شنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۰۰
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۹۴۸۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

فعالیت گمرک ایران و عراق 24 ساعته می‌شود

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: از جانب دولت ایران و عراق سعی بر این است که فضای مناسبی فراهم شود تا گمرکات کشور 24 ساعته فعالیت کنند و تعطیلی نداشته باشند تا مبادله کالا با عراق به نحو مطلوب‌تری انجام شود.

ولی‌الله افخمی‌راد - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت -  با بیان اینکه مشکلات صادراتی به عراق به دو بخش تقسیم می‌شود، گفت: برخی مشکلات به دلیل مسائل مرتبط با مرز و انتقال کالاست و مشکلات نقل و انتقال پول نیز از دیگر موضوعاتی است که صادرکنندگان برای تجارت با عراق با مواجه هستند.

برخی مشکلات تجار مربوط به مسائل داخلی عراق و داعش است

وی بخش دیگری از مشکلات را مربوط به مسائل داخلی عراق و موضوعات مرتبط با داعش عنوان کرد و افزود: قطعا هر چه زودتر عراق به امنیت و آسایش برسد و دولت مرکزی عراق تسلط و کنترل کافی را بر کل کشور داشته باشد شرایط مناسب‌تری برای مردم عراق به وجود می آید و به طور طبیعی توسعه اقتصادی در عراق راحت‌تر انجام می‌شود و در این شرایط مبادلات‌ ما با عراق افزایش پیدا خواهد کرد.

عراق دومین شریک تجاری ایران پس از چین

افخمی راد با بیان اینکه عراق دومین شریک تجاری ما پس از چین محسوب می شود، گفت: امیدواریم با برطرف شدن برخی مشکلات باقی مانده حجم تجارت ما با این کشور افزایش یابد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: به این منظور آنچه در توان سازمان توسعه تجارت در ارتباط با تسهیل تجارت با عراق باشد را انجام می دهیم و در این زمینه نیز اقداماتی انجام شده است.

مشکل حمل مستقیم کالا به عراق حل شد

اما طی سال‌های گذشته یکی از بزرگ‌ترین مسائل صادرات به عراق، مشکل حمل مستقیم کالا عنوان شده بود که برای حل این مساله بنا بر اعلام سازمان توسعه تجارت در اوایل ماه گذشته با تاسیس یک شرکت حمل و نقل در داخل عراق اقدام به ورود کامیون‌های عراقی به داخل کشور و بارگیری از مبدأ شد.

بر اساس اعلام رایزن بازرگانی ایران در عراق با توجه به مذاکرات انجام شده با وزارت بازرگانی آن کشور، مشکل مرز سومار- مندلی حل شد، چون پیش از این بازرگانان ایرانی با مشکل عدم صدور مجوز واردات از مرز سومار - مندلی روبرو بودند که با مذاکرات انجام شده این مشکل برطرف و انجام واردات از مرز مذکور مجاز شد.

مرز سومار- مندلی فاصله حمل کالاهای صادراتی تا بغداد را 70 کیلومتر کمتر کرده است و درحال حاضر نزدیکترین مرز به بغداد محسوب می‌شود.

 

ایسنا

(شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها