شنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۳
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۹۴۹۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

حمایت از واردکنندگان، چای ایرانی را به خاک سیاه نشاند

یکی از تولیدکنندگان چای ارگانیک مدعی است که حمایت از واردکنندگان چای، طی دهه‌های اخیر و بی‌توجهی به تولید داخل که سبب شد حدود 100 هزار تن چای ایرانی به کمترین قیمت‌ ممکن صادر شود، بازار چای ایرانی را برهم زد و این محصول را به خاک سیاه نشاند.

زوبین امیری  اظهار کرد: چای ایرانی یکی از بهترین چای‌های موجود در جهان از نظر طعم، رنگ و بو است اما به دلیل اینکه این محصول نسبت به چای‌های وارداتی دیرتر دم می‌کشد، مردم کمتر به مصرف آن تمایل دارند. این در حالی است که براساس تحقیقات انجام شده بین‌المللی چای باید بین 10 تا 15 دقیقه دم بکشد.

وی افزود: پیش از انقلاب ایران 30 میلیون نفر جمعیت داشت و تولید چای خشک نیز حدود 60 هزار تن بود و امروز با جمعیتی حدود 80 میلیون نفر حدود 20 هزار تن چای تولید می‌کنیم که تولید این محصول در سال گذشته به دلیل خشکی و سوختگی باغات به حدود 15 هزار تن کاهش یافت.

این تولیدکننده چای خاطرنشان کرد: طی دهه‌های اخیر و از زمانی که سیاست‌های کشور برای واردات چای تغییر کرد و واردکنندگان این محصول مورد حمایت قرار گرفتند، هدف برخی این شد که صنعت چای در کشور را از پا بیندازند و همین شد که چای ایرانی به خاک سیاه نشست.

امیری ادامه داد: نتیجه این حمایت از واردکنندگان این شد که تولید حدود 100 هزار تن چای که حاصل دسترنج چندین ساله چایکاران است، روی دستشان ماند و در انبارها ماند و نهایتا در دهه 80 این محصول به جای تبدیل شدن به کمپوست، به نام چای ایرانی و با کمترین قیمت به کشورهایفروخته شد و بازار چای ایرانی را بد نام کرد.

وی گفت: چای سنواتی ایرانی که قابلیت مصرف نداشت و به کشورهای دیگر صادر شده بود، در کشورهای دیگر با اضافه شدن رنگ و اسانس به بازارهای دنیا عرضه و از این طریق حیثیت چای ایرانی زیر سوال رفت.

این تولیدکننده چای اظهار کرد: با تولید چای ارگانیک ضمن حفاظت از سلامت مردم و محیط زیست، می‌توان از حیثیت از دست رفته چای ایرانی دفاع کرد و به جهانیان ثابت کرد که این محصول ایرانی یکی از بهترین چای‌های تولید شده در جهان است.

 

ایسنا

(شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها