دوشنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۶:۵۸
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۹۵۶۰
گزارشگر : ۱۰۳۰
سرویس سرویس عمومی

امضای توافقنامه ایران و عراق در زمینه قرنطینه گیاهی

وزیر جهادکشاورزی در دیدار با وزیر عراق و هیات چینی درخصوص توسعه روابط تجاری کشاورزی دو کشور به بحث و تبادل نظر پرداخت و در این نشست توافقنامه همکاری ایران و عراق در زمینه قرنطینه گیاهی امضا شد.

محمود حجتی در دیدار با فلاح حسن الهیبی وزیر عراق و هیات چینی، اظهار داشت: ایران و عراق در بهمن ماه سال گذشته در زمینه سلامت محصولات خام دامی موافقتنامه ای امضا کردند و برای اجرای این موافقتنامه ها قرار شد کارگروه های مشترک کشاورزی بین دو کشور ایجاد شود.

وی اظهار داشت: زمینه های مشترک زیادی برای همکاری کارشناسان بخش های خصوصی دو کشور در زمینه کشاورزی وجود دارد و ایران در این زمینه تجربیات خود را در اختیار کارشناسان و مسوولان عراقی قرار خواهد داد.

حجتی با تاکید بر توجه جدی به چگونگی صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی به عنوان مهمترین اولویت این وزارتخانه، گفت: برای کاهش مصرف آب در تلاشیم تا بخش عمده ای از تولیدات محصولات سبزی و صیفی را به گلخانه ها هدایت کنیم تا در مصرف آب این بخش صرفه جویی شود.

وی ادامه داد: در زمینه آموزش و ترویج کشاورزی نیز کارشناسان مجربی داریم که می توانند دستاوردهای علمی و تحقیقاتی خود را در اختیار کارشناسان عراقی قرار دهند.

به گفته وی در زمینه تولید عنوان محصولات شیلاتی نیز تجربیات ارزشمندی را به دست آورده ایم زیرا علیرغم محدودیت منابع آبی حدود 400 هزار تن انواع آبزیان سالانه تولید می کنیم.

وزیر کشاورزی عراق در زمینه مشارکت همکاری دو کشور در بخش کشاورزی نیز گفت: در عراق از روش های نوین آبیاری و تکنولوژی های روز برای پرورش ماهی در قفس استفاده می شود اما به تجربیات ایران نیز برای افزایش تولیدات خود نیازمندیم.

الهیبی افزود: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن دست به گریبان هستیم حضور داعش و اشغال حدود 700 هزار هکتار از سرزمین های این کشور است و در تلاش هستیم در این راستا تولید گندم و جو مورد نیاز خود را از طریق گسترش همکاری ها با ایران افزایش دهیم.

وی ادامه داد: حدود50 درصد از نیاز عراق به گندم و 20 درصد نیاز این کشور به جو از طریق استان های شمالی اشغال شده توسط داعش تامین می شد که در حال حاضر این اراضی به میدان جنگ تبدیل شده اند.

الهیبی گفت: در نظر داریم با انتقال تجربیات و دستاوردهای نوین از ایران بتوانیم گندم هایی را که در مناطق جنوبی با مشکل شوری خاک مواجهند تولید کنیم زیرا سالانه حدود چهار میلیون تن گندم در عراق تولید می شد که در سال گذشته این میزان به یک میلیون و 400 هزار تن کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: برای گسترش همکاری ها بین دو کشور نیازمند ایجاد کمیته های مشترک برای بخش های مختلف کشاورزی هستیم، ضمن آنکه انتظار داریم با برگزاری سمینارهای مختلف با حضور متخصصان شرکت های خصوصی دو کشور در زمینه آبیاری تحت فشار تبادل نظر کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، وزرای دو کشور در زمینه آفات و بیماری های قرنطینه ای دو کشور توافقنامه امضا کردند.

** گسترش همکاری های ایران و چین

وزیر جهادکشاورزی ایران در دیدار با چین جیان گو رییس کمیسیون روستا و کشاورزی کنگره ملی خلق چین ابراز امیدواری کرد که پس از توافق هسته ای صورت گرفته بین ایران و کشورهای 1+5 روابط ایران و چین در بخش کشاورزی بیش از پیش گسترش یابد زیرا دو کشور ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی برای توسعه مناسبات خود دارند.

حجتی با اشاره به امضای تفاهمنامه مشترک ایران و چین در سفر اخیر خود به این کشور، افزود: در سفر اخیر هیات ایرانی به چین مشکلی از لحاظ تجارت کشاورزی از سوی هیات چینی مطرح شد که در حال حاضر بیش از 6 ماه است که این مشکل از سوی هیات ایرانی برطرف شده و منتظر پاسخ چین به حل مشکل تبادل محصولات کشاورزی با ایران هستیم.

کشاورزان ایران جزو زحمتکش ترین اقشار جامعه هستند که متاسفانه به دلیل مشکلات ساختاری در کشور از دسترنج خود کمتر از آنچه که باید بهره مند می شوند اما علیرغم محدودیت های اقلیمی و آبی در کشور در تلاش هستیم تا نیاز خود را در زمینه کشاورزی تولید و تامین کنیم.

چین جیان گو رییس کمیسیون روستا و کشاورزی کنگره ملی خلق چین نیز گفت: ایران کشور بزرگی از لحاظ کشاورزی که در قلب آسیا واقع شده و می توان در زمینه های مختلف کشاورزی از تجارب ارزشمند آن بهره مند شد.

وی درباره وضعیت کشاورزی چین افزود: چین با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و 300 میلیون نفر مهمترین مساله اش تامین غذای مردم است و با توجه به وضعیت صنعت کشاورزی و اقتصاد روستایی کشور تولیدات آن با نوسان جدی مواجه نشده است.

وی از هیات ایرانی خواست تا برای توسعه و گسترش روابط دو کشور ایران و چین در بخش کشاورزی کمیته های تخصصی مشترک بین دو کشور ایجاد شود و ادامه داد: برنامه های لازم برای سفر وزیر کشاورزی چین به ایران انجام خواهد شد.


ایرنا

(دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴) ۱۶:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها