جمعه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ / ۲۱:۱۵
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۹۷۶۹
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل
گفتگو با رییس هیئت مدیره ی انجمن واردکنندگان مواد غذایی:

بخشنامه های متعدد، بروکراسی های شدید اداری و موازی کاری های فراوان از مشکلات مهم انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی / تعرفه گمرکی نمی تواند کمک حال تولید باشد

چندی پیش فودنا با آقای علیرضا مناقبی در خصوص واردات قانونی و غیر قانونی کالاها و سیستم نظارتی اعمال شده بر آن به گفتگو پرداخت و این بار تصمیم دارد تا در رابطه با نظام تعرفه ای و تمامی مسائل و موارد مربوطه به بحث و تبادل نظر بپردازد و بصورت موشکافانه مباحث را بررسی کند .

فودنا: آیا نظام تعرفه ای می تواند به تولید و واردات صحیح کمک کند و آیا این نظام  نیاز به اصلاح دارد ؟

علیرضا مناقبی : نظام تعرفه ای در اقتصاد سالم جایگاه بسیار خوبی دارد .

در اقتصاد سالم تولید و واردات در جایگاه خود کار را به درستی انجام می دهند . در بیشتر کشورهای دنیا همچنین کشور ما یک کانال ورود وجود دارد که بخش رسمی کشور و چندین کانال دیگر که غیر رسمی است و شامل تعرفه نمی شود ، لذا تعرفه صرفا نمی تواند مثمر ثمر قرار گیرد .

از دیدگاه شخصی بنده تعرفه نمی تواند کمک حال تولید باشد . تولید، پارامترها و مسائل مختلفی در بر دارد تا به یک تولید پویای قابل عرضه ی دارای کیفیت و کمیت بالا تبدیل شود .

فودنا : در اکثر نقاط دنیا تعرفه را متناسب با تولید وضع نمی کنند ؟

علیرضا مناقبی: بعضی اوقات در شرایطی تعرفه ای قرار می دهند تا تولید کننده را ملزم به تلاش بیشتر نمایند .

فودنا : اصولاً یکی از محورهای تولید داخلی تعرفه می باشد . بعضاً این حرف قابل قبول است که تعرفه متناسب با تولید و شرایط اقتصادی نظام های حکومتی تدوین می شود و در شرایط مختلف نیز متفاوت است .

علیرضا مناقبی : شما در خیلی از کشورها می بینید که تعرفه به صفر می رسد . در مواردی تولید هم دارند . چرا ؟ در آن موارد اکثر کالاهایی که باید تولید شود داخل آن کشور وجود دارد و برای اینکه تولید کننده داخلی خود را قوی تر از همه نداند ، یکی را بعنوان رقیب کنار آن قرار می دهند . چرا ؟ چون می خواهند کیفیت آن کالا افزایش

یابد و اگر رقیبی کنار تولید کننده داخلی نباشد کیفیت کالا کاهش یافته و به تنهایی یکه تازی می کند ، ضمناً رقابت باعث می شود شرایط تولید از نظر کیفیت و قیمت تغییر یابد  .

علیرضا مناقبی - Alireza Managhebi 2

 

مهترین مشکلات و موانع قانونی انجمن واردکنندگان بخشنامه های متعدد ، بروکراسی های شدید اداری و موازی کاری های فراوان در بخش غذایی می باشد .

 

خاطر نشان می شود روند مثبت اقتصادی کشورها در مسیر صادرات آن کشور متمرکز می گردد . کالا نباید به صرف اینکه فقط تولید بشود در داخل فروخته شود . ما باید تولید را به حدی برسانیم که مازاد آن را صادر نمائیم و از آن استحصال درآمد کنیم و مردم نیز با آرامش و آسایش بیشتری مصرف داخلی داشته باشند .

فشار به تولید کننده ی داخلی باعث می شود تا مصرف کننده ی نهایی که همه ی ما هستیم متضرر شود . زیرا ما یک کالایی را خریداری می کنیم که فراتر از میزان درآمد ما هست  و این امر باعث می شود تا هر کسی در شان و شئون اجتماعی خود تاوان دهد  و این مسئله بر کل افراد جامعه تاثیر می گذارد .

من مخالف افزایش تعرفه نیستم ولی باید همه چیز همسان شود . زیرا تعرفه نباید عامل بازدارندگی گردد . تولید داخل شرایطی را ایجاد می کند که مصرف کننده نهایی که همه ی افراد جامعه را در بر می گیرد منتفع شوند . قرار نیست در یک جامعه یک قشر خاص از چیزی منتفع شوند ، این انتفاع مربوط به کل افراد جامعه است .

آیا با بالا بردن تعرفه و تولید ناقص به مصرف کننده کمکی خواهیم کرد یا با این کار راهی پیش پای آن دسته از افراد غیر قانونی که اسم های مختلفی هم دارند ، می گذاریم تا روز به روز فربه تر و بزرگتر شوند .

مصرف که جایگاه خودش را دارد ، وقتی مصرف کننده در بازار کالایی را مشاهده کرد که از نظر کیفی مورد تائید او قرار گرفت و قیمت آن هم از تولید داخل کمتر بود ، بدیهی است مصرف کننده کالای مورد نیاز خود را تامین می کند.

فودنا : این انجمن به چه میزان خود را در قبال سلامت مصرف کننده مسئول می داند ؟

علیرضا مناقبی : ما در حد اختیارات خود مسئول هستیم. این انجمن اختیاری در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها ندارد .

فودنا: آیا در رابطه با شما خارج از گود تصمیم گرفته می شود ؟

علیرضا مناقبی : از دیدگاه من دقیقاً ، افرادی که تصمیم گیری می کنند اطلاعات میدانی بسیار پایین دارند .

 علیرضا مناقبی - Alireza Managhebi 1

فودنا: مهترین مشکل و مانع قانونی مربوط به انجمن واردکنندگان چیست ؟

علیرضا مناقبی : بخشنامه های متعدد ، بروکراسی های شدید اداری و موازی کاری های فراوان در بخش غذایی .

فودنا : هنوز هم آزمایش های موازی کاری وجود دارد ؟

علیرضا مناقبی : دقیقاً 2 ارگان به موازات هم در حال حرکت هستند . آن دسته از  تولید کنندگان که با این شرایط بصورت قانونی کار می کنند به مصرف کننده اجحاف می کنند . بحث اقتصادی خیلی مسائل مختلف را در بر دارد . مواردی که کالا با آن مترتب می شود روی قیمت کالا تاثیر دارد و قیمت را بالاتر می برد .

حال اگر براساس بروکراسی و تصمیماتی که دولتمردان بوجود می آورند ، کالایی وارد شد بطبع غیر از سلامتی بار اقتصادی هم به دوش مردم دارد . کالای صنعت غذا کالایی است که دارای تاریخ مصرف است . هر روزی که متوقف می شود یعنی یک روز از عمر و کیفیت آن کاهش می یابد . آیا به این مسائل توجه می شود یا فقط می خواهیم شعار دهیم . آیا وارد کننده ای که هم خودش و هم خانواده اش از این مسیر ارتزاق می کنند بحث سلامت را نمی فهمد که فلان آقای کارشناس می گوید سلامت کشور برعهده ی من است ؟؟ بسیار واضح است وقتی گلوی آدم های صحیح العمل یا آدم هایی که گردن به قانون گذاشته اند را فشار دهی ، بطبع کارشان را کنار گذاشته و جانشان را نجات می دهند . به هیچ عنوان جلوی مصرف را نمی توان گرفت ، این مصرف از کجا باید تامین گردد ؟ از راهی دیگر.

واردکنندگان قطعه ی جدا نشدنی پازل اقتصاد هر حکومتی هستند ، طوری که در زمینه اشتغال ، اقتصاد و حتی سلامت افراد جامعه تاثیر می گذارند ، در هیچ نظامی نمی توان از وارد کننده فاکتور گرفت ولی رفتار با مجموعه ی واردکنندگان رفتاری انتحاری است .

در تمام دنیا هم تولید کننده و هم وارد کننده وجود دارد ، اگر فلش اقتصاد را نگاه کنیم دو فلش دارد به دو جهت ، یک بحث صادرات و دیگری بحث تولید و واردات .

هر جامعه ای یک قابلیت هایی دارد ، همه قابلیت های یک جامعه در یکجا جمع نمی شود . به فرض آیا هنداونه ای که در کشور ما پرورش می یابد در عربستان یا صحرای سینا نیز پرورش می یابد ؟ آیا مواد کانی و معادن موجود در کشور ما در کشور ژاپن نیز وجود دارد ؟ ژاپن یک کشور صنعتی است اما مجبور به تامین مواد اولیه خیلی از کالاهای خود از خارج از کشور می باشد ، ولی در راستای آن تولید ، سرآمد دنیا است .

در انتهای صحبت باید به این نکته اشاره کرد که یک وارد کننده از نظر کلی فردی است که بدنبال استحصال درآمد است . وارد کننده دوست دارد کار کند و پول به دست آورد ، در عین اینکه کالای خوبی عرضه می کند استحصال درآمد نیز انجام دهد . حالا شما فکر نمی کنید این زمانی محقق می یابد که هر کس در جایگاه خودش کار کند . امروزه یکی از مشکلات جامعه این است که یک فرد هم تولید کننده ، هم عرضه کننده و هم صادر کننده و درعین حال وارد کننده است . اعتقاد من بر این است که یک نفر نمی تواند در عین واحد تمامی کار را برعهده گیرد. ضمناً اگر یک تولید کننده کالایی مشابه با یک کالای وارداتی با همان کیفیت و قیمت مساوی با کالای وارداتی را تولید و عرضه نماید ، دیگر هیچ واردکننده ای این همه ریسک و استرس را به جان نمی خرد و با یک کشور خارجی غیر هم زبان با آن همه مشکلات و خطرات قراردادی نمی بندد و معامله ای انجام نمی دهد ، ضمن اینکه با نفر داخلی قرارداد می بندد و نماینده تولید کننده داخلی منسوب می شود و هم او منفعت می برد و هم تولید کننده داخلی .

لازم بتوضیح است یک وارد کننده فقط به تجارت و سودآوری می اندیشد و این سودآوری از بازار داخل برایش میسر است به شرطی که کالای موردنظرش هم تراز کالای وارداتی باشد تا بتواند آنرا به بازارعرضه کند .

فودنا : آقای مناقبی از شما سپاسگزارم .

علی اکبر علیان نزادی

(جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۹۴) ۲۱:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها