شنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۴۳
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۹۵۱۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

افزایش ۱۰ درصدی قیمت تمام شده صنایع تبدیلی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با بیان اینکه با گذشت پنج ماه از سال و افزایش مولفه‌های تاثیرگذار بر قیمت تمام شده باید پرسید وزیر صنعت چه حمایتی در این راستا انجام داده اند گفت:افزایش قیمت تمام شده صنایع تبدیلی 8 تا 10 درصد برآورد می‌شود.

کاوه زرگران با انتقاد از تعلل وزیر صنعت،معدن و تجارت برای افزایش قیمت کالاهای اولویت یک از ابتدای امسال، گفت: از ابتدای سال با تصویب دولت با افزایش 17 درصدی حقوق و دستمزد روبرو بوده و از طرفی تعرفه واردات مواد اولیه خام 3 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین مالیات بر ارزش افزوده یک درصد افزایش یافته ضمن اینکه در اسفندماه سال گذشته با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی 30 تا 40 درصد افزایش یافت که در مجموع اثرگذاری این عوامل بر قیمت تمام شده صنایع تبدیلی 8 تا 10 درصد برآورد می‌شود که در نهایت تاثیری در سود نداشته و فقط جلوی زیان انباشته را می‌گیرد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد ابلاغ دیرهنگام مجوز افزایش قیمت کالاهای اساسی گفت: وزیر صنعت بعد از 5 ماه مجوز افزایش تا 6 درصدی را اعلام کرد و برای کالاهای اولویت 2 و 3 نیز با هماهنگی سازمان حمایت و براساس نظام عرضه و تقاضا اجازه افزایش قیمت داده است.

درخواست افزایش قیمت زیاده خواهی نیست

وی در پاسخ به این سئوال که گفته می شود شرایط اقتصادی خانوار و کوچک شدن سفره با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها عاملی برای عدم تمایل مسئولان دولتی برای افزایش قیمت است، خاطرنشان کرد: درخواست افزایش قیمت زیاده‌خواهی و یا سهم‌خواهی نیست بلکه راهی برای جلوگیری از زیان انباشته در بخش تولید و یا پیشگیری از ورشکستگی است چرا که اکنون کارخانه‌های صنایع تبدیلی به طور متوسط با 38 درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند که این رقم در کارخانه‌های روغن‌کشی 10 تا 12 درصد و در صنایع آرد 40 تا 50 درصد است.

وی گفت: باید پرسید آقای وزیر صنعت، معدن و تجارت با گذشت 5 ماه از سال چه حمایتی برای پیشگیری از زیان انباشته این بخش در نظر گرفته چرا که تازه توانسته‌ایم به میزان اثرگذاری افزایش قیمت، مؤلفه‌های تولید توسط دولت قیمت‌هایمان را متعادل کنیم.

 

فارس

(شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴) ۱۴:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها