شنبه / ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۱۹
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۹۷۷۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

آسیب‌های صنایع غذایی با ارائه اطلاعات نادرست

علی موحد، دبیرکل سابق کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، در یادداشتی که در روزنامه گسترش صمت به چاپ رسیده، تاکید کرد باید به مصرف کنندگان در زمینه مصرف مواد غذایی آموزش های لازم را بدهیم تا محصولات غذایی را درست و به جا مصرف کنند.

در گذشته برخی اقلام صنایع غذایی جزو اقلام تنقلات محسوب می‌شدند اما با تغییر در رفتار و عادات غذایی مردم، بسیاری از تنقلاتی که در صنایع تبدیلی چندان جایگاه مهمی نداشتند، امروزه به یکی از اقلام پرمصرف در بازار تبدیل شده‌اند که عمده مصرف‌کنندگان این اقلام، جوانان و نوجوانان هستند.

از زمانی که الگوهای مصرف تحت تاثیر مناسبات صنعتی قرار گرفت و ذائقه مردم تغییر یافت، شاهد حضور اقلام مصرفی جدیدی در سبد کالایی خانوارها بودیم. بنابراین به جای مقاومت در قبال مصرف این اقلام، لازم است تا اشکالات نحوه مصرف را برطرف کرده و مزایای این کالاها را در جامعه ترویج دهیم زیرا اطلاعات نادرست به بدنه صنایع غذایی آسیب‌های بسیار جدی وارد کرده است. به‌طور قطع مصرف تنقلات مزایا و معایبی دارد اما تغییر شیوه‌های تولید و استفاده از فناوری‌های جدید و به روز تا حد بسیار زیادی توانسته مانع آسیب‌زا بودن این اقلام برای مصرف‌کنندگان شود. تولیدکنندگان با توسعه تولید تنقلات توانسته‌اند به تمام نیازهای مخاطبان و مصرف‌کنندگان خود پاسخ دهند و تا حد بسیار زیادی ذائقه مصرف‌کنندگان این نوع از کالاها را به یکدیگر نزدیک کنند. به‌عنوان مثال مردم ایران تمایلی به مصرف خوراکی با طعم تلخ نداشتند اما با تولید تنقلات با طعم‌های مختلف و تبادل این اقلام با یکدیگر شاهد مصرف خوراکی‌هایی با طعم تلخ ازجمله قهوه، کاکائو و شکلات تلخ از سوی ایرانیان هستیم و این امر در حالی رخ داده که مردم پیش از این هیچ تمایلی به خوراکی‌هایی که طعم تلخ دارند، نداشته‌اند.

با توسعه صنایع غذایی در دنیا شاهد نزدیک شدن ذائقه‌های مصرف‌کنندگان سراسر دنیا به یکدیگر هستیم. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که تولیدکنندگان صنایع غذایی در این راستا، تلاش‌های بسیار زیادی انجام داده‌اند تا بتوانند پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان کالاهای خود باشند. متاسفانه با وجود تلاش‌هایی که از سوی تولیدکنندگان صنایع غذایی می‌شود، شاهد اظهارنظر برخی مسئولان، کارشناسان و صاحب‌نظران در زمینه مضر بودن تنقلات هستیم که این دیدگاه به هیچ عنوان صحت ندارد بلکه باید به مصرف‌کنندگان آموزش دهیم که تنقلات را به اندازه و درست مصرف کنند. به‌عنوان مثال آب مایه حیات است اما اگر درست مصرف نشود به مردم آسیب می‌رساند. پس طبیعی است اگر در مصرف تنقلات زیاده‌روی کنیم، مصرف آنها می‌تواند برای بدن انسان مضر باشد. امروزه خوشبخانه در صنعت غذایی ایران و دنیا شاهد تغییر و تحولات بسیار جدی هستیم که موجب شده تا تولیدکنندگان با افزودن انواع ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها به محصولات تولیدی خود، بخش عمده‌ای از سلامت تنقلات را برای مصرف‌کنندگان تامین کنند.
در این شرایط باید تلاش کنیم تا به جای نهی کردن مصرف‌کنندگان در استفاده از تنقلات، آموزش‌های لازم را به آنها دهیم تا انواع محصولات غذایی را به اندازه و درست مصرف کنند نه اینکه مصرف تنقلات که بخشی از صنعت غذایی کشور بوده و ارزش‌افزوده‌ای ایجاد می‌کند را برای مصرف‌کنندگان ممنوع کنیم.
(شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۱۹
فریدون
۱۳۹۴/۰۵/۲۴ United States
5
0
0

سلام. ، حقیقتا اموزش به مصرف کننده از وظاءف اصلى وزارت بهداشت است نه صدور پروانه ساخت و بعدا اعلام نباید مصرف کنید !! که اگر نباید بکلى مصرف شود چرا پروانه میدهید و حالا که بروش صحیح پروانه میدهید چگونه بخودتان حق میدهید که مصرف انرا منع کنید!!!


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها