یکشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۳:۵۱
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۹۵۳۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

فرار‌ مالیاتی از یارانه نقدی بیشتر شد؛سازمان مالیاتی خلف وعده کرد

رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی به جای افزایش مالیات اصناف از فرار های مالیاتی جلوگیری کند که از یارانه نقدی پرداختی دولت بیشتر است، گفت: در زمانی که تولیدات اصناف فروش نرفته باشد، نمی توانند مالیات دهند.

علی فاضلی با اعلام این خبر، افزود: نقش اول بنگاه های کوچک ، تولید و ایجاد اشتغال است لذا درآمدهای نفتی کشور باید دربخش تولید و اشتغال هزینه شود و با تبدیل سرمایه‌ها به کالا و مصرف آن، دولت نیز بتواند به حقوق حقه خود که همان است، دست یابد.
رییس اتاق اصناف ایران ادامه داد: اصناف پرداخت مالیات را یکی از وظایف قانونی خود می دانند و همیشه در این زمینه عملکرد شفافی هم داشته اند اما باید بدانیم که در شرایط رکود بازار، نباید میزان مالیات کسبه را افزایش داد.
وی اضافه کرد:در زمانی که تولیدات فروش نرفته باشد، طبیعی است که درآمدی هم برای اصناف حاصل نشده که بخواهد مالیات بدهد.
فاضلی گفت: بخشی از تولیدکنندگان در شرایط رکود در بازار مانده و برخی در وضعیت فعلی از بازار خارج شده و یا ورشکست شده اند.
وی افزود: در همه جای دنیا در شرایط رکود به تولیدکننده کمک می‌شود نه اینکه مالیات را افزایش دهند که نمونه آن را سال های قبل در کشور ایتالیا شاهد بودیم که به هر واحدی که بتواند یک شغل ایجاد کند تا پنج سال از مالیات معاف بود.
رییس اتاق اصناف ایران، ادامه داد: صنف برای پرداخت مالیات بیشتر باید درآمدش افزایش یابد یا هزینه‌هایش را کاهش دهد. اگر بخواهد هزینه‌هایش را کاهش دهد مجبور به تعدیل نیروی کار و کم کردن تولید است و سپس اگر فشار بیاید، کار را تعطیل می کند و پولش را در جای دیگری می گذارد که این مسئله به زیان اقتصاد کشور است.
فاضلی اصناف را ویترین نظام دانست و گفت: اصناف از همه بخش ها به مردم نزدیکتر و مورداعتماد مردم هستند؛ شما برای تحقیق محلی یک متقاضی کار یا ازدواج از کسبه محل تحقیق می کنید؛  باید کمک شود تا این ویترین نظام همچنان حفظ شود.
میزان فرا‌ر‌های مالیاتی از میزان یارانه نقدی بیشتراست
وی افزود: آنچه که سازمان امور مالیاتی باید بدنبال آن باشد، این است که فرارهای مالیاتی را بشناسد که رقم آن از میزان یارانه های  پرداختی به مردم بیشتر است.
فاضل با بیان اینکه باید قاچاق کالا و موارد دیگر فرار مالیاتی مشخص شود، اظهار داشت: سازمان مالیاتی باید از این موارد فرار مالیاتی ، بدنبال کسب مالیات باشد نه اینکه فشار بیشتری به اصناف وارد کند.
رئیس اتاق اصناف ایران میزان فروش و درآمد اصناف را شفاف خواند و یادآور شد: بخشی از مالیات‌هایی که سازمان امور مالیاتی  آن را مالیات حقوق بگیران می‌داند، مربوط به کسانی است که کارکنان واحدهای صنفی و در واقع شاغلان بدنه اصناف هستند.
فاضلی درباره نقش اصناف در اقتصاد کشور گفت:  اصناف با بیش از یک میلیون و هزار و 400 واحد توزیع در سطح کشور 90 درصد نظام توزیع را در اختیار دارند. همچنین حدود 900 هزار بنگاه خدماتی و خدمات فنی که کار تربیت نیروی انسانی را انجام می دهد در بخش اصناف هستند .
وی اضافه کرد: 650 هزار واحد صنفی کوچک و متوسط در بخش تولید داریم که در هزار و 850  رسته شغلی در حال فعالیت هستند.
فاضل درباره کم بودن مالیات پرداختی اصناف را رد کرد و افزود: روند پرداخت مالیات اصناف از سال 88 تاکنون رو به رشد بوده است و مقایسه میزان مالیات اصناف با شاغلان دیگر بخش ها صحیح نیست.
این مقام مسئول در بخش اصناف یادآورشد: میزان مالیات مشاغل در سال 92 برابر با 2 هزار و 130 میلیارد تومان بود که در سال 93 با 20 درصد افزایش  یافته و به 2 هزار و  به650 میلیارد تومان رسید.
سازمان امورمالیاتی به تعهدات و توافق‌های انجام شده با اصناف پایند نیست
فاضلی از پاییند نبودن سازمان امور مالیاتی به تعهدات و توافق های انجام شده با اصناف انتقاد کرد و گفت: در اجرای بند "الف" و "ب" مشکلی وجود ندارد چون سازمان مالیاتی بر اساس دفاتر فروش مالیات صنوفی که مشمول این دو بند می شوند را تعیین می‌کند اما در اجرای بند "ج"  که 80 درصد اصناف در این بخش هستند همیشه با مشکل مواجه بودیم.
وی افزود: مبنای دریافت مالیات از صنوفی که در بند "ج" قرار دارند، دریافت مالیات مطابق توافق اتاق اصناف با سازمان مالیاتی است، منتها سازمان امور مالیاتی به این توافق پایبند نمی ماند.
رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: اصناف آشکارترین عملکرد را دارند، و عملکردشان درمعرض  دید و دسترس است و هر لحظه بخواهید می توانید آنها را رصد کنید.
وی اضافه کرد: مالیات اصناف بر اساس اظهارنامه مودیان دریافت می‌شود و این تا به امروز مطابق قانون بوده است.هر سال اصناف و سازمان امور مالیاتی برای چگونگی اجرای بند ج ماده 95 قانون مالیاتی توافق می کنند و درصدی را در نظر می‌گیرند.
فاضلی  ادامه داد: با وجود اینکه بین اصناف و سازمان امور مالیاتی توافق صورت ‌گرفته، اما سازمان مالیاتی اظهارنامه‌ها را قبول نمی‌کند و در سال 91 حدود 80 درصد مودیان را از توافق خارج و برگه تشخیص نجومی برای آنها صادر کرده است.

فاضلی در پایان به نقش اجتماعی اصناف اشاره کرد و گفت: اصناف که در یک گستره عظیم اقتصادی در حال ایفای نقش هستند ، در نظام سلامت مدرسه سازی بدون هیچ چشمداشتی سرمایه گذاری کرده اند.

 

تسنیم

(یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴) ۱۳:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها