیفیت حداقلی حاشیه جاده ها می اندازد و اینکه هیچ نهاد متولی بر خود فرض ندانسته با کیفیت پایینی که مخرب یک فرهنگ و منطقه است برخورد داشته باشد.

در چهار طرف خروجی شهر اردبیل دیگ های آش دوغ که وقتی نگاهشان می کنی شاید حتی یک هفته از زمان پختشان گذشته و هر روز و هر روز گرم می شوند تا شاید مشتری صید کنند، غل غل می کند و کیفیت غذای محلی قربانی همان نگاه شتابزده است.

غفلت از معرفی غذاهای سنتی اردبیل

تمام تلاش بی غل و غش عمو حسین برای معرفی صحیح غذای سنتی اردبیل هر چند قابل تقدیر است اما کافی نیست.

بر اساس اعلام نظر کارشناسان تغذیه تعداد آش و غذاهای محلی شهرهای این استان به حدی از تنوع برخوردار است که هر کدام از شهرستان های اردبیل برخوردار از غذاهای سنتی متعدد است.

ناصر محمدی کارشناس تغذیه معتقد است ظرفیت های گردشگری غذا در اردبیل به درستی معرفی نمی شود و همه جا تنها غذای سنتی حلوای سیاه و آش دوغ عنوان می شود در حالی که ظرفیت های به مراتب بیشتری داریم.

وی با بیان اینکه به سادگی می توان پخت بیش از ۳۰ نوع آش محلی را در شهرها و روستاهای اردبیل مشاهده کرد، افزود: این در حالی است که در رستوران های این شهر حتی گروهی که به عنوان سفره خانه محلی و رستوران سنتی هستند اثری از این غذاها مشاهده نمی شود و در این میان به ویژه به گروه آش ها کم توجهی شده است.

محمدی بی توجهی به این ظرفیت را عاملی برای فراموشی پتانسیل گردشگری غذا در این منطقه دانس و تاکید کرد: باید برنامه ریزی منسجمی با مشارکت نهادهای متولی و بخش خصوصی برای معرفی این ظرفیت ها فراهم شود.

نامگذاری هایی که در حد ایده باقی ماند

علاوه بر اینکه جشنواره آش نیر مطابق دیدگاه این کارشناس نتوانسته در تغییر ذائقه عموم مردم، ترغیب رسانه ها به معرفی غذاهای محلی و تغییر منوی رستوران ها تفاوت ایجاد کند، در معرفی صحیح برخی غذاها نیز ناتوان عمل کرده است.


از جمله انتظارات برآورده نشده معرفی نام و ترکیب صحیح آش های سنتی با مددگیری از کارشناسان تغذیه بود و با وجود اینکه معاون گردشگری میراث فرهنگی استان اردبیل نامگذاری غذاهای محلی با نام اصلی از جمله «آیران آشی» یا «قره حالوا» را پیش از این طرح کرده بود، اما حداقل د جشنواره آش نیر رعایت این موضوع احساس نشد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد: ظرفیت گردشگری غذا باید به صورت جدی احیا شود و جشنواره آش نیر نیز در حد توان تلاش کرده در این راستا ایفای نقش کند.

قادر تقی زاده از جمله اقدامات در راستای متفاوت کردن جشنواره در سال دهم برگزاری را برگزاری در سطح ملی عنوان و اضافه کرد: امسال این جشنواره با حضور آشپزان ۱۵ استان کشور برگزار شد.

وی افزود:  تعداد کل غرفه های جشنواره را ۷۵ غرفه متشکل از ۱۵ استان کشور بود که آش و غذا در ۵۵ غرفه و محصولات صنایع دستی و سوغاتی نیز در ۲۰ غرفه به نمایش گذاشته شد.

تقی زاده با بیان اینکه غذاهای سنتی بازگویی بخشی از باورها و اعتقادات و فرهنگ بومی یک منطقه است، متذکر شد: در خود استان اردبیل تعدد آش های سنتی قابل توجه است و نشان می دهد فرهنگ بومی در این استان تا چه درجه از تنوع برخوردار است.

وی در خصوص تاثیرگذاری کلان جشنواره به برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری استان در کنار این جشنواره اشاره کرد و گفت: انتظار می رود بخش خصوصی مشارکت خود در این راستا را توسعه دهد.

هر چند به تاکید مسئولان جشنواره آش نیر فرصت مطلوبی برای معرفی این پتانسیل است اما کارشناسان تعبیر دیگری داشته و تاکید دارند شکل برگزاری جشنواره آش تکراری و کلیشه ای است و به ظرفیت شهرستان ها و روستاها توجه ندارد.

ضرورت تغییر رویکرد برنامه های تبلیغی

نازنین رستاخیز کارشناس گردشگری معتقد است برنامه های تبلیغی پتانسیل های گردشگری غذا در اردبیل باید از اساس با هدف یکسان سازی فرصت معرفی تمامی غذاها تغییر کند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: تا زمانی که خود مدیران متولی و تصمیم گیر تنها غذای سنتی که می شناسند آش دوغ است نمی توان موفق عمل کرد و اگر برنامه و جشنواره ای برگزار می شود باید هدفمند و هر بار با معرفی آش ها و غذاهای جدید به ویژه از روستاها و شهرستان ها باشد.

رستاخیز در عین حال مطالعه غذاهای محلی اردبیل و گردآوری آن را ضروری دانست و تاکید کرد: مجموع این مطالعات می تواند در اختیار گردشگران به ویژه گردشگران خارجی قرار گیرد؛ همان طور که در کشور های دیگر مشابه این مطالعات با خروجی مطلوب همراه بوده است.

کارشناس گردشگری بخشی از دغدغه هدایت صحیح گردشگران را موضوع غذا دانست و متذکر شد: خود اردبیلی ها مهمانان خود را به رستوران هایی می برند که صرفا چند مدل کباب که همه جا مرسوم است سرو می شود و متاسفانه اردبیل در خصوص ایجا رستوران های سنتی با ضعف و کمبود مواجه است.

به گفته این کارشناس حتی رستوران های سنتی نیز تابع کلیشه های رایج هستند و این موضوع موجب شده نهایت معرفی ما از پتانسیل گردشگری غذا به آش دوغ و حلوای سیاه خلاصه شود.

خبرنگار: ونوس بهنود
(دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۴) ۰۹:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها