چهارشنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۸
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۹۷۳۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

نقش غذاهای پروبیوتیک در سلامتی

پیشگیری از ایجاد انواع بیماری ها همچون سرطان کولون، روده کوچک، کبد، کاهش کلسترول و فشار خون از مزایای تغذیه با فراورده های پروبیوتیک است.

 به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی خراسان شمالی در خصوص تغذیه و سلامتی با  غذاهای حاوی فیبر علی نقابی کارشناس تغذیه اظهار داشت : دستگاه گوارش انسان بطور طبیعی حاوی انواع مختلفی از باکتریها می باشد که وجود برخی از این باکتریها برای سلامتی ضروری می باشد. دسته ای از این باکتریها که به پروبیوتیک معروف هستند علاوه بر کمک به گوارش غذا، مولکولها و ترکیباتی مانند ویتامین ها و آنتی بیوتیکهای طبیعی مختلف را تولید می کنند که نقش بسزایی در حفظ تندرستی دارند. این باکتریها با قابلیت ماندگاری دردستگاه گوارش و تاثیر بر تعادل باکتریهای مفید و  مضر موجب تغییر این تعادل در جهت افزایش گونه های مفید می گردند. از باکتریهای مطرح پروبیوتیک می توان انواع بیفید و باکتر، لاکتوباسیلوس و برخی گونه های استر پتوکوک را نام برد.
 
این کارشناس بیان کرد: فرآورده های لبنی بهترین حامل پروبیوتیکها می باشد. در بین فرآورده های لبنی ماست، پنیر، دوغ و کفیر می تواند جزء غذاهای پروبیوتیک باشد. از دیگر غذاهای پروبیوتیک می توان به انواع غذاهای تخمیری مانند ترشی کلم و خیار شور نام برد. ماست های سنتی که در مناطق روستایی به مدت طولانی در پوست نگهداری می شوند از بهترین غذاهای پروبیوتیک می باشد نانهای سنتی که توسط خمیر ترش عمل آوری شده باشد نیز حاوی متابولوتیت های پروبیوتیکی می باشد.
 
. برخی از مزایای این باکتریها و متابولیت های تولید شده توسط آنها
جلوگیری از سرطان کولون، روده کوچک، کبد، کاهش کلسترول و فشار خون، بهبود و تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از عفونت‌ها، درمان و پیشگیری از اسهال حاد، ساخت برخی از ویتامینها مانندبعضی از انواع گروه B و K، کاهش آلرژی غذایی
وی در پایان افزود: اخیراً برخی شرکت ها اقدام به تولید مکملهای پروبیوتیکی بصورت کپسول با پوشش مقاوم در برابر اسید معده نموده که می توان از آنها نیزاستفاده کرد.
(چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴) ۱۰:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها