شنبه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۹۹۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

ایران برای برندهای غذایی جهانی چقدر جذاب است؟

چشم انداز تسهیل تحریم‌های اقتصادی یک دهه‌ای علیه ایران می‌تواند بازار جذابی که مصرف کنندگان آن علاقمند به مصرف محصولات برنددار هستند را به روی تولیدکنندگان غذایی بین المللی بگشاید.

ایران با 80 میلیون مصرف کننده که اکثر آنها پایین 35 سال سن دارند، برای تولیدکنندگانی که به بازارهای نوظهور چشم دوخته‌اند می‌تواند اهمیت فزاینده ای پیدا کند به خصوص اکنون که امضای توافق هسته‌ای میان ایران و قدرتهای جهان، چشم انداز برداشته شدن تحریمهای آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل را پیش رو قرار داده است.

این توافق به این معناست که اکنون مدیران صنایع مختلف به ایران و جمعیت 80 میلیون مصرف کننده این کشور چشم دوخته‌اند و در حال سبک و سنگین کردن پتانسیل این بازار هستند.

به گفته تحلیلگران یورومونیتور، برای شرکتهای غذاهای بسته بندی شده بین المللی برداشته شدن تحریمها می‌تواند عواید زیادی داشته باشد زیرا برای آنها امکان دسترسی به 24 میلیون خانواده ای را فراهم می‌کند که سلیقه مدرنی دارند و به مصرف محصولات غربی علاقمندند.

یکی از گروه‌های سنی بسیار جذاب برای برندهای غذایی بین المللی جوانان هستند. به گفته علی اس علی مدیر بازرگانی بخش غذا و نوشیدنی شرکت خدمات حرفه ای بی سی بی در امارت، حدود 65 درصد از جمعیت ایران پایین 35 سال سن دارند و با برداشته شدن تحریمها، برندهای غذایی بین‌المللی می‌توانند از این جمعیت برند شناس به خوبی بهره برداری کنند.

لبنیات یکی از بخشهایی است که می‌تواند شاهد رشد قابل توجه باشد. بر اساس آمار یورومونیتور، ایران در حال حاضر در میان 10 بازار لبنیات دارای نرخ رشد پرشتاب در جهان قرار دارد.

لیان فان دن باس، تحلیلگر صنعت غذا در یورومونیتور اینترنشنال بر این باور است که مصرف کنندگان ایرانی به تدریج در حال فاصله گرفتن از مواد غذایی غیربسته بندی شده و روی آوردن به کالاهای بسته بندی شده است و روند مذکور با برداشته شدن تحریم‌ها، تسریع خواهد شد.

وی در ادامه می‌افزاید: با در نظر گرفتن این حقیقت که مصرف کنندگان ایرانی مدتها گزینه‌های محدودی برای انتخاب داشتند که به تولیدکنندگان داخلی و کشورهای صادرکننده همسایه مانند هند منحصر بود، مصرف کنندگان ممکن است از خرید محصولات اروپا یا آمریکا که بزرگترین مناطق لبنیاتی در جهان هستند، استقبال کنند.

فونترا شرکتی است که روی فرصتهای بازار لبنیات ایران امیدوار است. تئو اسپرینگز، مدیرعامل این غول لبنیاتی نیوزیلندی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی تی وی ان زد اظهار کرد: ایران قطعا بخشی از برنامه‌های آینده این شرکت است. این کشور بازار فوق العاده بزرگی برای محصولاتی مانند کره و چربی است که نقطه ورود این گروه خواهد بود.

با اینهمه جای پا باز کردن در ایران حتی برای شرکتهایی که زمانی در این کشور حضور داشته اند راحت نخواهد بود. اگرچه تورم از زمان روی کار آمدن دولت کنونی تثبیت شده اما همچنان بالا مانده است. بالا ماندن تورم برای چنین مدت طولانی قطعا بر قدرت خرید مصرف کننده تاثیر گذاشته و خرید کالاهای ضروری را در اولویت قرار می‌دهد. با اینهمه این امیدواری وجود دارد که نرخ تورم با تسهیل تحریمها کمتر شود اما میزان کاهش آن معلوم نیست و خریدارانی که عادت به خرید مایحتاج خود دارند، باید متقاعد شوند تا خرید مواد غذایی غیرضروری مانند تنقلات را افزایش دهند.

چالش دیگر رقابت در برابر شرکتهای داخلی خواهد بود زیرا محصولات تولید داخل ایران ارزان‌تر هستند و از سوی دیگر شرکتهای ایرانی به دلیل آشنایی با ذائقه و عادتهای مصرف کنندگان ایرانی در برابر رقیبان بین المللی برتری دارند.

مشکل دیگر جعل محصولات است. شمار قابل توجهی از محصولات برند بین المللی در بازار ایران موجود است اما مجوزی ندارند و در ترازنامه شرکتها لحاظ نمی‌شوند.

البته شرکتهای غیرداخلی که در ایران حضور دارند می‌توانند نسبت به رقیبانی که درصدد ورود هستند، دست پیش داشته باشند.

 

ایسنا

(شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴) ۱۱:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها