شنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۰۳
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۹۶۲۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

سلامت استخوان‌ها و بدن با مصرف کلسیم

یک متخصص تغذیه با اشاره به نقش کلسیم در متابولیسم بدن گفت: استخوان​ها و دندان​ها به دلیل وجود کلسیم بیشتر در آنها، مستحکم​ترین بافت‌های بدن هستند.

مجید کاراندیش اظهار کرد: کلسیم یکی از املاح ضروری برای بدن محسوب می‌شود که در گذشته مهم​ترین نقش آن را استحکام دندان و استخوان می​دانستند، اما امروز نقش​های بیشتری از نظر متابولیسم بدنی و پیشگیری از بعضی بیماری‌ها به آن نسبت می‌دهند.

وی افزود: کلسیم به همراه فسفر، تعدادی از املاح معدنی و مقداری پروتئین، بافت استخوان را می‌سازند و دندان​ها و استخوان​ها مستحکم​ترین بافت​های بدن هستند.

کاراندیش عنوان کرد: کلسیم یکی مهم​ترین منابع در پیشگیری از پوکی استخوان است. دریافت کلسیم بویژه در دوره کودکی و نوجوانی که بافت استخوان در حال شکل​گیری است، بسیار ضروری است و در صورت شکل​گیری حداکثر استحکام استخوانی، احتمال ابتلا به بیماری پوکی استخوان کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به منابع کلسیم گفت: کلسیم در موادغذایی مختلف وجود دارد، اما مهم​ترین و غنی​ترین منبع آن گروه شیر و لبنیات بویژه شیر، ماست و دوغ است. برای جذب و مورد استفاده قرار گرفتن کلسیم در بدن به ویتامین D نیاز است که متاسفانه امروز در سطح کشور و بویژه استان خوزستان شاهد کمبود این ویتامین هستیم.

کاراندیش با اشاره به فرایند استخوان​سازی بیان کرد: شکل​گیری بافت استخوانی در سنین کودکی و نوجوانی بیشتر از تحلیل آن است. این دو فرآیند در بزرگسالی با هم برابر می‌شوند ولی در میانسالی به تدریج، تحلیل استخوان از ساخت آن پیشی می‌گیرد. کلسیم فراوان​ترین مینرال موجود در بدن است.

وی گفت: بدن ما تقریبا یک کیلوگرم کلسیم دارد. البته این میزان در افراد مختلف با استخوان​بندی متفاوت، فرق می​کند.
(شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها